02 Panic Room (SP-2007)
Conceiving You (SP-2005)
Second Life Syndrome (2005)
Voices In My Head (EP-2005)
Out Of Myself (2003)
Riverside [demo] (2003)

Riverside kan gezien worden als de grondlegger van de ‘New Wave of Polish Progressive Rock’. In de vorige eeuw heeft Polen niet echt veel bekende progressieve rockbands voortgebracht. SBB is misschien wel de meest bekende, die in de 70’er jaren een mix speelde van symfonische prog, spacerock en fusion. Uit de 90’er jaren kennen we onder andere de neo-prog bands Abraxas en Collage. In 2001, net na de eeuwwisseling en ruim 10 jaar na de val van de muur, besluiten Piotr GrudziÄski en Piotr Kozieradzki om Riverside op te richten. Hiermee is een nieuwe impuls gegeven aan de progressieve muziek in Polen en kunnen we steeds vaker genieten van goede progressieve muziek uit Polen.

Voor hun tiende verjaardag heeft Riverside een drietal nummers opgenomen en uitgebracht als EP, die in eerste instantie alleen tijdens hun anniversary tour verkrijgbaar was. Gelukkig hebben ze zich bedacht en is dit unieke materiaal nu voor iedereen verkrijgbaar, dus ook voor de fans buiten Europa en voor degenen die hun tour deze keer moesten missen. De drie nummers op deze EP hebben elk een lengte van tien minuten of meer, waardoor deze EP toch dicht bij een volledig album komt. In het interview dat ik met Mariusz Duda mocht hebben, verklaart hij waarom ze toch kiezen voor een EP in plaats van een nieuw album. De drie nummers zijn een eerbetoon aan voorbijgegane tijd en kijken terug op de eerdere releases van Riverside. Echter de muziek is een logisch vervolg op hun vierde album “Anno Domini High Definition”.

Goodbye Sweet Innocence begint dreigend met opzwellende atmosferische toetsen, teruggrijpend naar de beginjaren van Pink Floyd. De vergelijking met Time van “The Dark Side Of The Moon” is snel gemaakt en dit wordt nog eens bevestigd door de opdruk van een klok op de cd. Maar ik hoor ook het experimentele van “Live At Pompeii” en “A Saucerful Of Secrets”. Na twee en een halve minuut verandert de muziek langzaam naar het herkenbare Riverside geluid. Als Mariusz Duda dan na circa drie minuten begint te zingen ben je weer duidelijk aanbeland bij een sterk Riverside nummer. In de teksten heeft Riverside het over het creëren van iets nieuws ‘and when something ends, something else begins, we are moving on’. Dat grijpt natuurlijk terug op het ontstaan van Riverside, waarbij ze zich wilden afzetten tegen de gevestigde muziek en met iets vernieuwends wilden beginnen. In de laatste minuut van het nummer vervaagt het herkenbare geluid weer, om te eindigen zoals het begonnen was.

Het eerste nummer gaat vlekkeloos over in Living In The Past. Ook hier wordt eerst geëxperimenteerd met soundscapes en drums. Als na ruim een minuut Piotr GrudziÄski zijn gitaar laat horen en later ook de basgitaar van Mariusz Duda mee gaat doen, staat hier een echt geweldig nummer. De terugkeer naar oudere albums – zoals in het persbericht is vermeld – is hier het duidelijkst waarneembaar. Dit nummer had in 2005, ten tijde van “Second Life Syndrome”, opgenomen kunnen zijn. Wederom zijn de teksten zeer sterk. Wat Mariusz Duda bedoelt met ‘My future is living in the past‘ zal waarschijnlijk op hun volgende album duidelijk worden. Het middenstuk van dit nummer heeft een perfecte harmonie tussen gitaar, drums en toetsen.

Forgotten Land toont weer een geheel andere kant van Riverside. Het nummer begint met een lang aanhoudende spanning, met een hoofdrol voor de basgitaar, basdrums en toetsen, regelmatig aangevuld met een gitaarsolo. Een bijna verhalende stem van Mariusz Duda vertelt het verhaal van een lands corrupte verleden. In de tweede helft wordt wederom geëxperimenteerd met geluidseffecten en soundscapes. Om uiteindelijk langzaam uit te sterven in stilte …

Met deze EP is de cirkel rond. Met een meer dan perfect ‘album’ wordt een tijdperk waardig afgesloten. Ik ben benieuwd wat het volgende ‘echte’ album van Riverside gaat brengen.

Mario van Os