A Winter's Tale (1994)
A Midsummer Night's Dream (1993)
Sting In The Tale (1990/2012)
England's Green and Pleasant Land (1987)
Pull That Thumb (Off The Top Of Your Head) (1989) (12" EP)
Action Replay (1992)

Laat je niet verrassen of toch eigenlijk weer wel. “Sting In The Tale” van Red Jasper is namelijk geen nieuw album maar wel voor het eerst verschenen op cd. Het betreft het eerste album uit 1990 van deze in 1987 geformeerde Britse groep dat destijds alleen op lp is verschenen. Aan de cd-versie die nu is uitgebracht zijn drie extra nummers toegevoegd. Kort na het uitbrengen van de lp verlieten Pat D’Arcy en Tony Heath overigens de groep.

Het laatste wapenfeit “Anagramary” van Red Jasper dateert van 1997. In die periode genoot de groep, dankzij het SI Music label, in Nederland redelijke bekendheid. Na het uitbrengen van deze nooit live gespeelde cd en de zwanenzang van het label werd de groep ontbonden. Het enige groepslid dat bekendheid geniet is drummer Dave Clifford. Deze man werd in 2011 door Clive Nolan gevraagd zijn vocale hoofdrol in de musical “She” van Caamora over te nemen. Je leest het goed, ‘vocale hoofdrol’. Clifford heeft zich in de live-versie van “She” immers gemanifesteerd als een verdienstelijk zanger met dito podiumpresentatie. Anno 1990 moest hij het nog zien te redden met een paar drumstokken achter op het podium…

“Sting In The Tale” laat een Red Jasper horen uit de beginperiode van de groep. Kenmerkend voor de muziek uit de beginperiode was de koppeling van stevige rock aan folkmuziek. Deze schijf laat een harder geluid horen dan op de latere albums en is niet representatief voor het latere kalmere groepsgeluid. Er is duidelijk een groep te horen die op zoek is naar een eigen geluid. De nummers schieten dan ook diverse kanten uit. Met progressieve rock heeft het ook weinig tot niet van doen getuige de muziek die regelmatig aan Steelye Span en Fairport Convention (waarvan bandlid Ric Sanders hier zijn bijdrage op viool levert) doet denken.

Verheugend nieuws voor de fans van Red Jasper is dat de groep in 2010 weer bij elkaar is gekomen in een viermans bezetting met Robin Harrison, David Clifford, Jon Thornton en Lloyd George. Naast “Sting In The Tale” worden ook de drie andere albums opnieuw uitgebracht. Met dank aan het label waaraan de Britten zich verbonden hebben. “Sting In The Tale” is vooral interessant voor de fans van het eerste uur. Wanneer je niet bekend met de muziek van Red Jasper bent, is deze cd geen aanbevolen start. Je kunt dan beter wachten op de heruitgaven.