Kijk ook eens op onze facebook pagina of meld je aan voor onze mailinglist en blijf op de hoogte.

Interview Ton Dekkers – Oprichter en Organisator FemME

Interview Ton Dekkers – Oprichter en Organisator FemME
Door Mario van Os
d.d. 16 september 2016


Op vrijdag 23 t/m zondag 25 september wordt dit jaar voor de derde maal het Female Metal Event (FemME) georganiseerd in de Effenaar te Eindhoven. In drie jaar tijd is dit festival uitgegroeid van acht bands op één dag naar 26 bands in drie dagen. Daarmee is het in Nederland het grootste indoor festival met een vrouwelijke touch. Een keur aan nationale en internationale bands komt voorbij, waarbij minimaal één vrouw als bandlid aanwezig is. Denk hierbij onder andere aan Marcela Bovio, Arch Enemy, Xandria, Ex Libris, The Birthday Massacre, Sirenia en End Of The Dream. Een week voor de start van het evenement had Mario van Os een interview met oprichter en organisator van dit festival, Ton Dekkers.

FemME_2016-banner



Hoi Ton, dank dat je me kort voor dit festival nog te woord wilt staan.
Hoi Mario, altijd een genoegen om met Progwereld te praten en ons festival verder toe te lichten.

Dit jaar is het de derde keer dat dit Festival georganiseerd wordt, kun je vertellen hoe dit festival is ontstaan?
Het is min of meer spontaan ontstaan, omdat ik mijn 60-jarige verjaardag op een originele wijze wou vieren. Dit heeft geleid tot een optreden van Stream Of Passion met Sin7sinS in het voorprogramma in de Effenaar te Eindhoven. Door de contacten die ik had als fotograaf, kwam de vraag vanuit diverse bands of ik zoiets ook niet voor hen wou organiseren. Ik heb toen twee kleinere evenementen georganiseerd, genaamd Metal Matinee, met kleine bands in de IJsbreker te Leusden en Dynamo, Eindhoven. De laatste overigens weer met mijn verjaardag, want dat vond ik toch wel leuk om te doen. Het bleek toen al dat dit soort evenementen niet gaat werken. Ik wil graag beginnende bands een podium geven, dat is ook het idee achter FemME. Echter, dat werkt alleen als je er een grotere naam naast zet. Om voldoende publiek te trekken moet je er gewoon een grote naam bij zetten. Dit heeft ook geleid tot het ontstaan van FemME. Daar kan ik een paar grote bands neerzetten en dan hebben ook de kleinere bands voldoende publiek.

Dat is dus ook terug te vinden in het concept van FemME, met twee zalen en meerdere grote en kleine bands.
Inderdaad. Wat ik ook belangrijk vind is om niet de kleinere namen op het begin van de dag te programmeren en de grotere op het eind. Dit zie je vaak bij andere festivals. Daardoor komt het publiek gewoon later en hebben de kleinere bands nog te weinig publiek. Ik programmeer de kleinere bands dus ook later op de avond, tussen de grotere namen in de hoofdzaal. Daarnaast zorg ik er voor dat de tijden niet (of in elk geval niet te veel) overlappen, waardoor ook iedereen de kans krijgt om alles te bekijken. Op deze wijze – ook doordat de zalen een verschillende grootte hebben – is ook de kleine zaal flink gevuld. Als in de grootte zaal zo’n 800 mensen kunnen, dan zit de kleine zaal met een capaciteit van 300 personen ook goed gevuld. Ook al gaan dan sommige mensen even een hapje eten of ergens een drankje drinken, het blijft goed gevuld. En dat is zeker ook prettig voor de band.

Het concept van FemME is gericht op bands met een vrouwelijke touch, er moet dus een vrouwelijk bandlid zijn. Dit kan discriminerend overkomen.
Dit hoor ik vaker, maar dat is zeker niet de bedoeling. Ik heb hier vorige week nog over gesproken met een band met een vrouwelijke zangeres. Ik polste of ze interesse had voor volgend jaar, maar wou om die reden juist niet komen. Mijn doelstelling is ook niet om vrouwen (positief) te discrimineren, maar juist om deze bands een kans te geven. Vaak worden deze bands aan het begin van een festival geprogrammeerd om vervolgens met het ‘echte’ werk te beginnen. Ik wil deze bands daarom juist een eigen platform geven.
Daarnaast speelt vaak de gedachte dat female metal bands zich beperken tot Within Temptation en klonen daarvan. Dit is natuurlijk helemaal niet waar. Ik wil juist bewijzen dat deze bands een heel breed spectrum bestrijken. Het is veel meer dan alleen operatic/gothic muziek. De hele programmering van FemME is ook gericht op zoveel mogelijk verschillende stijlen. Vorig jaar was ik bij een concert van Sabaton in de Melkweg, die hadden twee female metal bands in het voorprogramma. Ik stond naast twee echte metalfans en die klaagde erover in de trend van “Wanneer houdt die Efteling metal op?”. Het is jammer dat mensen deze beleving hebben bij vrouwen metal, want dat is zeker niet waar.

