Twee nieuwe prijsvragen i.s.m. Poppodium Willem Twee: Maak kans op twee kaarten voor Kayak en/of Soup + A Liquid Landscape.    Klik op de bandnaam en maak kans op deze tickets!

Op zoek naar het onderbewustzijn van Kaipa

Interview: Maarten Goossensen
Datum: 4 september 2012

Kaipa logo

Toen het verzoek kwam om Hans Lundin van Kaipa te interviewen had ik daar eerst niet veel oren naar. Mijn collega Markwin had hem immers al uitgebreid gesproken na het vorige album “In The Wake Of Evolution”. Maar na het beluisteren van het nieuwe album “Vittjar” werd ik wel steeds meer nieuwsgierig naar het ontstaan van dit album. Daarnaast wil ik nu ook wel eens weten wat het Zweedse woord ”˜Vittjar' eigenlijk betekent!

Gefeliciteerd met het nieuwe Kaipa album. Ik vind het een geweldig album geworden. Ben je zelf tevreden met het resultaat?

Dank je wel! Ik vind dat we met elk Kaipa album, dat nog steeds in dezelfde line-up wordt gemaakt, ons steeds verder ontwikkelen. We hebben een uniek geluid waarmee we ons kunnen onderscheiden van andere bands in dit genre. Dit geluid komt voort uit ons vermogen om sterke nummers te schrijven en door de charismatische uitvoering van de individuele muzikanten.

Kaipa - Vittjar (hoes)



Kan je iets meer vertellen over het schrijven en het opnemen van “Vittjar” ?

Ik bepaal nooit van te voren wat ik zal gaan schrijven. Ik ga bijna nooit bewust ervoor zitten om een nummer te schrijven. Ik weet dat er altijd situaties zijn, vaak wanneer je ze niet verwacht, dat er een melodie in mijn hoofd opkomt. Wanneer ik de mogelijkheid heb, maak ik van dat idee een ruwe opname zodat ik het kan onthouden. Later luister ik ze vaak nog eens na. Wanneer het dan nog steeds mijn interesse heeft, werk ik het verder uit. Vaak volgt er dan een periode waarin ik vol concentratie muziek kan schrijven en het een tot het ander leidt. Vaak gaat dat op een hele natuurlijke manier, maar soms ook op een verrassende.

De opnames van “Vittjar” beslaan een lange periode. Van augustus 2011 tot maart 2012. Dit had te maken met de beschikbaarheid van de bandleden. Ze zijn allemaal betrokken in andere bands, dus dat maakt het vaak lastig.

Wat betekend het woord ”˜Vittjar', waar gaat het nummer over en wat is de reden dat het in het Zweeds wordt gezongen?

Het Zweedse woord ”˜Vittjar' kan eigenlijk niet vertaald worden naar het Engels. Het is een woord dat Zweedse vissers gebruiken wanneer ze de netten binnen halen en kijken / onderzoeken wat de vangst is. In dit nummer heb ik de betekenis aangepast. Ik gebruik het om de netten van mijn eigen onderbewustzijn en mijn leven te onderzoeken.

Kaipa - Hans Lundin



Ik schreef het nummer een paar jaar geleden puur voor mezelf. Ik had niet de intentie het voor Kaipa te gebruiken. Toch kwam het weer bovendrijven toen ik met dit Kaipa album bezig was en ik vond het nog steeds een geweldig leuk nummer. Een groot deel van te tekst is op rijm gemaakt en ik gebruik veel oude Zweedse woorden. Woorden die je terug kan vinden in oude traditionele Zweedse volksmuziek. Ik besefte me dat het vrijwel onmogelijk zou zijn om deze tekst naar het Engels te vertalen, daarom heb ik besloten het nummer in het Zweeds te zingen.

Wat kan je nog meer vertellen over de teksten op “Vittjar”. Wil je graag een boodschap meegeven of een verhaal vertellen?

Ik ben altijd al gefascineerd geweest over wat er omgaat in mijn onderbewustzijn. Allemaal stille activiteiten. Een niet te stoppen stroom van woorden, gedachten, ideeën, beelden en melodieën stromen rond zonder een duidelijke bestemming. Het lijkt wel een stille band die op tournee is in mijn hoofd. Dit vormde de inspiratie voor het nummer Our Silent Ballroom Band en ook voor het nummer “Vittjar”. Ik denk dat ik wel een verhalenverteller ben, maar ik stop er soms wel een boodschap in.

