1e druk: 15-05-2008

Interview en tekst: Govert Krul






Na 6 lange jaren wachten heeft Everon op 24 april jl. eindelijk haar opvolger van het tweeluik “Flesh/Bridge” uit 2002 uitgebracht. Het is een typisch Everon album geworden in het verlengde van met name Bridge, maar met ook de nodige Flesh elementen. Uiteraard is er anno 2008 voldoende gesprekstof voor een interview met Oliver Philipps die als vanouds verantwoordelijk was voor het schrijven van de composities. Hoewel hij aangeeft niet erg enthousiast te worden van interviews en journalisten in het algemeen, is hij goed geluimd en meer dan bereid antwoord te geven op mijn vragen. Oliver is Nederland sowieso goed gezind aangezien hij hier veel tijd doorbrengt, bijvoorbeeld voor de pre-productie van het volgende Delain- album, maar in 2005 en 2006 tevens voor het schrijven van “North”.

Oliver Phillips

“Hallo Oliver! Je bent vast erg druk momenteel met de promotie van je nieuwe album. Volgens mij zijn de reacties erg positief?”

Hallo Govert! Ik moet bekennen dat ik het niet direct mis, maar het aantal interviews is een stuk minder geworden dan vroeger dus de drukte valt nu mee. Waarschijnlijk heeft het te maken met de afname van het aantal muziektijdschriften en de vluchtigheid van muziek door het downloaden. Verder worden interviews steeds vaker per email gedaan. Hierdoor verdwijnt de dynamiek volledig. ik geef de voorkeur aan een goed gesprek.

Inderdaad heb ik nog geen slechte reacties ontvangen en zijn vooral de Everon-fans zeer enthousiast.

Over downloaden gesproken, jij mag je nog gelukkig prijzen, want binnen ons genre zitten veel enthousiastelingen die nog gewoon de cd kopen. Zijn de eerste verkoopcijfers van “North” al bekend?

Daar heb je een punt ja, voor pop- en dance zal het allemaal nog erger zijn. Heeft ook met leeftijden te maken denk ik. Al met al merk je dat veel mensen tegenwoordig naar veel muziek luisteren maar vaak niet te lang naar hetzelfde. Ze kennen je muziek dus wel, maar oppervlakkig en dat is jammer. Verkoopcijfers verwacht ik niet voor oktober en houden me niet echt bezig. Belangrijkste is dat Mascot Records voldoende omzet, zodat wij weer budget krijgen voor een eventuele volgende plaat.

“North” luistert qua tekst een beetje als een conceptalbum met als centraal thema ‘emotie en melancholie’. Hoe zie jij dit?

Nou, volgens mij kun je “North” geen conceptalbum noemen, maar ik ben wel met je eens dat emotie en melancholie vaak centraal staan in mijn songs. Dit is overigens niet nieuw maar kun je ook van de vorige albums zeggen. Ik ben nu eenmaal geen verteller van sprookjes maar vertaal wat mij als mens bezighoudt. Je kunt stellen dat de teksten min of meer autobiografisch dan wel introspectief zijn, hoewel ik mij uiteraard vrij voel af te wijken indien nodig. Ik leg mij dit ook niet op, het ontstaat eenvoudigweg omdat het goed voelt.


Wat Everon in mijn beleving zo bijzonder maakt is de maximale chemie tussen muziek en tekst. Hoe bewerkstellig en verklaar je dit als je bedenkt dat voor “North” tussen het schrijven van de muziek en de teksten ruim een jaar zat?Doorgaans heb ik de tekst voor een song op hoofdlijnen in mijn hoofd en schrijf ik daar vervolgens de muziek bij. Afsluitend maak ik de songtekst definitief. Eigenlijk is dit het reguliere proces, zo ook voor dit album. De muziek volgt dus de emotie van het verhaal en dat verklaart de eenheid van het finale product. Weliswaar heb ik de teksten voor “North” later afgerond, de verhaallijn is ook nu steeds de basis van elke song geweest. 

