Runaway (1982)
It's Only Just Begun (1980)
Fully Interlocking (1977)
Cordon Bleu (1975)
Divergence (1972)
Solution (1971)

Zoals al in een eerder verband opgemerkt (de cd “The Marks Sessions” van Alquin) is platenlabel Pseudonym bezig met een zeer respectabele serie heruitgaven van Nederlandse progressieve bands uit de jaren ’60 en ’70 van de vorige eeuw. In sommige gevallen gaat het om volstrekt uniek materiaal, in het geval van Solution gaat het om een bijna alomvattende uitgave van het werk uit de eerste zeven jaren van de Groningse band. “Mythology” bevat de eerste vier studioalbums van de band, van “Solution” uit 1971 tot en met “Fully Interlocking” uit 1977, aangevuld met singletjes en nooit eerder uitgegeven live-opnamen. Die laatste, allemaal afkomstig van het VPRO-televisieprogramma Campus, zijn voor de doorgewinterde Solution-fans de raison d’etre van deze compilatie. De rest van deze 34 liedjes hebben ze natuurlijk al lang, al was het maar in de vorm van de uit 2005 afstammende verzamelaar “The Ultimate Collection” die deed wat Pseudonym kennelijk niet mocht: nummers van de twee laatste albums, uitgebracht bij CBS, meenemen.

Dat is een gemis, want daarmee is dit niet dé Solution box geworden die er hoog nodig moet komen. Na het trieste overlijden in 2012 van toetsenist Willem Ennes mogen we aannemen dat het doek voor Solution definitief gevallen is. Toevoeging van “It’s Only Just Begun”, “Runaway” en “Solution Live” had dit niet alleen een complete verzameling gemaakt, het was ook met gemak de belangrijkste heruitgave uit de Nederlandse popgeschiedenis geworden.

Dat doet overigens maar een heel klein beetje af aan de prestatie die Pseudonym hier levert. “Mythology” is, van het boekje met lezenswaardige informatie van Progwereld-collega Wouter Bessels tot en met de werkelijk superieure geluidskwaliteit van de opnamen, een waardevol juweel.

Het lijkt me in dit bestek wat overbodig om de loftrompet te steken over de albums die hierin zijn opgenomen. Solution maakte in de tijd die “Mythology” bestrijkt een ontwikkeling door van progressieve jazzrock formatie naar een progressieve rockgroep met jazz-invloeden, van improvisatie naar melodie, van epische stukken naar liedjes met meezingbare refreinen. In al die fasen behield de band het feilloze gevoel voor kwaliteit in compositie en arrangement, muzikaal vakmanschap en – ondanks de veranderde naam – soul. Vergeleken met Alquin heeft de muziek van Solution meer hart, meer warmte.

De live-opnamen, gemaakt in Oenkerk (waar anders?) en Middelburg in 1971, klinken fantastisch en laten een band horen die al heel duidelijk wist wat ze wilde. Drummer Hans Waterman legt in het boekje uit dat de opnamen voor het eerste album “Solution” zo vlotjes verliepen, omdat de band tijdens optredens zo scherp was geworden dat zelfs de lastigste passages bijna vanzelf gingen. Dat hoor je hier heel goed terug. Solution heeft altijd een tamelijk toegankelijk geluid gekozen, ook bij de meest vrije jazzstukken onder invloed van John Coltrane. Dat gemak en die beheersing zijn ook op deze prille opnamen in indrukwekkende mate te horen.

Hoewel niet het mirakel dat het had kunnen zijn, is “Mythology” dus een onmisbare uitgave. Voor de Solution-fanaat is er ruim 50 minuten live materiaal opgegraven, voor de Solution-leek is dit het prettig geprijsde begin van een complete verzameling. Alle lof voor Pseudonym dus, met een plaatje van de juf!