PRIJSVRAAG: Win kaarten voor het MOMfest 2018, met o.a. Vuur, InFloyd en 5150. Klik hier voor de prijsvraag.

Interview Jochem Jacobs

Interview: Ruard Veltmaat
Datum: 14-06-2011

De afgelopen jaren vielen enkele cd's in positieve zin op. Niet alleen door goede muziek van een band of artiest, maar ook doordat sommige albums wel heel erg lekker uit de luidspeakers komen, ongeacht waar je luistert. Zo mocht recensent Ruard Veltmaat  onlangs de cd's van Stream Of Passion, Day Six, A day's Work, Zero Gravity en  Autumn voor Progwereld behandelen en kwam tot de conclusie dat die cd's wel heel bijzonder en dynamisch klinken. Het is een niet te onderschatten karwei, het produceren, mixen en masteren van een album. Deze werkzaamheden kunnen een album maken of breken, ongeacht de kunde van de muzikanten. Verder snuffelend kwam Ruard de naam van Jochem Jacobs wel heel vaak positief tegen in de credits van albums. Reden voor hem om eens wat verder te informeren naar de achtergrond van Jacobs.

Jochem Jacobs


Voor we beginnen, kan jij jezelf  kort en bondig voorstellen aan de lezers van Progwereld?
Hoi allemaal, Jochem Jacobs is de naam, voor het geval ik het zelf vergeet :-) Ik ben geboren in 1977, heb microbiologie gestudeerd in Wageningen en daarna conservatorium / muziektechnologie aan de Hoge School voor de Kunsten te Utrecht. Ik ben begonnen met gitaarspelen toen ik 17 was en ben me vanaf die dagen steeds meer gaan verdiepen in muziek. Ik heb in verschillende bands gepeeld, waaronder Ground Control. Rond 2001 heb ik, samen met drummer Stef Broks, de metalband Textures opgericht. Ik heb een hele leuke relatie en woon in Amsterdam tegenwoordig. Samen met Bouke Visser en Sander van Gelswijck, die ik ken van het conservatorium, run ik Split Second Sound, een muziekproductie bedrijf te Amsterdam, waar ik de laatste jaren steeds meer bands en artiesten begeleid in de opname van cd's en andere geluidsdragers.

Is Split Second Sound jouw (jullie) broodwinning of hebben jullie daarnaast ook nog activiteiten die voorzien in (jouw) jullie inkomen?
Met zijn drieën runnen we inderdaad SSS en we hebben een nieuw pand gekocht in Amsterdam en zijn daar nog steeds bezig drie studio's te bouwen. We draaien al wel volop producties hoor, maar het pand is gewoon nog niet helemaal af. We hebben echt alles inpandig: slaapplekken, keuken , meerdere studio's etc. Dat werkt superfijn. SSS is echt 100% ons ding en daar leven we van. Bouke zit meer in de sound-design hoek (geluid voor de media, films etc) en Sander zit weer meer in de bands-hoek, maar weer iets technischer dan ik. Zo vullen we elkaar goed aan.

Hoe luister jij zelf naar albums? Luister je dan ook heel bewust hoe een cd is opgenomen, gemixt en zo of kan je ook gewoon genieten van een cd ook al is hij qua productie wat minder. Kan je daar een scheiding in maken?
Ik probeer in eerste instantie gewoon de muziek te beleven. Je lekker laten meeslepen”¦want DAAR gaat het om! Ik heb eerlijk gezegd thuis ook helemaal geen goede setup of iets dergelijks, gewoon een standaard setje en we luisteren veel oude platen. Echt een beetje schraal zelfs haha. Ik ben thuis eigenlijk helemaal niet met opnamekwaliteit bezig en kan dan ook prima genieten van een minder geslaagde opname. Overigens heeft dat juist vaak ook weer een bepaalde charme. Ik bedoel, wat heb je liever: een geweldige, maar slecht opgenomen performance van een superzanger, OF een matige zanger met een state-of-the-art opname en productie erachter? Het gaat om de emotie in muziek en daarin is de muzikant en de performance altijd verreweg het belangrijkst.