FemME-2016-Marcela Bovio



Het festival is in drie jaar tijd al flink uitgegroeid, dit internationale bands op het programma. Hoe verklaar jij dit succes?
Het eerste festival was eigenlijk bedoeld als opwarmertje voor Metal Female Voices. In Nederland was nog niets op dit gebied en dan is het leuk om te doen. Ik was ook helemaal niet van plan om er iets heel groots van te maken. Het is eigenlijk een beetje uit de hand gelopen. Ik had ook helemaal geen ervaring met dit soort dingen. In eerste instantie was het ook gepland voor één dag met acht bands in de kleine zaal. Maar toen kwam opeens de modeshow van Ingeborg Steenhorst op mijn pad en toen waren we gedwongen om naar de grote zaal te gaan.
Voor de tweede editie was in eerste instantie iets soortgelijks gepland. Maar toen hield Metal Female Voice opeens een sabbatical van een jaar, waardoor ik de mogelijkheid kreeg het grootser aan te pakken. Een aantal bands wilde ook graag wat doen en zij die meldden zich spontaan bij mij. We zijn toen op het vaste weekend van MFV gaan zitten. Deze tweede editie was vorig jaar dan ook een groot succes. Omdat we niet wisten wat MFV in 2016 ging doen en ook gesteund door het enorme succes heb ik toen meteen doorgepakt. Alleen heb ik er toen voor gekozen om niet op het vaste weekend van MFV te gaan zitten en zijn we verhuisd naar september.

Dit jaar heb je nog meer internationale bands en eigenlijk minder Nederlandse bands?
Tja, dat is eigenlijk simpel te verklaren. Er zijn heel veel Nederlandse bands die voldoen aan ons criterium, maar eigenlijk zijn er maar twee echt grote bands, Epica en Within Temptation. Dan krijg je bands als Delain, Stream Of Passion, Anneke van Giersbergen en vervolgens een aantal sub-toppers. Zeker allemaal geen slechte bands, maar je krijgt er geen volle zalen mee. Epica heeft de week na FemME zijn eigen Metal Fest, Within Temptation had andere verplichtingen en Delain start pas in december met zijn eigen tour.

Heb je met de andere partijen in dit circuit een goed contact, zie je dit als concurrentie of zou je ook kunnen samenwerken?
Met alle partijen zijn goede contacten. We stemmen meerdere zaken goed met elkaar af, zoals de datums van optredens, de bands die we programmeren etc. We willen niet om dezelfde bands gaan strijden, want dat drijft alleen de prijs omhoog en dat gaat ten koste van het publiek. Dus het is voor heel veel dingen erg belangrijk om goed contact met elkaar te hebben en ik sluit enige vorm van samenwerking ook helemaal niet uit.

Het publiek dat jullie trekken is zeker niet alleen vrouwen, wellicht is het percentage hoger dan bij andere concerten, maar er komen ook zeker nog veel mannen.
Female metal is vaak melodieuzer, veel van deze bands zitten op het raakvlak tussen melodische progressieve muziek en stevige metalmuziek. Dit trekt een divers publiek, waaronder zeker ook mannen. Het heeft wel een voordeel voor ons als festival om het specifieke label van Female Metal erop te plakken. Het publiek weet ongeveer wat ze kunnen verwachten, terwijl we daarnaast ook heel divers zijn. We horen vaak dat er verrassende bands op het festival komen, die ze vooraf niet kenden, maar wel goed gevonden worden. Ook dit jaar hebben we weer geprobeerd om naast een aantal bekende namen, ook een aantal onbekendere bands te programmeren. Naar mijn mening is dit goed gelukt.

FemME-2016-Timetables



Laten we even kijken naar de programmering van volgende week.
De vrijdag heeft als hoofdact het solowerk van Marcela Bovio. Ze zal haar debuut album presenteren. De vrijdag is eigenlijk een gevolg van de extra dag in de bioscoop van vorig jaar. Daar hadden we toen naast de film “Soaring Highs And Brutal Lows: The Voices of Women in Metal” ook een aantal akoestische optredens. Dat is zeer goed in de smaak gevallen, waardoor we dit jaar deze programmering voor de vrijdagavond hebben neergezet. Het is daarnaast natuurlijk extra mooi dat we de cd presentatie van Marcela hebben.
Verder hebben we op de vrijdag Molust uit Duitsland. Erg onbekend maar schitterend met verrassende elementen. Ze spelen een aparte mix van klassiek, opera en metal, voor de vrijdagavond gedownsized naar een semi-akoestische set, maar met cello en met viool. Kingfisher Sky heeft eerder die avond ook cello, dus het wordt zeker een speciale avond.

