A War Of Our Own (2014)
Darker Days (2011)
The Flame Within (2009)
Live In The Real World (2006)
Out In The Real World (2006)
Embrace The Storm (2005)

Het vierde album dat de Nederlandse Prog Metal band Stream Of Passion aflevert, is een gevecht geweest dat ze op eigen kracht hebben gewonnen. Vandaar de toepasselijke titel voor dit album “A War Of Our Own”. Omdat de samenwerking met Napalm Records nogal stroef verliep, heeft de band besloten om op eigen kracht verder te gaan. Dankzij hun fans – die door middel van crowdfunding het album hebben voorgefinancierd – konden ze hun eigen weg inslaan en hun eigen sound neerzetten. Deze is krachtiger, progressiever en melodieuzer geworden.

Tijdens hun optreden in april 2013 werd al een tweetal nummers van dit nieuwe album uitgeprobeerd, waarover ik toen schreef “De Spaans Mexicaanse invloeden van Bovio blijven aanwezig, maar ook de strakke heavy lijn wordt doorgezet.” Het album is echter vooral een eigen album geworden, waarin de band eindelijk zijn eigen geluid kan neerzetten. Een echt metalalbum dat meteen vanaf het eerste nummer Monster agressiever aanvoelt. Dit nummer gaat overigens over de interne strijd binnen de drugskartels in Mexico. Ook tekstueel dus agressiever en duidelijker een statement afgeven. De titeltrack, A War Of Our Own, beschrijft dezelfde strijd, maar nu op een emotionelere en passionele wijze. Dit nummer is overigens mede tot stand gekomen door Daniel Cardoso van Anathema, die een deel van de teksten voor zijn rekening nam.

De muziek van Stream Of Passion draait grotendeels rondom de frontvrouw Marcela Bovio. Haar warme gevoelige stem, vol passie, emotie en dramatiek, weet je te vangen en mee te slepen. Bovio wisselt de Spaanse en Engelse taal op een indrukkende wijze af. Spaans als de teksten (waarschijnlijk) niet zo belangrijk zijn, maar de emotie en het temparament van de muzieklijn belangrijk zijn. Engels als het tekstueel ook te snappen moet zijn. Het Spaanstalige Delirio weet je te ontroeren en bevat echt Latijns-Amerikaanse elementen. Van het Engelstalige en veel stevigere The Curse is dan weer een lyrics-video beschikbaar.

Maar ook muzikaal staat Stream Of Passion zijn mannetje. Martijn Peters weet met kracht de drums te bedienen en zet samen met Johan van Stratum (op basgitaar) een zware en beukende basis neer.  Maar tevens weet Peters met ritmische percussie en zachtere drumaanslagen rustige en kalme onderbrekingen te creëren. Het brute en ruige gitaargeluid, dat wordt neergezet door Eric Hazebroek en Stephan Schultz, wordt regelmatig onderbroken door meer rustige stukken en heftige gitaarsolo’s. Jeffrey Revet weet met zijn symfonische toetsenspel meer de nadruk te leggen op het progressieve element van deze metalband. Maar ook Bovio weet met haar elektrische viool de muziek extra luister bij te zetten. Op het nummer For You horen we deze prachtige viool die tezamen met het pianospel van Revet een gevoelig geheel hiervan maken. Gastmuzikanten Ben Mathot (op viool) en cellist David Faber zorgen voor een extra gevoelige noot op een aantal nummers.

Joost van den Broek – die verantwoordelijk was voor productie van het album – weet van deze dynamische en afwisselende muziekstukken een samenhangend geheel te maken, waarbij elke luisterbeurt nieuwe elementen en aspecten laat oplichten. In het interview dat collega Ruard Veltmaat mocht hebben met van den Broek, vertelt hij onder andere wat zijn bijdrage is aan dit album.

Stream Of Passion heeft met dit vierde album een eigen visitekaartje neergezet. In het zadel geholpen door Arjen Lucassen, daarna nog twee albums via een label uitgebracht – waar het label ook zijn zegje over moest doen – hebben ze nu hun eigen album uitgebracht en geheel op eigen kracht, met complete vrijheid en volledig op eigen inzicht. Een album dat zeker toegankelijk is geworden en het grotere publiek kan aantrekken. In de eerste week na het  verschijnen van het album bereikt het al nummer 42 in de Nederlandse Album Top 100. Het succes lacht de band dus toe en ze hebben het nu duidelijk op eigen kracht verdiend. Zoals Bovio zelf zegt: “Het is nu aan de fans om het album te beoordelen”.

Mario van Os