Beyond Dreams (2000)
Mind Over Matter (1998)
The All European Hero (1996)
King Of Aragon (1995)
Heritage & Visions (1994)
Lynx (1992)

Erg opvallend en vermakelijk allemaal, de referenties die genoemd worden bij de muziek van Galleon. Ik noem er een stel: Pink Floyd, Genesis, Saga, Everon, Yes, A-Ha, It Bites. Hallo, bent u daar nog? Hier nog een stuk of wat: IQ, Supertramp, Simple Minds. Nog steeds niet afgehaakt? Vooruit, ik doe er nog drie: Rush, Eloy en Gandalf. Wanneer ik me er makkelijk van af wil maken, beëindig ik hier de recensie.

Portverdikkie, mooi niet! Het geeft enerzijds aan dat het lijkt alsof Galleon zich door de halve progscene heeft laten beïnvloeden. Anderzijds geeft het aan dat Galleon niet in een bepaald hokje te plaatsen is. En op dat laatste houd ik het. Je zal onderstaand dan ook geen referenties aantreffen. Oordeel zelf!

Met “Heritage & Visions” levert Galleon zijn tweede album af. En een opvolger in de lijn van het debuutalbum “Lynx” is het zeker. Een album beginnen met een nummer genaamd Lullaby (slaapliedje) belooft misschien niet veel goeds, maar dat is het zeker wel. De intro, maar ook het laatste stuk heeft licht Keltische invloeden. Dit nummer laat gelijk horen wat Galleon te bieden heeft: fraaie melodieuze zanglijnen, spetterende Moog solo’s, dan weer klein en ingetogen. De zang is niet geheel vrij van accent. Ik vind dat niet storend.

Het vrij eenvoudige maar mooie Sniper voert je naar het absoluut hoogtepunt van het album, het meer dan zestien minuten durende Permanent Vacation. Het nummer gaat vrolijk en in volle vaart van start. De wervelende Moog giert gewoon uit je speakers. De tekst daarentegen is niet zo vrolijk. Het nummer gaat over iemand die goed in het leven stond, alles voor elkaar had. Hij belandt in een diepe depressie en komt zelfs in de verleiding uit het leven te stappen (“permanent vacation”). Het sterke aan dit nummer is, dat de muziek naadloos aansluit bij de tekst. Zeker in dit nummer een eervolle vermelding voor het basspel van Göran Fors. Dan weer vloeiend, daarna weer ‘plukkend’ aan de Rickenbacker. Voeg daarbij zijn emotionele zang en je hebt één van de beste nummers van Galleon en mijn persoonlijke favoriet te pakken. Het Moog loopje van Ulf Petterson in het refrein is ook zó functioneel. Tegen het eind van het nummer volgt een stuk op akoestische gitaar van Micke Värn. Het oosters aandoende spel dwingt je haast je gedachten bij dit nummer te houden, waarop de muziek wegsterft. Prachtig!

Intentions, The Beat Of A Different Tree en Lights laten de meer rockende kant van Galleon horen. Ook deze nummers staan bol van de o zo fraaie toetsensolo’s van Ulf Petterson. Een staaltje melodieuze progrock tref je aan in Short Story, met zijn zeven minuten toch nog van aanzienlijke duur. Het is een erg toegankelijk nummer, doorspekt met diverse uitgesponnen Moog solo’s. Dit nummer is zo aanstekelijk dat de melodie nog dagen in je hoofd blijft spoken.

“Heritage & Visions” is een logische opvolger van “Lynx”. Er is hier geenszins sprake van het tweede album syndroom, waar veel groepen nog wel eens aan lijden. Liefhebbers van een lekkere dosis neo- prog met veel toetsenwerk daag ik hierbij uit kennis te maken met dit album. Net als al het werk van Galleon, is ook dit album immers opnieuw uitgebracht.