Trommel je vrienden op en doe mee met de Progwereld Pub Quiz 2018 Win concertkaarten voor Leap Day Klik hier voor onze prijsvraag.

Pictorial Wand – Face Of Our Fathers

Pictorial Wand ”“ Face Of Our Fathers

In tegenstelling tot zijn eerste cd “A Sleepers Awakening“ heeft Sorum zich behoorlijk ingehouden met de personele bezetting op dit album. Natuurlijk bespeelt Sorum zelf het grootste gedeelte van de instrumenten, maar daarnaast heeft hij toch een minimaal beroep op collega muzikanten gedaan, evenals de zangers/zangeressen. Is dat op één of andere manier ook te horen op dit album?

Gelijk van het begin af is het duidelijk dat de invloed van Arjen Lucassen ook op dit album aanwezig is, alleen al door de herkenbare zanglijnen. Ook de welbekende karakters van Lucassen vinden hier op dit album zijn toepassing. Gemakshalve kan ik u in elk geval melden dat Sorum het wat bescheidener aanpakt dan Lucassen met zijn laatste Ayreon album “01011001″, want Sorum gebruikt slechts vier karakters. Dat die namen ook weer een beetje gebaseerd zijn op het Ayreon werk kunt u zelf constateren, het zijn namelijk; Hope, Pride, Love en Reasson.

We beginnen nog vrij rustig in het eerste nummer, al ontvouwt de schoonheid van deze song zich pas na een aantal luisterbeurten. Met name de liefhebbers van “Into The Electric Castle” (Ayreon) kunnen hun hart ophalen bij The Wasteland. Ondanks dat rustige begin kan je veel mooie elementen horen in dit nummer. Sorum bespeelt de gitaar zelfs op een bluesachtige manier, hetgeen een mooie dimensie aan het nummer geeft. Nadat Petter Selliseth al zijn opwachting maakte op “A Sleepers Awekening”, mag hij ook hier de vocale aftrap verrichten.

In Struggle Of Autumn Leaves komt de ware artiest in Sorum naar boven. Hier maakt hij optimaal gebruik van zijn bovengemiddeld vermogen tot componeren. Heerlijk (Hammond)orgel geluid, piano, synthesizer, dwarsfluit, percussie, niets wordt geschuwd om dit nummer tot een indrukwekkend geheel te vormen. Daarnaast is de zang van Tore Chrisler Slorid (Hope) een verrijking ten opzichte van de gebruikelijke karakteristieke stemmen in de metal wereld.

En dan krijgen we The Ghosts start Dancing. Wat een ongelooflijk waanzinnig goed nummer is dit! Een heerlijke intro met akoestische gitaar zorgt voor een pakkende melodie die je nog lang bijblijft. De song wordt aangevuld met prachtig klinkende klassieke instrumenten, zoals de dwarsfluit, viool en cello. Karakter ‘Love’, vertolkt door Gry Tronslien, die ook op Sorum’s debuut album fungeerde, heeft af en toe een beetje weg van onze eigen Floor Jansen. Ook de heren zangers stellen mij hier niet teleur.

Face Of Our Fathers is ook voor de liefhebbers van toetsen een nummer dat je niet mag missen. Het gitaargeluid is verslavend lekker, al kent het titel nummer weinig heftige omwentelingen.

Het klinkt allemaal zeer degelijk maar ook een beetje behouden hetgeen Sorum ons voorschotelt. Alles is tot een melodieus geheel geboetseerd met een aantal zeer bijzonder klinkende tracks. Ook al laat hij weer ijzersterke composities horen, dit album blijft mijns inziens qua spanning een beetje achter bij “A Sleepers Awakening”. Maar het kan ook gewoon zo zijn dat briljantie zich pas wat later laat horen. Mijn, en wellicht ook uw ervaring is nog wel eens dat een album pas na een dozijn luisterbeurten echt zijn schoonheid openbaart! Kenmerkend aan dit album is ook dat het over de hele linie rustiger is dan het debuutalbum, al zegt Sorum in het interview met Progwereld, dat hij zijn album agressiever vindt klinken dan zijn debuut. Ondanks deze kleine op- en aanmerkingen is dit album een Must Have voor vooral liefhebbers van Ayreon, Avantasia of Nikolo Kotzev. Wat mij betreft mag de doorbraak van Pictorial Wand nu echt komen!

Ruard Veltmaat

Progwereld | Recensies