Neal Quarrell: basgitaar
One Eye On The Sunrise (2012)
Falling To Pieces ep (2011)
Re-Traced (2011)
Traces (2010)
St Lo (2008)

Een reis door verlies, groei, opgroeien en het ouder worden. Dingen los laten en leren hoe verder te gaan. Vragen stellen die niet direct beantwoord kunnen worden en verhalen vertellen die niet per definitie een happy end hebben. Nee, eenvoudige thema’s worden ons op dit debuutalbum niet voorgeschoteld. Toch kan ik een hoop vragen rond dit album wél beantwoorden en kan ik alvast zeggen dat deze recensie zeker een goede afloop kent.

Deze uit Engeland afkomstige band is opgericht door Adrian Jones. Hij is ook verantwoordelijk voor de muziek en grotendeels voor de teksten. In 2002 kreeg hij een zwaar auto ongeluk dat hij maar net overleefde en waardoor hij enige tijd niet kon lopen. Het ongeluk veranderde zijn leven. Dat klinkt zeker ook door in de teksten. Adrian verhuisde naar Nederland om bij familie in Leiden te gaan wonen. De overige bandleden zijn ook stuk voor stuk doorgewinterde muzikanten en dat is af te horen aan dit album. De kwaliteit van deze muziek is bijzonder goed. De hele verpakking is trouwens erg mooi verzorgd, met prachtig artwork van Ed Unitsky.

De muziek van deze band laat zich niet in een paar zinnen omschrijven. Wat buiten kijf staat is dat het bijzonder melodieuze muziek is. De band neemt de tijd om de nummers op te bouwen en laat hier en daar een paar prachtige grillige kanten zien. De eerste twee nummers zou je bijna als één geheel beschouwen, waarbij het instrumentale Reality Check als intro fungeert voor Threads. In het eerste nummer worden alle ingrediënten die deze band in huis heeft uitgestald. Melodieuze progressieve rock met mooie tempowisselingen en een hoofdrol voor het gitaarspel van Adrian Jones. Zijn solo’s doen sterk aan die van Steven Wilson (Porcupine Tree) denken.

Threads gaat rustig van start. Ze nemen de tijd om het nummer te ontvouwen. Het knappe is dat er een soort onderhuidse spanning in het nummer zit die er voor zorgt dat je geboeid blijft. Halverwege krijgt de gitaar ruimschoots de tijd om heerlijk te soleren en trekt het nummer aan. Als daarna het gas er weer afgaat, blijft de spanning voelbaar. Het nummer doet in de tweede helft meer aan Pink Floyd denken en de Gilmour-achtige gitaarsolo is prachtig! Ook Falling Into Pieces heeft zo’n geweldige opbouw. Hier is meer ruimte voor de akoestische gitaar, die het nummer extra warmte meegeeft. Hier doet de muziek denken aan Antimatter. De stem van Marc Atkinson (die een indrukwekkend CV heeft, check de site van de band) is erg prettig en past perfect bij de muziek.

In de lange afsluiter Thicker Than Water komt al het goede van deze band nog eens naar voren. Ook hier weer die prachtige opbouw. Maar naast de sfeervolle zang en dito akoestisch gitaarspel laat de band hier ook een heftigere kant van zichzelf horen, een prachtig intens stuk met strakke dubbele basdrums knallen door je speakers. Een geweldig sluitstuk dat je versuft achterlaat.

Ik had een goede afloop beloofd. Deze is dat ik deze band groot zie worden als ze dit niveau weten vast te houden. Een band om in de gaten te houden.