Momenteel hebben we drie prijsvragen lopen voor een DVD van Steven Wilson, tickets voor Kayak en/of Soup.
Klik hier voor onze speciale wedstrijdpagina.

#89 Interview met 21 Eyes Of Ruby

Interview: Ruard Veltmaat
Redactie: Ruard Veltmaat

Het zijn vaak de mooiste albums. Een album dat je volkomen onbevooroordeeld beluistert omdat je een band of artiest niet kent. Vaak ontvouwen juist die albums zich tot juweeltjes die je altijd blijft koesteren. Zo overkwam mij dat met "Conquer The World pt 4" van 21 Eyes Of Ruby. Een band waar ik nog nooit van gehoord had, maar waar ik een cd van in de brievenbus kreeg om te recenseren. En dan overkomt het je gewoon. Je raakt smoorverliefd op een album, ook al is het nog niet eens volledig je favoriete stijl van muziek. Maar als je eigenlijk al weer een ander album moet behandelen, en dit maar niet uit je stereo komt, dan is dat meestal een goed teken. Dit alles motiveerde mij tot het organiseren van een interview met Martijn Soeterbroek van 21 Eyes Of Ruby!

21 Eyes Of Ruby

Ik schrijf in mijn recensie van jullie laatste album "Conquer The World pt. 4" dat jullie al een tijdje bezig zijn, maar nog niet over een grote bekendheid beschikken. Wil jij jullie band daarom even kort voorstellen aan onze lezers?
Martijn: TuWann en ik zijn 21 Eyes of Ruby (afgekort 21EoR) begonnen in begin 2006, na het uiteenvallen van onze bands Rosenfeld en Festina Lenté. Samen met bassist Peter van Mulken namen we in een dag de ep "Conquer The World pt. 1" op. Dat was eigenlijk de echte start van de band. Toen Peter datzelfde jaar naar Tsjechië emigreerde, moesten wij op zoek naar een nieuwe bassist. Alex leerden we kennen via MySpace, hij was pas 19 toen hij bij de band kwam. In 2007 kwam "Conquer The World pt.2 & 3" uit. Deze dubbel-cd kreeg veel goede kritieken in de media en we hebben flink wat optredens kunnen doen. 21EoR speelde onder meer op Progpower, Bospop en Bevrijdingsfestival Limburg.

Waar komt de naam van jullie band vandaan?
De bandnaam 21 Eyes of Ruby is een samentrekking van twee eerdere bandnamen, namelijk ”˜Project 21' en ”˜Thru the Eyes of Ruby" (naar een nummer van de Smashing Pumpkins). Het getal 21, of te wel ”˜two-one', is een verbastering van de naam van zanger Antoine/TuWann.

Begrijp ik goed dat jullie de ambitie hebben om al jullie gecomponeerde albums onder de titel "Conquer The World" te gaan uitbrengen?
Klopt, wij zijn een ambitieus bandje hoor! Al vanaf het begin wilden we onze muziek uitbrengen als een serie, het liefst in 21 delen. Natuurlijk moet je de titel "Conquer The World" met een knipoog lezen. Maar het is een prikkelend concept en het houdt ons scherp en gefocust. Voor ons betekent "Conquer The World" dat we ons per deel willen ontwikkelen, steeds een stapje verder willen komen. Denk aan een puzzel met 21 stukjes.
We hebben wel bewust geprobeerd om van CTW4 een echt album te maken in plaats van tien losstaande tracks. Ook is het een bewuste keuze geweest om te openen met een paar meer toegankelijkere tracks om het publiek de kans te geven aan ons te wennen. Op CTW4 zijn duidelijk meer metalinvloeden te horen dan op ouder werk. Onze nieuwe nummers lijken ook weer wat lichter, meer rock georiënteerd te worden. Tja, we zien wel waar we uitkomen...

Door welke bands of acts zijn jullie beïnvloed en vinden jullie zelf dat die terug te horen zijn in jullie eigen muziek?
Bands als Tool, The Mars Volta en ook Motorpsycho liggen misschien voor de hand en daar hebben we ook zeker vaak naar geluisterd, maar voor mij persoonlijk ligt de kern van onze muziek veel meer in de alternatieve rockmuziek uit de jaren '90, bands als The Smashing Pumpkins, Soundgarden en Faith No More. TuWann is daar nog extremer in: die zal eerder Metallica, Weezer,  en pak ”˜em beet Foo Fighters noemen als inspiratiebronnen dan de standaard ”˜moeilijke rock'-bands. Misschien is dat een reden dat mensen ons vaak wat moeilijk te plaatsen vinden. We zullen ons nooit vastpinnen op een bepaald genre of stijl. Overigens, een echte eye-opener (én aanrader!) voor ons was het album "Doppelgänger" van The Fall of Troy: het gevoel van "Zie je nou wel, het kan en mag toch!" Het kan altijd extremer of creatiever, wat wij doen is echt niet zo moeilijk. Veel publiek is kennelijk niks gewend...