Het viel me op dat er erg veel folkinvloeden op “Vittjar” te horen zijn. Wil je hiermee teruggrijpen naar het oude Kaipa geluid?

In het oude Kaipa geluid zitten inderdaad folkinvloeden. Toen ik met “Notes From The Past” de band nieuw leven inblies, was het mijn bedoeling om de folk meer te laten integreren in de muziek en zo iets totaal nieuws te maken. Ik denk dat we daar in geslaagd zijn. De definitie “progressieve folk fusion rock” past ons momenteel het beste.

Hoe ben je in contact met violiste Elin Rubinsztein gekomen? Heb jij al haar stukken geschreven of heeft ze daar zelf aan meegewerkt?

Ik zocht een vioolspeler toen ik werkte aan “In The Wake Of Evolution”. Een vriend van mij adviseerde me om contact met Elin op te nemen en ik ben blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb zelf al haar partijen geschreven. Ze kwam gewoon de studio in en speelde haar partijen direct vanaf de partituur die ik had gemaakt. Een geweldige violiste, ik ben onder de indruk van haar.

Our Silent Ballroom Band is weer een epic. Was het ook je insteek om een epic te maken of ontstond het gewoon?

Dit nummer is een goed voorbeeld van inspiratie die me op een lange en onverwachte reis bracht, Toen ik aan het nummer begon had ik echt niet de intentie om een epic te schrijven. Na de introductie van Aleena Gibson volgt er een lange opbouw met een atmosferisch gevoel met percussie, toetsen, stemmen, recorders en fragmenten gitaar. Pas na vier minuten doen de drums en basgitaar hun intrede terwijl normaal dan al de afbouw van een nummer begint. Er zitten niet zo veel verschillende onderdelen in dit nummer. Het is meer opgebouwd met verschillende variaties op het hoofdthema. Per speelt tegen het einde een geweldige gitaarsolo van bijna twee minuten. Hij moest echt alles uit zichzelf halen voor deze solo. Het is waarschijnlijk de langste solo die hij ooit op een album heeft gespeeld. Dit is totaal anders dan de solo's die hij voor zijn eigen band speelt (Scar Symmetry) en het bewijst maar weer wat een veelzijdig muzikant hij is.

Kaipa bandfoto



Hoe maak je de verdeling tussen de zangpartijen van Aleena Gibson en Patrick Lundström?

Meestal bepaal ik tijdens het schrijven van de muziek al wie welk deel zal zingen. Ik houd met schrijven rekening met wat bij welke stem past. Soms veranderen we dat tijdens de opnames.

Waarom speelt Kaipa nooit live? En gaat dat wellicht nog veranderen?

Die beslissing heb ik gemaakt toen ik in 2000 terugkeerde naar de muziek. Het geeft me de vrije hand bij het componeren van muziek. Ik hoef dan geen rekening te houden met of de muziek live wel goed uitvoerbaar zou zijn.

Ik heb bijna 12 jaar van mijn leven, tussen 1964 en 1982, gespendeerd aan toeren en live spelen, inclusief alle goede en slechte dingen die opspelen als je een rockstar bent. Die jaren behoren zonder twijfel tot de beste periode in mijn leven en ik heb van geen enkele dag spijt. Maar ik heb totaal niet de behoefte dit weer te gaan oppakken.

Steeds meer bands uit Scandinavië maken uitstekende progressieve rock en hebben daar succes mee in de rest van Europa. Heb jij enig idee hoe dat komt?

Wellicht geven de langgerekte en koude winters ons meer tijd om na te denken en goede muziek te schrijven, terwijl we wachten op de warmte van de lente?

Wat zijn je toekomst plannen wat Kaipa betreft?

Nadat ik een nieuw Kaipa album heb geschreven denk ik altijd dat dat de laatste is. Wat is er nu nog meer mogelijk binnen het Kaipa frame? Maar op een of andere manier komt er altijd weer een moment waarop nieuwe ideeën boven komen drijven. Helemaal wanneer herfst zijn intrede doet en dagen korter en donkerder worden en ik nog de energie van de zomer in mijn lijf voel. Dus wanneer ik weer inspiratie krijg en ik kan iets schrijven dat fris en nieuw aanvoelt en het niet een kopie wordt van wat ik eerder heb geschreven, dan zou er zomaar weer een nieuw Kaipa album kunnen komen. De tijd zal het leren.

Kaipa losse foto's