Gary Wehrkamp: gitaarsolo in nummer 5 en 6
Damian Wilson: zang
Live On Earth (2003)
Space Metal (2002)

zie ook Ayreon
zie ook Stream Of Passion

Nadat Arjen Lucassen (Ayreon, ex-Vengeance) zijn laatste twee Ayreon-albums “The Dream Sequencer” en “Flight Of The Migrator” in 2000 had uitgebracht, wilde hij eerst wat anders doen voordat hij aan het volgende Ayreon-album zou gaan beginnen. In 2001 bracht hij “Fate Of A Dreamer” uit, onder de naam Ambeon. Laatst genoemde album was meer rustig en met een Keltische inslag. Op “Space Metal” betreedt Lucassen de metalpaden en kan hij zich helemaal laten gaan.
De muzikale basis wordt geheel door Lucassen zelf gelegd. Hij wordt hierbij ondersteund door drumbeest Ed Warby. Alleen voor een aantal solo’s en de vocalen deed hij een beroep op gastmuzikanten.

Na een sfeervol instrumentaal intro, gaan in Set Your Controls meteen de remmen los. Razendsnelle donkere riffs knallen uit de boxen. Wat direct opvalt is het waanzinnige drumspel van Warby, wat een machine! Vocaal gezien is het geheel als volgt opgebouwd; Dan Swano (Nightingale) verzorgt de lage partijen, Russell Allen (Symphony X) heeft de krachtige, ruigere stukken voor zijn rekening genomen. Damian Wilson (Ayreon, ex-Threshold) zingt de heldere hoge stukken en Floor Jansen (After Forever) zingt de heel hoge stukken. Jansen is (helaas) vrijwel alleen op de achtergrond te horen. Het nummer raast inmiddels aan je voorbij. De zware snelle riffs geven het nummer een enorme kracht. De vingervlugge toetsensolo, verzorgd door Jens Johanssen (Stratovarius), die volgt, is echt briljant maar helaas wat aan de korte kant. Tegen het einde van het nummer laat Lucassen ons ook nog eens een strakke gitaarsolo horen. Een heuse achtbaan.

Master Of Darkness is een hoogtepunt. Ook hier is weer dat loodzware gitaarspel al basis genomen. De eerste toetsensolo is afkomstig uit het toetsenarsenaal van Erik Norlander (Rocket Scientists, Lana Lane) en smaakt naar meer. Maar het wordt nog gaver. Even later gaan Jens Johansson op toetsen en gitarist Gary Wehrkamp een duel met elkaar aan. Beide doen niets voor elkaar onder en hun onderonsje is voor mij het hoogtepunt van het album.

De vocalisten leveren stuk voor stuk goed werk af. Vooral de stukken waarin ze allemaal tegelijk voorkomen zijn mooi. Mijn persoonlijke favoriet is Damian Wilson. Prachtig hoe hij op Intergalactic Space Crusaders ombeurten zingt met Russel Allen. Ook in dit nummer zijn weer van die snelle, spacey toetsensolo’s van Jens Johanssen en Erik Norlander te horen.

“Space Metal” is een waar progmetalspektakel geworden. De muziek is gevarieerd en bevat aardig wat tempowisselingen, daarnaast is de productie om door een ringetje te halen. Lucassen had aangegeven eens iets anders te willen doen, maar toch klinkt de plaat erg Ayreon en ademt hij ook die typische Ayreonsfeer uit. Dit komt mede door vervormde vocalen, het science-fictionthema en Lucassen’s gitaarspel. Maar bijvoorbeeld ook door de hoge vrouwenstem die je vaak op de achtergrond hoort, vaak was deze van Lana Lane, nu van Floor Jansen. Mij zal je hier niets negatiefs over horen zeggen, het is allemaal muziek van een zeer hoog niveau.