Dit is overigens een gebied waar de gemiddelde consument langzaam steeds verder in verdwaalt. Dat men elke hapering, onstrakheid en onzuiverheid als ”˜fout' ervaart. "De plaat klinkt super, maar live valt het tegen" etc. De hedendaagse muziekproducten zijn vaak zo ”˜goed' dat er moeilijker te peilen valt of de artiest wel echt op datzelfde hoge niveau zit. Voor het eindproduct is het natuurlijk prima”¦ maar is er dus soms ook een soort van kloof tussen artiest en album of single.

Tevens worden de termen ”˜productie' en ”˜mix' te vaak door elkaar gegooid. Echte geluidskwaliteit en dikke sounds komen natuurlijk veel meer voort vanuit een goede mix (en opnames), terwijl een goede aanpak, arrangementen en manier van spelen veel meer op het vlak van productie liggen.  Natuurlijk is er een soort van grijs vlak waar de twee elkaar overlappen maar toch”¦. Zo worden ook de termen ”˜producer' en ”˜mixer' vaak verward, tot de creditering aan toe. Het gebeurt naar mijn inziens veel te vaak dat een producer alle credits krijgt, terwijl die eigenlijk aan de mixing-engineer toebehoren.

Ik heb je een beetje gevolgd de laatste jaren en hoewel ik niet alle platen heb gehoord, lees ik alleen maar positieve reacties in recensies over jullie  productiemethoden. Wat is jouw/jullie geheim?
Dank je wel! Ik denk dat we proberen om elk product echt speciaal te maken, verder is er niet echt een geheim. Het is heel fijn dat als je iets voor ogen hebt ook daadwerkelijk lukt.

Jeuken je handen wel eens als je een productie hoort?
Jazeker, vooral als ik erdoor geïnspireerd raak. Soms hoor je iets en denk je JA, dat moet er gebeuren! Of ik ben heel benieuwd hoe ze het gedaan hebben, wat voor sfeer was er tijdens de opnames en ga zo maar door.

Jullie zijn momenteel bezig met een nieuwe Textures album, kan je daar al wat meer over vertellen?
Het wordt ”˜stik-vet' (huis-idioom). De band heeft flink wat doorstaan de afgelopen jaren, bandwisselingen, tours etc. Dat heeft altijd impact, zowel individueel als samen. De muziek voelt voor ons wel als een soort van opvolging van Silhouettes, we hebben niet een groot scharnierpunt waarin alles ineens een andere kant op gaat. We proberen echt te maken wat we voelen, geen ”˜computer knutselritmes' of iets dergelijks; echt wat in ons opkomt. En dat werken we tot in de puntjes uit. We letten heel erg op spanningsbogen en verhaallijnen. Dat soort dingen geeft muziek echt inhoud, denk ik”¦ echt drama :-)

Jij produceert zelf je eigen albums, besteed je (wellicht onbewust) ook meer aandacht aan jullie eigen album?
Ik ben ook bij een Textures-plaat aan een budget gebonden. En dat betekent dus een soort van tijdslimiet. Ik kan simpelweg niet oneindig aan een plaat zitten en dat is puur vanuit zakelijk oogpunt. Droog brood en pindakaas zijn prima, maar minder dan dat gaat niet jammer genoeg. Elke productie heeft weer een andere invulling en je moet altijd aan bepaalde aspecten meer aandacht besteden dan aan andere. Dat merk je vaak van tevoren, maar ook tijdens de productie, waarin dingen boven komen drijven. Ik ga altijd voor 100%, zowel bij Textures als andere projecten. Wanneer ik met een project bezig ben, galmt de muziek de hele tijd na in mijn hoofd. Soms tot het punt van complete gekte, maar goed”¦ Ik werk vaak een extra dagje voor nop om iets tot in de details af te werken. Dat doe ik echt graag, vooral als mensen slim zijn door de catering wat beter voor elkaar te hebben.

Is het per definitie een voordeel of ook een nadeel dat je je eigen album produceert?
Ik weet niet beter dan dit eigenlijk. Ik denk niet dat het me verstoort of dat ik niet goed zou kunnen uitzoomen of zo. Ik weet vaak precies wat ik wil en dat maakt het prima werkbaar.

