PRIJSVRAAG: Win kaarten voor het MOMfest 2018, met o.a. Vuur, InFloyd en 5150. Klik hier voor de prijsvraag.

#108 Interview Redemption

Interview en eindredactie: Govert Krul

Nu het uitstekende album “Snowfall on Judgment Day”uit is, neemt Progwereld uiteraard de gelegenheid te baat een serie vragen te stellen aan de goed geluimde heren Nick van Dyk en Ray Alder van Redemption. Lees hier alles over het nieuwe album, de tour met Dream Theater en plannen voor de toekomst.

Redemption

Na albums met een titel als “The Fullness Of Time” en “The Origins Of Ruin” komen jullie wederom met een filosofische albumtitel als “Snowfall On Judgment Day”. Wat is het verhaal achter deze titel?
Op de vorige albums was absoluut sprake van een eenheid tussen de albumtitel, albumhoes en de teksten, dat is nu helemaal niet het geval. De titel voelde gewoon goed aan, ik vond ”˜m lekker klinken en hij heeft een mooie mystieke ondertoon. Niets meer, en zeker niets minder.

Bij beluistering vallen enkele zaken direct op. Ten eerste de vette en directe sound die veel meer ”˜in your face' is dan voorheen. Danken we dit aan Tommy Hansen en hoever reikt zijn invloed op dit album?
Ik denk dat het zowel door Tommy als door mijzelf komt. Al bij het schrijven van de songs streefde ik naar een heavy sound, ik hoorde het eindresultaat al in mijn hoofd. In het verleden werkten we met Tommy Newton, hij is een goede vriend en geweldige producer. Ook voor dit album zijn we met hem begonnen maar we kwamen op een punt waar het werk nog lang niet gedaan was, terwijl Tommy eigenlijk geen tijd meer had om er verder aan te werken. Vervolgens had ik het idee Tommy Hansen de cd af te laten mixen maar uiteindelijk zijn we van voren af aan begonnen en heb ik hem de opdracht gegeven de zwaarst mogelijk gitaarsound te realiseren. De eindmix is nu mooi zwaar doch helder, het gitaargeluid is vet en de drums staan meer dan ooit prominent in de mix. Dat draagt uiteraard flink bij aan het resultaat.

Oké, ten tweede merk ik op dat jullie meer dan ooit een teamprestatie neerzetten. Ik ben vooral onder de indruk van drummer Chris Quirart, want zijn bijdrage is ronduit indrukwekkend. Eens?
Oh ja, op elke nieuwe cd drumt hij weer beter dan op de vorige en met zijn prominente plek in de mix kun je zijn kunsten nog beter volgen. Ik drijf hem altijd tot het uiterste in de studio en zo ook deze keer. Onze samenwerking is optimaal en naar mijn mening zal hij steeds meer erkenning krijgen als een van de allerbeste progmetal drummers.

Ten derde hoor ik - hoewel bescheiden in aantal - duidelijke Dream Theater momenten. Zijn jullie liefhebbers?
Daar kan ik eerlijk over zijn: we zijn allen grote Dream Theater fans, ik zelfs al voordat “Images & Words” uitkwam. Overigens vind ik het wel opvallend dat je dit nu stelt, want naar mijn mening zijn de invloeden nu minder dan voorheen.

Hoe heb je de tour met Dream Theater ervaren en was deze tour de aanleiding tot de vocale bijdrage van James LaBrie op ”˜Another Day Dies'? Waarom zingt hij op deze specifieke song trouwens?
Deze tour is waarschijnlijk het hoogtepunt in onze carrière tot nu toe. Het was een geweldige ervaring en het contact met de band was super. Ik heb sowieso regelmatig contact met Mike en James, we kunnen het goed vinden met elkaar. Toen James zei dat hij onze muziek erg goed vindt vroeg ik hem of hij interesse had een bijdrage te leveren waarop hij heel enthousiast reageerde. De song is niet speciaal voor zijn bijdrage geschreven trouwens, ik wist echter wel dat James maximaal tot zijn recht zou komen op dit nummer. Toen ik hem de ruwe versie liet horen twijfelde hij geen moment en stemde direct in.

