Maak kans op vrijkaarten voor het optreden van Leap Day in de Singer te Rijkevorsel (België) op 15 september 2018. Klik hier voor onze prijsvraag.

Kayleigh en de Top 2000 frustratie

Bam! Ik ben geen aardig mens. Dat u het even weet! Nu zullen er ongetwijfeld mensen op deze aardbol rondlopen die dat al langer wisten, maar ter bescherming houd ik mijzelf tot op heden altijd voor dat het nog wel meevalt met mijn persoonlijkheid. Maar nu is het bewijs ook geleverd door Tom ter Bogt, hoogleraar popmuziek aan de Universiteit Utrecht. Dat stond namelijk deze week in de krant, om precies te zijn in de Stentor van vrijdag 21 November 2014.

De aanleiding was een onderzoek naar het fenomeen de “Top 2000”. En als dat nog niet genoeg is, word ik in het bericht ook nog beticht van arrogantie. Dat komt wel weer wat dichter in de buurt van mijn persoonlijkheid, want die trekjes herken ik zo nu en dan wel eens bij mijzelf. Alleen al het feit dat ik een betere muzieksmaak heb dan menigeen in mijn omgeving. Ik bedoel maar, mensen die houden van Nick en Simon? Pffff”¦ simpele zielen. Mensen die houden van hardcore trance? Smakeloze muziekbarbaren. Mensen die houden van boybands? Tsss”¦ kinderen. Mensen die houden van prog en metal? Ja, die schud ik maar al te graag de hand. Dat zijn mensen die verstand hebben van muziek.

Foto Stentor



De aanleiding voor deze column komt eigenlijk uit het gegeven dat ik momenteel op Facebook en andere social media gebombardeerd word met de jaarlijkse Top 2000 lijstjes. Verschrikkelijk. Vooral die mannen van mijn leeftijd (of nog wat ouder) vullen het lijstje plichtsgetrouw weer in deze tijd van het jaar in en dan maar met zijn allen pronken op Facebook. En dan natuurlijk hopen dat Stairway To Heaven van Led Zeppelin een keertje de nummer 1 wordt in plaats van Bohemian Rhapsody van Queen of Hotel California van The Eagles. Er is dus onlangs onderzoek gedaan naar deze lijst door wetenschappers van uiteenlopende disciplines van verschillende Nederlandse universiteiten, in opdracht van Beeld en Geluid in Hilversum. Dan kan je wel onderzoek doen, maar ik weet hoe het in elkaar steekt. (aaah, hoezo arrogant). De aanpak van die lijst is ook al helemaal verkeerd. Het feit dat er een standaardlijst ingevuld moet worden, bewijst gelijk al dat een hele groep mensen massaal de uniformiteit in wordt gedrukt. Je mag eigenlijk niet teveel afwijken in smaak en nog erger; als je van prog houdt ben je al bij voorbaat kansloos. Natuurlijk, de grote namen in prog staan er tussen, bijvoorbeeld Pink Floyd, Genesis, Kayak, Rush, Yes en Kayleigh van Marillion doen het altijd fantastisch. Maar progplaten van de laatste twintig jaar? Bijna niets. Tja, je hebt natuurlijk nog altijd de vrije keuze, maar ja, wil je daar een titel op plekje 2000 krijgen, moet je de hele progwereld mobiliseren. Nee, ik denk dat er een complottheorie van de muziekindustrie achter de top 2000 zit. Echt. Het is toch te zot voor woorden dat klinisch psycholoog Ad Vingerhoets van de Universiteit Tilburg ontdekte dat de conservatieve jongeren Bohemian Rhapsody op plek 1 houden? Ik heb jongens in mijn werkomgeving van gemiddeld 25 jaar die het nummer qua naam en titel niet eens kennen! Maar vind je het gek als je elk jaar rondom de feestdagen geïndoctrineerd wordt met diezelfde nummers. Dan gaat het wel in je systeem zitten. Schande. En elk jaar diezelfde vraag van die jonge collega's om mij heen: “Chef, dat is toch een beetje uw muziek hé? Van die 'heavy gitaarmuziek van veertig jaar geleden?' Grrr.

Dan toch nog de theorie van hitlijstkenner Sieb Kroeske: “Alle nummers in de top 5 van de top 2000 zijn lang. Dat betekent weinig airplay en dat zorgt voor exclusiviteit”. Hallo, progressieve rock? Het walhalla van epics en nummers langer dan tien minuten? Nederland, wordt wakker!

Ik moet u eigenlijk iets verklappen. Stiekem vind ik Bohemian Rhapsody ook best wel een mooi nummer. Maar ik verafschuw de voorspelbaarheid van die Top 2000, waar het keurslijf van de lijst er voor zorgt dat Queen op de eerste plaats komt. Bij Progwereld zijn we onlangs veranderd van onze eigen hitlijst. In plaats van de traditionele en befaamde Wereldse Tien hebben we nu in samenwerking met Progstreaming onze eigen internationale hitlijst ontwikkeld. U merkt het al, op het kantoor van Progwereld krijgen we nu ook kapsones. Maar wellicht moeten we na deze ontwikkeling ook maar eens een site met een Prog Top 2000 opzetten. Misschien wordt die dan wat minder voorspelbaar.

Of zou het dan toch?

Kayleigh”¦?

Ruard Veltmaat