Ondanks dat er erg progressieve nummers op het album staan, staan er ook enkele meer toegankelijke nummers op als 9Friends en Couldronemo. Kwamen die gewoon in het schrijfproces langs of hebben jullie die zo gevormd dat het meer geschikt werd voor het ”˜grote publiek'?
Grappig dat je juist ”˜Couldronemo' als meer toegankelijk nummer noemt. Dat nummer is qua maatsoorten toch echt het meeste progressieve nummer wat op de plaat staat hoor! Het is dus maar hoe je het bekijkt... Wij denken nooit in termen als ”˜progressief' of ”˜mainstream' als we nummers schrijven. Een muzikaal idee komt zoals het komt. Ons uitgangspunt is altijd dat een liedje een passende spanningsboog, een kop en een staart moet hebben. Het moet verticaal (=arrangement) en horizontaal (=vorm) kloppen. Soms kan dat in drie minuten, soms vinden we dat een nummer tien minuten nodig heeft om zijn verhaal te vertellen. Dat geldt ook voor het gebruik van maatsoorten en afwijkende vormen: sommige nummers klinken nu eenmaal beter in een 7/8e maatsoort. Wij doen nooit ”˜moeilijk om het moeilijk'.

Ik schrijf in mijn recensie dat het moeilijk is jullie in een bepaald (muziek) genre in te delen. Wat mij betreft is dat meer ”˜experimentele rock'. Wat vinden jullie daar zelf van?
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb zelf een hekel aan de benaming ”˜progressief'. Dan moet ik altijd denken aan Dream Theater en dat vind ik echt een vreselijke band. Maar kennelijk hebben de mensen deze benaming nodig om ons te kunnen duiden. Wijzelf hebben het altijd over alternatieve rock.

De teksten op dit album, zijn die autobiografisch?
TuWann schrijft in principe alle teksten. Hij zelf omschrijft ze als een mix van eigen ervaringen, herinneringen en fantasieën. Dus ja, een aantal is sterk autobiografisch, maar ik weet ook dat TuWann graag ruimte laat voor de luisteraar om er zijn of haar eigen invulling aan te geven.

Waar staat het woord en de titel van jullie eerste track Couldronemo voor?
Dat laten we dus graag aan de verbeelding van de luisteraar over...

Jullie hebben je eigen album zelf geproduceerd en gemixt, gedeeltelijk komt dat omdat jullie de samenwerking met producer Alex Jacobi al in een vroeg stadium hebben beëindigd. Waarom hebben jullie die samenwerking beëindigt en waar hebben jullie de ervaring opgedaan om dit album te produceren?
Sterker nog, we hebben nog veel meer zelf gedaan: het volledige ontwerp van het booklet en cd-layout van CTW4, onze website en ook de videoclips van 9Friends en Couldronemo hebben we zelf gemaakt. Laat duidelijk zijn dat wij CTW4 vooral zelf geproduceerd en gemixt hebben, omdat we super eigenwijs zijn, haha! Alex Jacobi heeft geweldig werk verricht voor ons op CTW2 & 3, maar bij de eerste mixsessies van CTW4 in begin 2008 bleken de meningen en smaken te ver uiteen te lopen om tot een werkbare situatie te komen.
Het leek voor ons het juiste moment om de gok te wagen en het zelf te doen. Uiteindelijk hebben we bijna anderhalf jaar haast obsessief gewerkt aan CTW4. Een track als Days Of November is tot drie keer toe volledig opnieuw gemixt. Al doende leert men, zullen we maar zeggen. TuWann nam ten tijde van zijn vorige band Rosenfeld al veel dingen op. Inmiddels heeft hij zijn eigen studio ”˜Studio21' en is zich, naast muzikant, steeds meer aan het profileren als mixer en producer.

