Maak kans op vrijkaarten voor het optreden van Leap Day in de Singer te Rijkevorsel (België) op 15 september 2018. Klik hier voor onze prijsvraag.

Interview met Martin Lopez (drummer) van Soen

Door: Math Lemmen
Datum: 10 maart 2015

De Zweedse prog-metal band Soen 2 - Progwereld



Toen drummer Martin Lopez in 2006 vanwege gezondheidsproblemen uit Opeth stapte was hij al bezig met een andere band die later de naam Soen zou krijgen. Na veel repeteren en zoeken naar hun eigen stijl brachten ze in 2012 uiteindelijk het eerste album “Cognitive” uit. Deze release deed heel wat stof opwaaien. De band werd op internet veelvuldig beschuldigd van het onbeschaamd kopiëren van de stijl van Tool. Ondanks dit rumoer nam collega Ruard Veltmaat de handschoen op en verzorgde een recensie van dit album waarin hij tot het oordeel kwam dat er ook “voldoende frisse en nieuwe zaken te horen waren voor de liefhebber van progressieve metal/rock”. Toen ondergetekende eind 2014 het verzoek bereikte om hun tweede release, “Tellurian”, te recenseren, was ik dan ook erg benieuwd hoe dit viertal zich had ontwikkeld.  Ik was aangenaam verrast. Binnenkort (15 maart) treden ze op in 013 in Tilburg. In de tussenliggende tijd kreeg ik de gelegenheid om Martin Lopez enige vragen te stellen.

Hallo Martin, ben je bekend met de Nederlandse prog-website progwereld.org en volg je de prog-scene nog?
Jazeker, ik weet dat jullie site een heel belangrijke Nederlandse muziek-site is. Ik volg de prog-scene, maar ook de metal-scene, al moet ik toegeven dat ik de laatste tijd meer prog dan metal heb beluisterd.

Kun je de toelichten hoe  de naam van de band Soen tot stand is gekomen?
Het woord ”˜Soen' betekent niets. We hebben erg ons best gedaan om een naam uit te kiezen die, buiten onze muziek, geen enkele andere associatie zou oproepen.

In diverse bronnen staat vermeld dat jij en Steve DiGiorgio deze band al in 2003 zijn begonnen. Is die informatie juist en kun je de lezer vertellen hoe de band aan zijn huidige samenstelling is gekomen?
Nee, dat is niet helemaal correct. Ik ben met deze band in 2002 begonnen en Kim kwam er in 2004 bij. Er zijn een aantal langere onderbrekingen geweest en tot 2011 hebben we eigenlijk niet zo heel veel gedaan. In 2011 sloot Joel zich bij ons aan en dat was het moment dat we het gevoel hadden dat we iets konden bereiken met deze band. Toen hebben we contact gezocht met Steve en samen met hem het album “Cognitive” opgenomen. Steve woont echter in de VS en de rest van de band in Stockholm. Dat leverde problemen op met repeteren. Wij hadden het gevoel dat we voor “Tellurian” als voltallige band moesten repeteren en daarom hebben we een bassist uit de omgeving gezocht.



Wat zijn je roots, je invloeden? Hoe zit dat bij je collega's?
Mijn roots liggen hoofdzakelijk in de rock en metal uit de late jaren ”˜70 en '80, vermengd met Uruguayaanse muziek zoals candombe (authentieke Uruguayaanse dansmuziek) en murga (Uruguayaanse carnavaleske theatermuziek). Ik wordt beïnvloed door bijna alles wat ik hoor, van klassiek tot black metal. Joel heeft altijd veel naar prog en rock geluisterd en Stefan is een jazz-musicus die ook veel van rock houdt. Kim luistert veel naar rock, metal en hoogstaande pop.
Maar we staan alle vier open voor allerlei soorten muziek. Het belangrijkste criterium is dat het ons moet inspireren.

Is het materiaal van “Cognitive” en “Tellurian” tijdens de afgelopen tien jaar geschreven of kort voor of tijdens de opnames van beide albums? Hoe gaat het schrijven van nieuwe nummers bij jullie in zijn werk?
De meeste nummers waren al geschreven voor de opnames. Voordat we “Cognitive” opnamen schreven we echter in acht jaar tijd slechts twee nummers. Meestal bedenk ik de basis van een nieuw nummer thuis. Dat werken we dan gezamenlijk uit in de repetitieruimte. We steken daarbij erg veel tijd in het perfectioneren van de song en doen dat met veel aandacht voor detail.

Op welke manier zijn jullie in contact gekomen met Dave Bottrill en op welke manier heeft hij jullie muziek beïnvloed?
We hebben eenvoudigweg contact met hem gezocht en gevraagd of hij ons album wilde mixen. Daar stemde hij mee in. Hij bracht ontzettend veel ervaring mee en zorgde ervoor dat “Tellurian” professioneel klinkt.

Wat vind je van de kritiek dat de muziek van Soen erg veel op die van Tool lijkt? Hoe zou je zelf de muziek van Soen willen omschrijven?
We maken ons niet druk om kritiek. We houden allemaal erg veel van de muziek van Tool en het feit dat we daarmee worden vergeleken, beschouwen we als een compliment. Ik zou onze muziek willen omschrijven als heavy en emotioneel.

Hoe is de etnische percussie in jullie muziek terecht gekomen en gebruik je die ook in de live-setting?
Ja, ik bespeel die instrumenten live ook en af en toe krijg ik daarbij hulp van onze toetsenist Lars Åhlund. Ik heb deze instrumenten altijd al bespeeld vanwege mijn Uruguayaanse afkomst. Ik ben er heel jong mee begonnen en heb het door de jaren heen goed bijgehouden. Later heb ik nog Arabische en Afrikaanse percussie gestudeerd en eerlijk gezegd speel ik meer op de conga's of darbuka dan drums.

De muziek van Soen is een unieke combinatie van metal met een melancholieke zangstem. Joel schreeuwt nooit en je hoort hem ook nooit grunten. Is dat een bewuste keuze?
Ja, onze muziek heeft geen behoefte aan grunts. We proberen dat soort gevoel juist te bereiken met onze instrumenten. Grunts passen eenvoudigweg niet in onze muziek.

Welke onderwerpen bezingen jullie op “Cognitive” en “Tellurian” en wat zijn de verschillen tussen beide albums?
De onderwerpen verschillen per nummer, maar over het algemeen gaan de teksten over het maatschappijbeeld, regels, menselijk gedrag, politiek en natuur.  “Tellurian” is een stuk volwassener en directer. De emotie klinkt authentieker  dan op “Cognitive”. Verder is “Tellurian” heavyer, maar minder donker dan “Cognitive”. In onze ogen is het een beduidend beter album.

Hebben jullie nog plannen om naar Nederland te komen voor optredens?
Ja, we spelen 15 maart in 013 in Tilburg. Ik heb veel goede herinneringen aan Nederland en ik vind het geweldig om daar eindelijk op te kunnen treden en onze muziek met ons publiek te kunnen delen.

Wil je nog iets zeggen tegen de Nederlandse lezers van Progwereld?
Ik wil iedereen bedanken die dit leest en we hopen jullie allemaal in Tilburg te zien.

Bedankt voor het interview en veel  succes met de band.
Jij ook bedankt voor dit geweldige interview.

De Zweedse prog-metal band Soen 1 - Progwereld