Everon - Fantasma

Je kunt stellen dat sinds Venus en Fantasma de typische Everon-sound is ontstaan. Hoewel je naar mijn bescheiden mening wederom een uitstekend  album hebt afgeleverd, kun je als punt van kritiek noemen dat, zelfs na een periode van 6 jaar, geen sprake is van échte progressie, nieuwe invloeden of verrassende elementen.

Dat houdt mij ook in het geheel niet bezig. Als je zoals ik professioneel met de meest uiteenlopende muzieksoorten bezig bent, neemt de behoefte af met Everon te experimenteren. Binnen onze songs zijn overigens al zoveel invloeden aanwezig dat het simpelweg misplaatst zou zijn heel geforceerd met bijvoorbeeld jazz of extreme metal aan te komen. Everon kent al behoorlijk wat diversiteit waardoor voldoende afwisseling bestaat. Ik componeer vanuit mijn hart en dit voelt goed zoals het nu is.

Je muziek staat speltechnisch op een hoog niveau maar blijft sterk song-georiënteerd. Hoewel ook “North” veel lagen kent en bij elke beluistering meer diepgang krijgt, worden jullie albums almaar toegankelijker. Voel je je eigenlijk nog wel comfortabel onder het ‘progrock/symfo etiket’?

Volgens mij heb ik me nooit bewust aan dit genre geconformeerd en ik doe dus evenmin mijn best verwachtingen waar te maken. Ik stop elementen in onze muziek die vooral tot de categorie symfonische rock behoren, maar louter en alleen omdat de compositie erom vraagt. Wat mij betreft kun je het etiket verwijderen, maar ik heb er evenmin last van. Het is voor mij eigenlijk geheel geen belangrijke zaak.

De grootste uitdaging vind ik in het componeren van goede muziek op het hoogst mogelijke niveau zonder hier geforceerd lange instrumentale stukken in te stoppen of de tijdsduur eindeloos op te rekken. Gewoon goede, uitgebalanceerde songs met diepgang dus.

Je kunt je dus goed verplaatsen in de ontwikkeling van bijvoorbeeld Rush?

Inderdaad, die zijn technisch in staat alles te spelen wat ze maar willen, maar voelen geen moment de behoefte dit te bewijzen. Ik vind de periode vanaf “Grace Under Pressure” eigenlijk verreweg de beste en prefereer dit boven het oudere werk. Het latere werk is een genot om naar te luisteren en van een enorme klasse terwijl het ogenschijnlijk eenvoudig is. Dat dwingt bij mij respect af.


Word je momenteel nog beïnvloed door muziek om je heen en waar luister je zelf naar?Ik word liefst helemaal niet beïnvloed en dat lukt vrij aardig. Echt luisteren naar muziek ter ontspanning is voor mij eigenlijk alleen tijdens vrije dagen een optie, omdat ik in het dagelijks leven al zoveel naar muziek luister met een professioneel oor. Op dat moment link ik dat ook niet aan mijn eigen muziek trouwens. Als ik werk met een gothic of black metal band luister ik bijvoorbeeld veel naar bands uit hetzelfde genre puur om een goede indruk te krijgen, maar dat gebruik ik dus voor die band en niet als inspiratie voor Everon.Waar luister je dan in je vrije tijd wél naar? Jaren ’70 rock?Hahaha, integendeel! Dat boeit me helemaal niet. Ik luister liefst naar goede popmuziek, bijvoorbeeld uit de jaren ’80. Neem Nik Kershaw. De kwaliteit van popmuziek wordt vaak onderschat. Mensen zoals ik worden geacht toch vooral hele dagen naar Genesis en Pink Floyd te luisteren, maar daar bedank ik vriendelijk voor.Verder ben ik een groot liefhebber van Loreena McKennitt vanwege haar perfectie in de arrangementen en het gebruik van bijzondere instrumenten. Geweldig zoals zij live 25 muzikanten op een podium tot één groot geheel weet te smeden.

