Kijk ook eens op onze facebook pagina of meld je aan voor onze mailinglist en blijf op de hoogte.

Cryptic Nature – Pandor

Cryptic Nature - Pandor

Koos Thönissen is een Nederlandse multi-instrumentalist die jarenlange ervaring heeft binnen verschillende bands en muziekprojecten. Ruim vier jaar geleden trok hij de stoute schoenen aan door een rockopera te schrijven en deze volledig zelf te musiceren, produceren en te mixen.

Als gekozen formule hanteert Thönissen die van een fantasy rockopera en daarin beschrijft hij een wereld waarin draken en eenhoorns de orde handhaven. Het verhaal vertelt de hoofdrol voor Pandor, een draak die wordt opgevoed door de eenhoorns, aangezien deze als jongeling te vondeling is gelegd door zijn moeder. Die bezweek aan haar verwondingen na een gevecht en een verwoestende oorlog met de Molgars, een duister volk dat onder de grond leeft. De cd brengt het verhaal op muzikale wijze tot leven en de diverse gemoedstoestanden brengt Thönissen op avontuurlijke en daadkrachtige manier tot stand. Afijn, voor fantasy liefhebbers is het verhaal smullen want de kleine Pandor groeit uit tot een krachtige draak en hij wordt de leider van alle draken. Het verhaal wordt voorafgaand elke track uitgelegd door een verteller, die in een sterk aangezet Angelsaksische accent zijn toelichting geeft.

Het sympathieke aan deze cd is dat je her en der op het internet kan lezen dat er veel arbeid is verricht door Thönissen en dat pakt soms ook best goed uit. Maar er zijn ook echt veel kanttekeningen te noteren. Verwacht bij voorbaat geen gelikt productioneel eindresultaat, want dan kom je van een koude kermis thuis. Ik gebruik bij voorkeur het woordje ‘verzorgd’ maar niet, want er zal ongetwijfeld veel werk in de productie zitten, maar deze is tegelijkertijd ook gewoon matig te noemen. Daarnaast zijn sommige inzetten ook niet geslaagd. Bijvoorbeeld het vocale gedeelte in The Meeting, waar zowel de mannelijke als de vrouwelijke zang niet om aan te horen is. Het is op sommige momenten door en door vals. Maar ook de geprogrammeerde drums klinken niet prettig in het gehoor. Het talent van de muzikant Thönissen zit overduidelijk in de snaren, die zijn lekker gevarieerd en veelzijdig te noemen.

The Prophecy/Tayla’s Mission in intentie een prima song waarin de instrumenten een prima prestatie neerzetten, maar ook daar is de zang onderhevig aan een gammel fundament en daardoor wederom niet prettig te beluisteren. Hetzelfde geldt voor het afsluitende Salus Orbis, waar de zang van beide zangers schreeuwerig is te noemen en niet mooi in de mix staat. Het is gewoon niet voldoende, hoe vervelend dat ook te lezen is voor de maker van het project.

In potentie en talent kan Koos Thönissen met hulp van de juiste mensen een mooie rockopera neerzetten die wellicht in de verre toekomst nog wel eens kan concurreren met de top producten van Arjan Lucassen of Tobias Sammet, maar daar staat dit debuut nog ver, heel ver van verwijderd. Thönissen moet meer talentvolle muzikanten om zich heen verzamelen en kiezen voor een professionele producent die hem een gedegen mix en mastering levert. Dan kan er met zijn eigen talent in de toekomst wellicht nog iets moois ontstaan. Vooralsnog kan je dit beter laten liggen, zonde van je geld.

Ruard Veltmaat

Progwereld | Recensies