Maak 2x kans op twee vrijkaarten voor het optreden van Cirrha Niva op 1 september in Willem Twee te 's Hertogenbosch.
Klik hier voor deelname.

Supersister – To The Highest Bidder

supersister-to-the-highest-bidder.jpg

Na de uitgave van de eerste lp “Present from Nancy” en de single She Was Naked had Supersister zich in eigen land gevestigd. Ook de interesse uit omringende landen, met name Duitsland begon te groeien. Alvorens de groep startte met de opnames van de langverwachte tweede lp, bracht men een single uit, A girl Named You die een gewijzigd geluid van de groep liet horen. Ruimtelijker en met meer gevoel voor detail. Met die single konden Robert-Jan Stips, Ron van Eck, Sasha van Geest en Marco Vrolijk even vooruit en men werkte verder in alle stilte aan “To The Highest Bidder”, dat in de herfst van 1971 uitkwam.

Direct bij verschijnen waren luisteraars (en ook recensenten in die tijd) verrast door de progressie die de band had doorgemaakt in vergelijking met de eerste lp. De nummers waren nog steeds van behoorlijke lengte, maar het studentikoze en academische karakter was verdwenen en ook de teksten waren een stuk volwassener, dan wel pessimistischer. Bovenal stond het bandgeluid als een paal boven water. Producer Hans van Oosterhout was er in geslaagd om de groep eindelijk zijn definitieve geluid te geven en op “To The Highest Bidder” is de productionele diepgang voor een Nederlands product uit 1971 zeer goed te noemen. Er zat meer pit in (luister naar de balans tussen bas en drums in A Girl Named You) en ook fluit en toetsen kwamen beter tot hun recht. Met als ongekend hoogtepunt het ”˜pièce de resistance’ van de groep, No Tree Will Grow (on too high a mountain), dat ooit door iemand de Set The Controls For The Heart Of The Sun van Supersister werd genoemd. Donkere toetsenklanken, een prachtig dreigende drumpartij en een einde dat je weer bij de realiteit van de dag doet belanden. Maar de invloeden reikten verder dan Pink Floyd: de ritmische trefzekerheid van Soft Machine en de experimenteerdrift van Zappa waren ook van belang, om maar wat te noemen. In Energy (out of future) gaan alle remmen los en leven met name Van Geest en Stips zich uit, waarbij laatstgenoemde zijn toetsen af en toe laat schreeuwen als een gitaar en een paar seconden later weer lieflijke klanken uit de vleugel tovert. Ook leuk: de stemeffecten. En zo bevat de plaat nog meer van dat soort ijkpunten. Afsluiter Higher biedt de luisteraar hetzelfde effect als, om maar wat te noemen, Break op “666″ van Aphrodite’s Child. Misschien een beetje vreemd, maar wel in balans met de rest van de toenmalige lp-kant.

Als bonustracks heeft Esoteric op deze prima verzorgde heruitgave de twee singles rondom de albumrelease toegevoegd, waaronder het inmiddels legendarische The Groupies Of The Band.

Is “To The Highest Bidder” het hoogtepunt van Supersister? Niet per definitie, want de eerste drie platen zijn elk van een aparte kwaliteit. Wel staat vast dat dit album als geheel nog steeds de sterkste indruk maakt. Niet in de laatste plaats wegens de al genoemde muzikale en tekstuele diepgang en als componist bereikte Robert-Jan Stips met dit album zijn eerste reeks van hoogtepunten. Een prima startpunt om de catalogus van de Haagse groep verder te ontdekken.

Wouter Bessels

Koop bij bol.com

Progwereld | Recensies