Maak kans op vrijkaarten voor het optreden van Leap Day in de Singer te Rijkevorsel (België) op 15 september 2018. Klik hier voor onze prijsvraag.

Soen – Cognitive

Soen-Cognitive

Deze recensie is weer een bewijs dat wij goed naar onze lezers luisteren. De mening van onze volgers nemen wij zeer serieus en uit die gedachte komt dit schrijfsel dan ook voort. Via ons forum bereikte ons de boodschap dat de Zweeds/Amerikaanse samenstelling Soen een geweldig debuut had afgeleverd dat beslist de moeite waard was om te checken. Een welwillend label dat een promo aflevert maakt het cirkeltje vervolgens rond en een mooie samenwerking tussen label, progwereld en haar lezers is het eindresultaat!

Het voorwerk naar het album voorafgaand het verzoek aan het label leverde overigens nog wel wat gemengde reacties op. Dit album wordt in verschillende recensies de hemel in geschreven óf neergesabeld als Tool kloon. Over dat laatste valt natuurlijk wat te zeggen, hoewel er naar mijn mening genoeg ruimte is voor zelfontplooiing. Soen maakt muziek die absoluut te vergelijken is met die van de befaamde Amerikaanse band, beschikt over een sound die onherroepelijk een bepaalde sfeer oplevert en kan mij op verschillende momenten verrassen. Bij elke luisterbeurt hoor je weer verrassende elementen die je gekluisterd houdt, tel daarbij een producer op die in de geschiedenis gewerkt heeft met Tool, een cover die geïnspireerd lijkt door het artwork van de genoemde band en we kunnen de recensie met de prijs voor “best Tool lookalike” afsluiten. Eén en al Tool dus”¦.?

Nou nee, niet helemaal. Daarvoor hoor ik toch teveel veel frisse nieuwe dingen die voor de liefhebber van progressieve metal/rock interessant zijn. De complexe en technische drumritmes, de percussie (vooral de djembé geeft een aparte meerwaarde), prachtige baspartijen, de totale composities en soms gewoonweg het minimalisme is absoluut de moeite waard te beluisteren. Soms kan de muziek rustig voortkabbelen, maar op andere momenten beukt het ook heerlijk je systeem in met een benadering die zelfs een death en trash metal achtergrond verklapt. Dat is ook niet zo vreemd, want de bandleden zijn afkomstig uit gerenommeerd metal acts als Opeth, Sadus, Amon Amarth en Testament. Drummer, leider en vormgever van de band Martin Lopez sloot in 2003 een verbond met bassist Steve DiGiorgio en de twee zochten net zo lang tot ze een geschikte gitarist en zanger vonden. Joel Ekelöf (zang) en Platbarzdis zijn wellicht relatief onbekend in het genre, het musiceren gaat ze daardoor niet minder af.

Desondanks moet de zang van Joel Ekelöf wel even speciaal uitgelicht worden. Die is op zijn zachts interessant te noemen, hoewel sommigen het ook kunnen omschrijven als eentonig en een tikje saai. Laat ik even duidelijk zijn: ik ben de laatste die dat laatste zou beweren, want ik hoor genoeg klankenmaterie en mysterie in zijn stem die op momenten te vergelijken is met de dramatische inslag van mede Scandinaviër Stefan Zell van Wolverine en Maynard James Keenan (toch nog weer een vergelijk met Tool). Ekelöf versterkt de muziek in de weemoedige sfeer hoewel er nergens echt opmerkelijke uithalen in de octaven te vinden zijn. Wellicht is dat juist ook het geheim achter de melancholie, dat laat ik aan de luisteraar over.

Soen is een band met talent en weet het album een ietwat duistere, licht psychedelische sfeer te geven waardoor je positief verrast kunt worden. Naast de genoemde invloeden is er wat mij betreft zelfs een nieuwe niche geboren waarop de band in de toekomst kan voortborduren. Ik durf zelfs de term ”˜licht baanbrekend’ te gebruiken, al moet de band er zelf hard aan werken om deze trend door te zetten. De cd is mede daardoor niet van het niveau ”˜instappen en gaan’, het heeft toch echt een paar circulaties in je cd-speler nodig. Liefhebbers van Tool, Wolverine en Katatonia moeten dit beslist eens proberen. Het zou maar zo kunnen zijn dat we aan het einde van het jaar een top tien kandidaat te pakken hebben.

Ruard Veltmaat

Koop bij bol.com

Progwereld | Recensies