Nick van Dyk


Wat is het geheim achter de almaar sterker wordende Redemption albums?
Och, al doende leert men denk ik, hopelijk is het hoogtepunt nog niet bereikt en groeien we nog een tijdje door”¦

Wat is voor jullie het meest essentiële verschil tussen dit en het vorige album?
Twee dingen die ik eigenlijk al genoemd heb: onze vaardigheden als songwriters zijn weer verbeterd en de productie is voller. Nu ik er goed over nadenk wil ik hieraan toevoegen dat de songs nog gevarieerder zijn en het geheel meer dynamiek heeft dan voorheen.

Welke songs beschouw je als meest relevant?
De songs zijn nogal gevarieerd dus dit zal voor iedereen anders zijn. De prog liefhebber zal waarschijnlijk Black and White World en Love Kills Us All / Life in One Day het meest waarderen denk ik. De echte metalheads vallen voor Leviathan Rising terwijl Walls een van de meest complete songs is. Iedereen heeft zo z'n favorieten”¦

Mogelijk heeft Redemption zijn sterkste troef nu gespeeld en dus komt de vraag: hoe nu verder? Kun je je binnen de huidige stijl nog verbeteren?
Ik vind niet dat een band zich op elk album hoeft te vernieuwen om fris en fruitig te blijven, maar tegelijkertijd wil ik niet twee keer eenzelfde cd brengen. We zullen dus nieuwe elementen toevoegen met behoud van onze identiteit. Ik heb zeker al ideeën voor een volgend album, maar nu loop ik op zaken vooruit, hahahaha”¦.

Vraag voor Ray: hoe voelt het om zanger te zijn bij twee van de beste progressieve metalacts van de laatste jaren en wat is het verschil tussen het opnemen van een album met Redemption en Fates Warning?
Ray: beide bands zijn heerlijk om in te zingen en met alle leden ben ik dikke vrienden. Waarschijnlijk is het stressniveau bij de opnamen het grootste verschil. Met Fates plannen we acht of negen dagen achtereen en zijn we in die periode extreem gefocust. Dat geeft druk omdat de klok tikt en als we uitlopen moeten we financieel flink toeleggen. Met Redemption is dat anders omdat Nick zijn eigen studio heeft, dus dat is erg relaxed. We spelen een paar uur en als het goed is slaan we het op, zo niet, nemen we een glas wijn en beginnen de volgende dag opnieuw, hahahaha”¦.

Ray Alder


Mooi, ik bied jullie de gelegenheid voor een verkooppraatje: waarom is “Snowfall On Judgment Day” een must have voor de bezoekers van Progwereld?
We hebben een heel behoorlijke fanschare en fans van onze muziek zijn doorgaans échte fans. Tegen hen wil ik zeggen dat ze dit album wederom geweldig zullen vinden. Voor hen die ons niet zo goed kennen het volgende: we bieden een unieke combinatie van behoorlijk stevige metal en onwaarschijnlijk sterke melodieën die zich snel in je hoofd nestelen. De muziek heeft passie en emotie. Als je van progressieve, melodieuze, traditionele dan wel trash metal houdt, moet je ons echt een kans geven!

Ik vind eigenlijk wel dat het eens tijd wordt voor een nieuwe serie optredens, misschien zelfs in Nederland?
De laatste keer dat we in Nederland optraden was in 2007 (Headway festival red.) en we willen niets liever dan terugkomen. Financieel gezien is het plannen van een Europese tour een uitdaging, zeker onder de huidige economische omstandigheden. We proberen echter steeds plannen uit te werken om een en ander van de grond te krijgen en momenteel speelt er iets waar ik nog niets over wil melden in dit stadium. De komende tijd spelen we in elk geval niet omdat Ray momenteel werkt aan een nieuw album met Fates Warning. Ik respecteer dit en wil met Redemption zeker geen plannen voor Fates Warning dwarsbomen. Maar we verheugen ons op komende optredens en hopelijk kunnen we ook Europa aandoen!

Heb je nog een speciale boodschap voor de fans in Nederland?
Zoals altijd, bedankt voor jullie enorme steun en vertrouwen. Ik heb kennissen in het plaatsje Wijchen bij Nijmegen en mijn vader is geboren in Amsterdam, hoewel ik vreemd genoeg veel kleiner, donkerder en minder knap ben dan de meeste Nederlanders, hahaha”¦ Tot later allemaal!