Twee nieuwe prijsvragen i.s.m. Poppodium Willem Twee: Maak kans op twee kaarten voor Kayak en/of Soup + A Liquid Landscape.    Klik op de bandnaam en maak kans op deze tickets!

Even voorstellen: Richard Campbell

Datum: 19-02-2013
Interview: Hans Ravensbergen
Artiest: Richard Campbell
Land van herkomst: Verenigd Koninkrijk
Discografie:      Frankenstein (2012)
                      Orpheus: A Rock Opera (2010)
Website: http://www.richardcampbellmusic.co.uk/

Frankenstein Group



Je bracht pas een nieuwe cd uit. Wil je er iets over vertellen.
Mijn partner en medeschrijver van de teksten was altijd al een groot fan van Mary Shelley's Frankenstein. Het was feitelijk haar idee om het verhaal te gebruiken voor mijn tweede rockopera (mijn eerste is gebaseerd op het verhaal Orpheus en Eurydice). Tekstueel hebben we getracht zoveel mogelijk bij het originele verhaal te blijven. Het verhaal gaat over ambitie, afwijzing, egoïsme en verlies. Dit was uiteraard ook het kader voor de algemene muzikale toon van het album. Daarbinnen heb ik mijn best gedaan om gevarieerd en onderhoudend te blijven. Het verhaal zelf is immers vrij meedogenloos en deprimerend, dus ik heb geprobeerd om waar mogelijk er positiviteit in te brengen en mezelf niet altijd serieus te nemen!

Misschien kennen sommige lezers je nog niet. Wil je jezelf eens aan onze lezers voorstellen.
Ik woon en werk in Londen, waar ik een opnamestudio heb (http://www.orpheusstudio.co.uk/). Dat is voortgekomen uit mijn wens om mijn eigen muziek op te nemen als een 'one man band'. Ik ben altijd al gefascineerd door samenstelling en hoe muziek is opgebouwd. Dus het schrijven en opnemen van de instrumenten zelf is daar een natuurlijk gevolg van. Ik ben echter geen zanger, maar gelukkig ik ben gezegend met een aantal zeer getalenteerde vrienden: Tamás Csemez, J T Eaton, Alexandra Martin en Tom Boon. Die hebben een ongelooflijke klus geklaard door hun stemmen aan de personages in dit album te verbinden.

Wat zou je zeggen dat je invloeden zijn, of waar luister je zelf graag naar?
Mijn voornaamste invloeden als het gaat om dit album zijn Queen, Symphony X, Jeff Wayne, Spock's Beard en natuurlijk Dream Theater. Met hun muziek maakte ik voor het eerst kennis met het woord ”˜prog'. Verder houd ik van E.L.O., Tool, Pantera, Rammstein, Huey Lewis & The News, Thin Lizzy en ben verder beïnvloed door musicals en klassieke muziek. En natuurlijk Disney!

Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
Ik zou graag Frankenstein op het podium willen uitvoeren. Op zijn minst om het met een band live te spelen. Maar nog beter zou het zijn om een theatergezelschap te vinden dat het als een musical of rockopera wil uitvoeren. De droom zou zijn om een volwaardige productie te maken met de volledige impact van het album tot een perfecte mix van theater en rockconcert.

Heb je nog een boodschap voor de Progwereldlezer, of iets leuks dat je wilt delen?
Bedankt voor het lezen van dit mini-interview. En erg bedankt voor jullie ondersteuning van progressieve rock in het algemeen. Het is fijn om positieve reacties te ontvangen van mensen over de hele wereld die zonder websites als bijvoorbeeld Progwereld nooit van mij gehoord zouden hebben.