Tony Olsen: drums en percussie

Christian Rajkai: basgitaar op It's Too Late
Jan Eliasson, Knud Lindhart, Lene Riebau: achtergrondzang
Retrospectacular (2010)
Manchild (1997)
First (1995)

Deze band heeft wel een heel opmerkelijke opleving gemaakt. Panea kent zijn ontstaan sinds 1991 en brengt in hetzelfde decennium twee albums uit. In 1995 komt het album “First” uitsluitend in Japan en zuidoost Azië op de markt en in 1997 volgt het album “Manchild”. Vooral de laatste is succesvol in de genoemde contreien en als gevolg daarvan volgt er ook een release in Europa. Om dit succes te evenaren of zelfs te verbeteren, gaat de band in 1999 de studio in om een nieuw album op te nemen. Echter toen kwam er een kink in de kabel. Doordat er in die tijd een economische crisis regeerde in Japan, was geen enkele platenmaatschappij bereid om het album uit te brengen. Toen de studio waar het album is opgenomen later ook nog eens failliet raakte, gingen veel van de opnames van het album verloren en kon de band weer opnieuw beginnen. Door dit feit neergeslagen raakt de band in het slop, met als resultaat dat Torben Lysolm het bijltje in 2008 er bij neer gooit, maar korte tijd later weer terugkeert naar het duo Jan Engstrøm en Tony Olsen. Ditmaal is het trio weer gemotiveerd en vastbesloten wordt het album dat eigenlijk al tien jaar in de steigers staat opnieuw opgenomen.

Die tijdsfase van de jaren negentig is ook goed te horen in de muziek. We krijgen een melodieus AOR geluid te horen waar niet veel vernieuwingen in zijn op te merken. Maar dat zegt niets over de professionaliteit en het vakmanschap waarmee de heren bewijzen een goed album te kunnen neerzetten, want het gebodene klinkt allemaal erg onderhoudend. De basis is melodieuze rock met een zeer aanwezig cement van gitaar en uitstekende zang van de genoemde Lysolm. Veel nummers kennen vet gespeeld gitaarspel en alles klinkt lekker groovy. Zo hier en daar heeft de muziek wat weg van de Amerikaanse band Extreme, die vooral in de begin jaren negentig furore maakte.

Hoewel opener Time’s Up een beetje geforceerd begint, mede door de abrupte onderbrekingen, zijn de tracks van hoge kwaliteit. Bijvoorbeeld Right Between The Eyes. Dat heeft een mooie constructie, herbergt een hoog meezinggehalte en blijft daarmee ook lekker in je hoofd hangen. Net als TNT, dat een pakkende melodie heeft, extra aangezet door een Hammondorgel dat verder overigens nergens meer te horen is op het album, net als andersoortige toetsen. Ook het nummer Little By Little is aangenaam en kan mij behagen door het wat Oosters/Indiase karakter, hoewel het niet echt origineel is. Zelfs een muzikant als Bryan Adams wordt een beetje benaderd in de muziek van de Deense band, want 2 AM zou maar zo een nummer van diens hand kunnen zijn, met dito zanggeluid.

Normaal gesproken is dit soort muziek niet gelijk de mijne. Daarvoor is de AOR stroming mij te voorspelbaar en te vaak uitgemolken. Hoewel ook veel nummers van Retrospectacular soms wat makkelijk in het gehoor liggen, zitten er hier en daar toch nog wat leuke progressieve details in het album, al blijft de insteek te gedateerd. Daarbij help de cover van het album ook niet echt in de ‘nu’ beleving van de cd. Wat een hopeloze hoes! Maar ondanks dit gegeven ben ik blij verrast met dit album en weet ik zeker dat ik het derde album van Pangea nog regelmatig uit mijn cd kast zal halen om er weer eens lekker van te genieten. Een ruime voldoende!