PRIJSVRAAG: Win kaarten voor het MOMfest 2018, met o.a. Vuur, InFloyd en 5150. Klik hier voor de prijsvraag.

Airbag gaat zonder rechten verder dan progrock

Interview: Hans Ravensbergen
Datum: 11-10-2011

We kunnen het niet vaak genoeg onder de aandacht brengen en zeker anno 2011 kunnen we er niet om heen. Maar het uit het Noorse Oslo afkomstige Airbag verdient zijn naam en de meeste faam vanwege het downloaden van hun muziek. De geschiedenis van deze in 2005 opgerichte groep wordt bekend verondersteld. Na twee zeer succesvolle download ep's en het volwaardige album “Identity” komen deze Noren na een schrijfproces van vier jaar met een opvolger, “All Rights Removed”. Een vernieuwd geluid zonder afbreuk te doen aan het geluid waar veel mensen van zijn gaan houden. Een geluid dat beslist verder gaat dan progrock alleen. Reden voor gitarist Björn Riis om Progwereld hierover meer te vertellen.

Airbag Pressphoto 2011



Hoe is het met Airbag gegaan nadat “Identity” is uitgebracht?
Björn: We hebben “Identity” halverwege 2009 uitgebracht. De reacties die we op het album hebben gekregen waren overweldigend. We hadden helemaal geen verwachtingen en wilde afwachten hoe het zou lopen en of er binnen Europa belangstelling was voor onze muziek. We hadden veel succes met onze eerder uitgebrachte twee ep's, onder meer op MySpace. Op “Identity” staan ook twee nummers die van deze ep's afkomstig waren. Die waren wel opnieuw gemixt en aangevuld met nieuwe nummers.

We zijn nu twee jaar verder en de verkoopaantallen van dat album gingen onze stoutste verwachtingen te boven. Ook de recensies waren over het algemeen erg positief. Het belangrijkste is dat het er op lijkt dat veel mensen onze muziek goed vinden. We hebben er wereldwijd dan ook veel fans bij gekregen. De mensen zijn zo enthousiast dat ze onze muziek ook verder verspreiden onder vrienden en sociale media als Facebook en op forums. We zijn ook zeer erkentelijk voor de support die jullie bij Progwereld ons hebben gegeven.

Het lijkt er op dat er een sterke progrock gemeenschap is, vooral in Nederland en Polen. In 2010 hebben we op veel plaatsen gespeeld, ook in De Boerderij in Zoetermeer, samen met Sylvan. We stonden ook op het Ino-Rock Festival in Inowroclaw, Polen samen met Anathema. En begin dit jaar hadden we in Polen zelfs een top 10 notering (hoogste notering op 3) met het nummer Colours.

Zijn er binnen de groep nog veranderingen geweest?
Björn: Begin 2010 hebben we de drummer vervangen. Dat zijn dingen die gebeuren wanneer je in een groep speelt. Er kan een moment komen waarop de neuzen niet meer in dezelfde richting staan. Vlak voor we met nieuwe nummers aan de slag gingen is hij vertrokken. We hadden enorm geluk dat we snel tegen Henrik Fossum, onze nieuwe drummer, aanliepen. Hij is nu een volwaardig bandlid.

Kan je wat meer vertellen over het nieuwe album “All Rights Removed”?
Björn: Aan het eind van 2009 waren we al begonnen met schrijven van nieuw materiaal. In mei van 2010 zijn we begonnen met opnemen van de eerste nummers. We merkten al snel dat de nieuwe nummers wat scherper waren. Er zat ook meer gitaar in, langere instrumentale stukken en het geheel ontwikkelde wat meer in een progressieve richting. Dat was overigens ook een van de redenen voor het vervangen van de drummer. Henrik was voor ons een echte openbaring en zijn stijl duwde ons meer in een progressieve richting in. Het gaf ons ook ruimte om meer te experimenteren en ons meer te focussen op de muziek en ideeën die we in het verleden nog niet eerder onderzocht hadden. Het merendeel van de nummers is geschreven sinds hij bij de groep kwam. De muziek ontwikkelde zich ook gaandeweg we gingen oefenen en opnemen. Zijn bijdrage was een grote inspiratie voor het hele proces van “All Rights Removed”.

Net als met “Identity” kwam ik ook nu eerst met wat ideeën en demo-opnames. Vanaf dat moment is er binnen de groep een collectieve samenwerking geweest. Nog meer dan op “Identity”. We hebben vervolgens mijn basisideeën verder uitgewerkt. Dingen die niet goed waren hebben we weggelaten en verder hebben we uren en uren gejamd om de muzikale ideeën verder uit te werken. Daarna zijn we naar de studio gegaan om alles op te nemen. De laatste vier maanden is Asle Tostrup (onze zanger) bezig geweest met de verdere productie wat een forse taak was. Hij ging aan de slag met alle nummers en heeft het album eigenlijk vanaf de basis geproduceerd, van het toevoegen van arrangementen en geluidseffecten tot het veranderen van arrangementen die niet uit de verf kwamen zoals wij bedoeld hadden.

Tussen het schrijven en opnemen van de nummers van “Identity” en “All Rights Removed” zat bijna vier jaar. Als persoon en muzikant ontwikkel je in zo'n periode. Voor mij was het dan ook een stuk makkelijker om de teksten te schrijven. Ik had een hele lading ideeën met politiek getinte teksten. Ook Asle had teksten in die richting, daarom was dit een natuurlijke aanpak voor zowel de teksten als de muziek.

Ik ben ontzettend gelukkig met het resultaat en ik denk wij allemaal. Het hele proces was erg plezierig en iedereen heeft het beste van zichzelf gegeven. Daarnaast zijn we allemaal als muzikant gegroeid. Jörgen Hagen (toetsen) en Anders Hovdan (basgitaar) hebben ook enorm bijgedragen met hun unieke geluid. Ze hebben feitelijk het Airbag-geluid bewaakt en ervoor gezorgd dat we niet teveel van ons pad afraakten. Ik denk dat de fans ons geluid nog absoluut zullen herkennen zoals toen ze ons ontdekten. Daarnaast zullen ze ook wat nieuws horen.

Is “All Rights Removed” een conceptalbum?
Björn: Eigenlijk willen we hier vooraf nog niet te veel over prijsgeven. Het album is geen conceptalbum zoals “The Wall” van Pink Floyd of “Tommy” van The Who. Er loopt wel een rode draad door het album. Waar “Identity” ging over het individu en zijn worsteling naar bestaansrecht, gaat “All Rights Removed” over de destructieve krachten binnen onze samenleving en de gevolgen die dat op het leven van mensen heeft.

Airbag - All Rights Removed



Kan je wellicht de albumhoes verklaren? Ik zie een soort van ”˜luchtduikend' personage.
Björn: Het idee voor het artwork ontwikkelde zich op basis van een van de nummers. De Franse kunstenaar Frederic Peynet maakte in onze ogen een geweldig schilderij die wat ons betreft perfect paste bij de rode draad van het album. Je ziet een brug waar een man met een haaienhoofd, gekleed in een pak en stropdas vanaf duikt. Ik denk dat de metafoor vrij universeel is.

Wat zijn jullie plannen in de nabije toekomst?
Björn: Ten eerste hoop ik dat iedereen goed vindt wat hij hoort en dat dit album net zo'n groot succes gaat worden als “Identity”. Verder hopen we dat we de kans krijgen het album te promoten en dat we verschillende optredens kunnen doen, ook op festivals. We kijken er naar uit om jullie allemaal te ontmoeten!