Zaterdag wordt zeker de drukste dag met oner andere The Birthday Massacre en Sirenia. We beginnen die dag met de winnaar van de FemME Battles, Circle Unbroken. Een verdiende winnaar uit een zeer succesvolle reeks uit de battles. We hadden voor de battles vele inschrijving uit geheel Europa en uiteindelijk een goed bezochte finale. Circle Unbroken kwam daaruit als publiekswinnaar naar voren. Verder hebben we End Of The Dreams, die vorig jaar op het laatste moment kon invallen. Nu op het hoofdpodium, zeker verdiend door het enthousiasme van het publiek van vorig jaar. We luisteren dus zeker naar het publiek en kijken of dat past.

Op zondag is er de speciale Freak Chique Fashion Show door Ingeborg Steenhorst en zijn er optredens van ondermeer Arch Enemy en Xandria. Ook die dag staat een battle winnaar geprogrammeerd, Shadowrise uit Nederland sleepte de juryprijs in de wacht en won daarmee een plekje op het podium. De modeshow van Ingeborg is een zeer speciaal element op het festival. Niet zozeer alleen voor de kleding en de modellen, maar ook door de muzikale ondersteuning die overigens wordt verzorgd door Cirrha Niva. Het geeft ons festival net iets extra’s wat je nergens anders ziet.
FemME-2016-Arch Enemy FemME-2016-Birthday Massacre

Vorig jaar ben je gaan samenwerken met JBM Events, hoe is dat ontstaan?
Dat is eigenlijk vorig jaar in de laatste vier weken van de voorbereiding ontstaan. Voorheen deed ik – min of meer als fan – alles zelf. Het voordeel van de Effenaar is wel dat een podium, vergunningen en dergelijk al geregeld is. En dan komen er opeens allerlei dingen op je af, zoals dat er meerdere merchandise stands geregeld moeten worden en dat er voor 23 bands catering geregeld moet worden. Welke aantallen moet ik bestellen, wie moet er op de gastenlijst, hoe moet je omgaan met de pers, etc. etc. Er komt dus zoveel bij kijken, dat is in je eentje niet meer te behappen. De eerste opzet met acht bands op één dag in één zaal is nog te doen, maar vorig jaar kwam er te veel op me af. De ideeën waren er al om een samenwerking op te starten met JBM voor het jaar daarna, maar die zijn me toen direct te hulp geschoten en een flink aantal dingen voor me geregeld. Zo hadden we ook een paar uitvallers op het laatste moment en JBM kon direct een reserve band regelen.
Door de samenwerking met JBM kunnen we dit jaar een aantal dingen professioneler aanpakken, zo hebben we onder andere de merchandise verder uitgebreid en professioneler opgezet. Daarnaast werken we dit jaar ook met vrijwilligers, hetgeen het leven voor mij ook wat gemakkelijker maakt, maar waardoor ook de bands beter worden ondersteund.

Heeft deze samenwerking ook invloed op jouw programmering?
Nee, zeker niet. Ik bepaal wat op het podium komt te staan en welke bands geselecteerd worden. JBM helpt mij hierbij, maar bands die bij hen onder contract staan krijgen geen extra voorkeursbehandeling. JBM wil dit zelf ook niet, want het festival moet onafhankelijk blijven van hun andere activiteiten.

Wat zijn de toekomstplannen van FemME?
Natuurlijk ben ik al weer druk bezig met de volgende editie van FemME. Volgend jaar komt er dus zeker weer een. De datum maken we volgende week tijdens het festival bekend, dus daar moet je nog even op wachten. De vierde editie komt er dus zeker en voor de jubileum editie in 2018 willen we zelfs nog grootser uitpakken. Maar dat kan ik allemaal nog niet verklappen.
Daarnaast starten we in november ook met de FemME club tours. In een mini-tour van vier dagen doen we vier zalen aan, waarvan eentje in Duitsland, twee in België en een in Nederland. We brengen dan een show met middelgrote bands, die worden ondersteund door bands uit de FemMe Battles. In november hebben we dan Serenity en Diabulus de Musica. Beide bands presenteren tijdens deze tour hun nieuwe album. Daarnaast geven we dus een extra podium aan de beginnende bands die mee hebben gedaan aan onze battle. Wij huren de zalen, wij doen de promotie onder het label van FemME en daarmee kunnen we de bands een goed platform bieden dat ook zeker publiek trekt.

Ton, bedankt voor dit interview en tot volgende week.
Jij ook bedankt voor de aandacht en de groeten aan de lezers van Progwereld. Ik hoop een flink aantal komende week te mogen ontmoeten.

FemME_online



Meer info:

http://www.femalemetalevent.nl/
https://www.facebook.com/femalemetalevent