Jochem, Bouke en Sander


Hoe gaat een proces in zijn werk als een band bij je komt? Of benader je zelf bands om te mogen produceren?
Het verschilt heel erg. Ik geloof echt in maatwerk. Ik doe de dingen niet als een lopende band met een vast protocol. We zitten de laatste jaren fulltime volgeboekt. Daardoor neem ik minder initiatief om bands te benaderen. Ze komen dus vaak naar ons. Vaak is het eerst aftasten of het klikt of ik het idee heb dat ik echt iets voor de band kan betekenen. We mengen ons als SSS liever niet in projecten waar we louter een faciliteit zijn, we zien echt meerwaarde in ons maatwerk, samen met de artiest. Dat maakt het speciaal, en ook vaker succesvol. Vaak komt de band of artiest naar de studio en dan nemen we demo's door en praten over wat de band wil, delen visies etc. Daar komen al vaak leuke dingen uit trouwens. Daarna gaan we verder en maken we plannen, bepalen we productiemethoden, wie doet wat enzovoort.

Je produceert overwegend metal of progressief getinte acts, maar daar tegenover staan ook cd's van Ali B en Guus Meeuwis. Hanteer je daar een andere productiemethode of verschilt het niet zo van elkaar?
We doen tegenwoordig echt van alles, inderdaad. Toch maakt het niet zo uit in welk genre je zit, elk project is anders. Soms is er wel overlap, maar goed. Bij metal zal je vaker muzikanten los van elkaar opnemen tegenover rock”¦ maar dat is nog steeds een wat oppervlakkig verschil.

Waar heb jij het vak geleerd, puur in je opleiding of ook bij een werkgever?
Zoals ik eerder al aangaf, hebben we alle drie muziektechnologie aan de HKU gestudeerd. Daar heb ik me het meest op compositie voor filmmuziek toegelegd. De opleiding muziektechnologie is heel breed, dus je steekt echt van alles op. Toch heb ik het meeste studiowerk, oren trainen en techniek zelf aangeleerd. Ik heb er ook veel over gelezen etc. Ik zie dat leerproces echt als een all-in gebeuren. Daar leer je van alles, van iedereen en overal.

Welke productie staat jou het meeste bij en wat vind je zelf bijzonder?
Album? Er is maar 1 album: Back in Black van AC/DC :-) Dat zegt mijn collega Sander altijd”¦en terecht! Maar Oké, Ik vind Avalon van Roxy Music heel erg goed. En daar ben ik niet de enige in. Fleetwood Mac vind ik ook heel gaaf. Ik merk wel dat ik vaak platen wat interessanter vind, wanneer er echt uitgepakt is. En dat kon vroeger nou eenmaal beter, vaak omdat er meer geld was”¦Maar die platen zijn wellicht daardoor nog steeds springlevend!

Als je nu een keuze zou moeten maken: produceren of spelen in je eigen band, welke zou dat dan zijn?
Produceren! Dan doe je veel meer en het is ook veel breder. Maar in een band spelen is echt te gek! Daarom doe ik nog beide activiteiten!

Jochem Jacobs achter de mengtafel


Aan welke albums heb je onlangs gewerkt en werk je wellicht momenteel aan?
Ik ben momenteel dus druk bezig met de nieuwe Textures. Binnenkort komt er weer een project met Ali B en het Argentijnse Almah. Vorig jaar hebben we ook veel leuke dingen gedaan. Face Tomorrow, Outcast en Guus Meeuwis. Echt een ratjetoe van stijlen naast elkaar :-)

Je bent onlangs door collega-muzikanten verkozen tot beste gitarist van Nederland, wat is daar je reactie op?
GEWELDIG! Ik had het echt niet verwacht, ik voelde me zeer vereerd in elk geval. Nu moet ik weer gaan oefenen om het waar te maken, als dat überhaupt al lukt, haha.

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst, hebben jullie met Split Second een groot bedrijfsplan voor ogen?
Dat zijn we natuurlijk al uitgebreid aan het uitvoeren, sterker nog: de studio's zijn dit jaar wel af, dan gaan we eerst eens maar eens drie flessen whisky in het bedrijfsplan zetten. Als die op zijn, dan gaan we weer keihard verder rocken!

Heb je nog een boodschap voor de lezers van Progwereld?
Bedankt allemaal voor het lezen! Rock on!

www.splitsecondsound.nl