Kunnen we dit jaar nog uitzien naar een tour rond “North”?

Geen idee. Ik moet toegeven dat live spelen heel leuk kan zijn, maar het is ook tijdrovend. Als je maanden op weg bent kun je niets anders doen dus je moet je agenda volledig vrijmaken als band en dat is nauwelijks te doen. Wij hebben ook onze gewone werkzaamheden natuurlijk. Maar het is zeker niet omdat de wil ontbreekt en uitsluiten doe ik het evenmin. We zien wel.

Everon Live

Er bestaat natuurlijk ook verschil tussen een uitgebreide tour of enkele grotere optredens op bijvoorbeeld een festival.

Jawel, maar slechts enkele keren optreden trekt me dus niet. Ik kan eenvoudigweg niet de hele week aan muziek voor anderen werken en op vrijdag ineens mijn eigen muziek gaan spelen. Dan geef ik de voorkeur aan een tour omdat je dan tenminste focus hebt.


Moeten we nu weer zes jaar wachten op het volgende Everon album?Wie weet, misschien komt het er helemaal niet meer van en was dit het laatste! Dat heb ik overigens wel vaker gezegd, dus het kan ook meevallen. Eén en ander is van veel factoren afhankelijk zoals de opbrengst van dit album. Ik vind dat ik een cd in elk geval kostenneutraal moet kunnen maken. Als ik er geld bij moet leggen bedank ik ervoor.Overigens is de samenwerking binnen de band goed en als het meezit, zou er plotseling nieuw werk kunnen ontstaan. Het komt ook hier neer op het managen van activiteiten. Als wij bijvoorbeeld in de eigen Spacelab studio aan het werk willen, maar de ruimte is voor de komende maanden volgeboekt, dan moet Everon wachten omdat we het ons niet kunnen veroorloven de inkomsten te missen. Het uitbrengen van een cd genereert nu eenmaal geen inkomsten en is pure liefhebberij. Onze muziek is daarbij erg tijdrovend dus die ontstaat niet even tussen de bedrijven door.

Everon - Judith

Alle songs op “North” zijn geweldig en een zwakke broeder is niet te vinden. Voor mij zijn er wel twee uitschieters, namelijk “Brief Encounter” en – mede door de heerlijke vocalen van Judith Stüber – “Islanders”. De eerste vanwege de bombast en fraaie orkestratie, de tweede juist door het intieme en fragiele karakter. Kun je je daar iets bij voorstellen?

Ja hoor. “Brief Encounter” is een beetje een buitenbeentje omdat het veel later is geschreven, toen ik alweer thuis zat terwijl de andere nummers in dezelfde periode tot stand gekomen zijn. Het nummer is ook zwaarder en epischer dan de rest, dat doet het vaak goed. “Islanders” was typisch zo’n song die schreeuwde om de vocalen van Judith. Liefst zou ik haar alles horen zingen want ik ben toch een gelegenheidszanger, hahaha. We hebben natuurlijk wel op Flesh al samen gezongen en ik wil niet in herhaling vallen, dus nu is het bij dit nummer gebleven. In de toekomst sluit ik haar bijdragen zeker niet uit want ik ben mede van mening dat ze een geweldige zangeres is!

Hoe gaat het met je overige activiteiten zoals de Spacelab studio?

Dat is hollen of stilstaan. Je merkt heel goed dat er tegenwoordig minder platenlabels zijn en de budgetten krapper worden. Daardoor moet meer moeite gedaan worden de studie vol te boeken. Zoals ik al zei wil het toeval dat juist als wij zelf willen gaan opnemen de studio net geboekt wordt, zodat wij moeten wachten maar zo gaat dat nu eenmaal.

Verder ben ik alle dagen onderweg om voor anderen te componeren of te produceren. Ook schrijf ik veel filmmuziek en orkestraties. Ik verveel me dus zeker niet!

Klik voor de Everon website