Kijk ook eens op onze facebook pagina of meld je aan voor onze mailinglist en blijf op de hoogte.

Epica – The Quantum Enigma

Epica - Quantum Enigma

Vorig jaar bestonden ze tien jaar en dat hebben ze groots gevierd in Eindhoven (zie mijn verslag daarvan). Een jaar, een dvd van het genoemde evenement en een bevalling later ”“ Simone Simons heeft op 2 oktober 2013 een zoon gekregen ”“ hebben we ook al weer hun volgende studio album. Het zevende studioalbum, tenminste als je “The Score” ook als een volwaardig band album meetelt.

Het daverende succes van de “Retrospect” show, waarbij ze een grote zaal als het Klokgebouw helemaal uitverkochten, heeft hun zelfvertrouwen gegeven en dit album klinkt dan ook als het product dat ze altijd al wilden maken. Dit album overtreft hun vorige albums in alle facetten en maakt daarmee een schitterend begin aan het tweede decennium van Epica.

Originem leidt het album op een ondertussen bekende wijze in met een schitterende orkestrale opening, waarbij meteen het zestien koppige koor en de even zo vele strijk-muzikanten worden geïntroduceerd. Dit nummer gaat over in The Second Stone dat je meteen van je stoel blaast. Zoveel energie, intensiteit en bombast. Het tempo blijft de eerste vier nummers hoog en wordt mooi opgeluisterd met snelle riffs, atmosferische en melodische symfonieën, zware bombastische bassound en beukende drums. De zangkwaliteiten van Simone Simons lijken elk album nog te groeien  en haar mezzosopraanstem klinkt overtuigender en zelfverzekerder dan ooit. Het scherpe contrast met de grunts en screams van Mark Jansen maken dit album tot wat het is; het perfecte symfonische powermetalalbum, met klassieke orkestrale uitspattingen.

De vocale oorlogsvoering bereikt haar hoogtepunt tijdens The Essence Of Silence. Jansen met heftige grunts verkondigt chaos en wanorde, terwijl Simons met haar heldere zuivere stem evenwicht en vrede tracht te brengen. ”˜Retrieve your balance, Use your senses to observe‘. Kwantumfysica en chaostheorie bezongen in en schitterende duet, ondersteund door een compleet kamerkoor.

Sense Without Sanity – The Impervious Code brengt dan even wat rust in de muziek. De grunts lijken te verstommen en Simone Simons mag samen met het koor – bestaande uit vijf sopranen, vier lagere altzangeressen, drie tenoren en drie diepe lage baszangers ”“ een prachtig harmonisch vocaal gedragen nummer neerzetten.

The Fifth Guardian ”“ Interlude is een instrumentaal intermezzo dat een filmische soundtrack herbergt en prachtig zou passen in de epische films van Peter Jackson. Iets wat ze eerder met “The Devine Conspiracy” ook deden. Het nummer gaat prachtig over in Chemical Insomnia waar de soundtrackelementen hun vervolg krijgen.

Het vocale geweld op dit album wordt nog verder versterkt door Marcela Bovio (Stream Of Passion) en Daniël de Jongh (Textures). De zangstem van Bovio heeft sterke overeenkomsten met die van Simone Simons, zodat het lastig is om onderscheid te maken. Maar ik denk haar toch te ontdekken op onder andere Chemical Insomnia en het slotnummer The Quantum Enigma – Kingdom Of Heaven part II. De Jongh horen we eveneens – als ”˜additional male vocals’ ”“ op dit slotnummer.

The Quantum Enigma – Kingdom Of Heaven part II is dan ook het epische slotstuk op dit album, waarbij door Epica alle registers worden opengetrokken. Het nummer is een vervolg op het nummer Kingdom Of Heaven - A New Age Dawns – part V dat op het album “Design Your Universe” staat. Het nummer start op een vergelijkbare wijze met de Tibetaanse monniken, een beheerste akoestische gitaarsolo en een aanzwellende vioolorkestratie dat uitbarst in een exploderende gitaarsalvo. Het nummer dat dus het tweede deel is van Kingdom Of Heaven, dat op zich weer het vijfde deel is van de A New Age Dawn serie ”“ dat begon op Epica’s tweede album “Consign To Oblivion” – is een complex geheel met sterke arrangementen, orkestrale hoogtepunten, snel wisselende gitaarsolo’s en goed opgebouwde teksten over tegenstrijdige fysieke realiteiten in de natuurwetenschap, maar ook in ons eigen bedriegende geest (”˜our own deceiving mind’).

De complexiteit van dit nummer is recht evenredig met de complexe samenhang van bovengenoemde nummers en reeks in de back catalog van Epica. Elementen uit hun eerste decennia worden verwerkt in een ijzersterke afsluiter van dit verfrissend goede album. Ook het koor en het strijkersorkest komen goed aan bod in dit nummer. Naast de sterke zang, grunts en screams ”“ die ook weer volop aanwezig zijn ”“ horen we Ariën van Weesenbeek teksten uitspreken waardoor een mysterieuze sfeer ontstaat. Een waardige afsluiter van een prachtig album.

Het album is geproduceerd in de Sandlane Recording Facilities door Joost van den Broek (zie interview). Van den Broek is in staat gebleken de energie, de snelheid, de bombast en de schoonheid, die de band op dit album tentoonspreidt, vast te leggen. Het vernieuwende en moderne geluid dat Epica in zijn tweede decennium wil bereiken wordt op een schitterende wijze neergezet, waarbij het vertrouwde klassieke en symfonische geluid behouden blijft.

Ook van de extra’s / bonustracks maakt Epica werk. Elke uitvoering heeft een andere bonustrack en de digi-pack versie bevat een extra akoestisch cd en het Earbook bevat daarnaast ook nog een instrumentale cd. Dus let goed op welke uitvoering van het album je koopt. En natuurlijk zijn er die-hard fans die alle verschillende uitvoeringen al lang in hun kast hebben staan of digitaal vereeuwigd.

Mario van Os
Koop bij bol.com

Progwereld | Recensies