Jullie beheren ook een eigen label, genaamd "Summer Kimono Records" waar nog wat meer acts/bands aan verbonden zijn. Is dit één van jullie andere ambities, en welke doelstelling hebben jullie met dit label?
Een gevolg van het zelf mixen van CTW4 was de start van een eigen label. Op een gegeven moment waren TuWann en ik aan het zoeken naar een overkoepelende naam voor al onze muzikale activiteiten, ook voor de dingen buiten 21EoR. In maart 2008 hebben we ons eigen label Summer Kimono Records (SKR) gestart, vernoemd naar het allereerste 21EoR-nummer Summer Kimono.

SKR is een lange termijn plan. De bedoeling is om een soort platform te creëren voor 21EoR en voor TuWann als producer. Ook andere bands of artiesten die we te gek vinden, kunnen we op deze manier hopelijk net een stapje verder brengen. Zo heeft TuWann geholpen bij de demo van het jonge bandje The Methods. Die doen het nu hartstikke goed hier in de regio. Begin april hebben we het album "Coffeecups And Fairytales" van americanaband Quramitry uitgebracht op SKR. Een te gekke plaat en iets totaal anders dan 21EoR! Uiteraard volledig opgenomen en geproduceerd door TuWann.
Band

Wordt er ook een tour aan dit album gekoppeld, of is dat nog een beetje teveel ambitie?
Te veel ambitie, haha, kan dat? Nee hoor, liever vandaag dan morgen. Maar boekingen lopen helaas heel moeizaam momenteel. Er zijn in Nederland geen bekende bands die doen wat wij doen. We staan er akelig alleen voor. Ik denk dat programmeurs daarom moeite hebben om ons te plaatsen: we zijn te soft voor metalavonden, te alternatief voor het progpubliek, te moeilijk voor mainstreamfestivals. Dat ons dát nou juist tot een unieke band in Nederland maakt, is kennelijk geen argument. Je mag rustig weten dat het heel frustrerend is dat allerlei ”˜meelopers' hele tours in Nederland kunnen doen en wij, met onze vernieuwende en unieke muziek, thuis op de bank zitten. Momenteel zijn we in gesprek met verschillende boekingskantoren, laten we hopen dat daar wat uitkomt.

In een interview elders op het internet heb ik begrepen dat zowel Martijn als "Tu Wann" full time met muziek bezig zijn. Klopt dat, en met alle respect, hoe kan je jezelf fatsoenlijk onderhouden in dit download tijdperk?
Ik en TuWann zijn beide afgestudeerde muzikanten en werkzaam als freelancer en muziekdocent. Daar valt heel aardig mee rond te komen. Alex studeert aan het Conservatorium van Amsterdam. 21EoR is wat dat betreft een pure hobby: al het geld wat momenteel binnenkomt, wordt ook weer in de band gestoken. Uiteraard zouden we dat graag anders zien, maar dat zit er op dit moment niet in.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst? Ik zag op YouTube dat jullie al weer druk aan het opnemen zijn met CTW pt 5. Op welke termijn mogen wij dat album verwachten?
Vorig jaar zomer zijn we al begonnen met de opnames van Conquer The World pt. 5. Er zijn inderdaad wat leuke ”˜making of' filmpjes te vinden op YouTube. Op dit moment zijn we aan het kijken of CTW5 een (lange) ep of toch een album gaat worden. Dit zal ook afhangen van de reacties op CTW4. In elk geval zullen we komende zomer wederom een paar weken in onze eigen ”˜House of Wood'-studio zitten, hetzij om CTW5 te mixen, hetzij om te beginnen aan de opnames van CTW6. Hopelijk kunnen we CTW5 nog dit jaar uitbrengen, dat zou mooi zijn. Maar ik kan daar nu nog weinig over zeggen.

Hebben jullie nog een boodschap voor onze lezers?
Ook zeker namens TuWann en Alex, bedankt voor het lezen! We willen Ruard en Progwereld bedanken voor de aandacht. Neem eens een kijkje op onze website of MySpace!

Maak kans op een exemplaar van het album "Conquer The World Pt. 4".
De band deelt in samenwerking met Progwereld nog een cd van "Conquer The World pt 4" uit via ons forum. Bij veel animo en enthousiasme van u als lezer, deelt de band wellicht nog wel meer cd's uit de komende maanden!
Ga hiervoor naar de de wedstrijdpagina op het Progwereld Forum.

Registratie voor het forum is een voorwaarde, aangezien er een PM gestuurd moet worden naar Ruard (nickname Ayreonfreak). Dat kan alleen door je aan te melden bij het forum. Deze registratie verplicht je tot niets, ook niet tot actieve deelname aan ons discussieplatforum, al bent je natuurlijk van harte welkom om je mening over progmuziek te geven!
Foto's door Bart Notermans