1+1=OK (2010)
Hot Summer Fun single (2009)
Spices, Species And Poetry Petrol (2008)
Mind The Soup (2005)
Crazy Madness single (2004)
Jeavestone ep (2001)

Jeavestone is een bijzonder Fins gezelschap dat plezier maken hoog in het vaandel heeft staan. De groep bestaat anno 2011 meer dan tien jaar en komt nu met een derde album wat de buitenissige titel “1+1=OK” heeft meegekregen. Een vast omlijnde koers wil men niet varen en het van alter ego namen voorziene kwintet is al helemaal wars van sterallures. Maar muziek maken kunnen ze. Dat wordt weer bevestigd met deze schijf die net zo bijzonder en ook weer anders is als zijn twee voorgangers “Mind The Soup” en “Spices, Species And Poetry Petrol”.

Muzikaal laat men zich nog steeds niet in een bepaald hoekje drukken. Een bont scala aan invloeden variërend van Gentle Giant tot Beardfish, King Crimson tot Cheap Trick en Frank Zappa tot The Beatles passeert op deze cd de revue. Een schijf met een beperkte speelduur maar die wel als een korte maar hevige tornado gedurende 40 minuten over je heen raast. De energie spat er werkelijk vanaf en vervelen doe je je geen seconde. De nummers Mirror Monoloque en Hot Summer Fun zijn in 2009 al eerder als single uitgebracht en waren al geruime tijd op de MySpace website te beluisteren. Het zijn beide nummers die representatief zijn voor het hele album. Daarnaast zijn Laser Fluxus Bombus Interruptus met zijn Cheap Trick-achtige opening, het kolderieke en reggae-achtige Factory en de van een scheurende en piepende saxofoonsolo voorziene Poet’s Eternity extra vermeldenswaard.

Jeavestone is op dit moment in mijn ogen de meest eigenzinnige en vrijzinnige progband van deze aardkloot. Het is een net zo groot wonder als ergernis dat de groep in Nederland nog niet op de planken heeft gestaan. Wellicht dat dit met “1+1=OK” gaat gebeuren. Het is immers een simpele rekensom zou je zeggen… met een uitkomst die wel oké is.