Janosch Rathmer: drums

John Bush: zang op Middleville
Long Distance Calling (2011)
Avoid The Light (2009)
090208 ep (2008)
Satellite Bay (2007)

Als het Duitse audiofiele kwintet ‘Long Distance Calling’ zichzelf in 2006 formeert is het alles behalve de bedoeling ‘instrumentale’ progressieve rock te maken. Pas wanneer duidelijk wordt dat een geschikte zanger nog wel even op zich laat wachten, lijkt de tot dan ontwikkelde sound van deze band eigenlijk wel stevig te staan en blijkt een gebrek aan vocalen slechts vermeend. Het talent blijft maar kort onopgemerkt en de inspanningen worden al in 2008 bekroond door een platendeal met relevant label: Superball Music. Hier vindt men aansluiting bij legio eigenzinnige bandjes en juist de veelzijdige instrumentale sound biedt de band gelegenheid live van zich te doen spreken als supportact voor toppers als Anathema, …And You Will Know Us By The Trail Of Dead, Opeth en Deftones. Nogal uiteenlopend inderdaad, maar Long Distance Calling is dan ook een band met vele gezichten.

Meest kenmerkend voor de muziek op deze derde instrumentale schijf op rij is wel het riff georiënteerde karakter. Met twee gitaristen in de line up zet men een stevige geluidsmuur op die bij elke draaibeurt meer detail toont. Het zo nu en dan licht aan Danny Carey schatplichtige maar overigens prettig afwisselende drumwerk valt hier bijzonder effectief bij en geeft het geluid echt ‘ballen’ en extra finesse. Stuk voor stuk brengen de songs een verhaal over op de luisteraar zonder dat hieraan woorden te pas komen. De kort op elkaar volgende thema’s rijgen het geheel fraai aaneen waarbij men de songs ruim emotioneel weet te laden, zodat je de zang geen moment mist. Bands als Pink Floyd, Led Zeppelin, Tool, A Perfect Circle en Alice In Chains hebben duidelijk als inspiratiebron gediend, maar van plagiaat is gelukkig nooit sprake en van technisch gepiel op de vierkante millimeter evenmin. Men houdt de aandacht goed vast en kent het klappen van de compositorische zweep.

Verrassend genoeg en bij wijze van uitzondering weet de door Superball Music beschikbaar gestelde mp3-file ook geluidstechnisch flink te overtuigen, zodat we kunnen stellen dat het met de productie van “Long Distance Calling” meer dan goed zit. Dit zet de feestvreugde natuurlijk nog flink luister bij en alle ingrediënten voor een heerlijke muzikale trip zijn dan ook aanwezig. Met een gemiddelde duur van zo’n zeven minuten per track heb je ruim gelegenheid te zwelgen in de moderne en verantwoorde psychedelica van Long Distance Calling. Je doet jezelf flink tekort als je hier niet minstens een keertje aan toegeeft.

Govert Krul