History Revisited, The Remixes (1991)
Natural History, The Very Best Of (1990)
Spirit Of Eden (1988)
The Colour Of Spring (1986)
It's My Life (1984)
The Party Is Over (1982)

De jonge Mark Hollis was er alles aan gelegen om later kinderpsycholoog te worden. Mede dankzij de oudere broer van Mark, genaamd Ed, die zowel DJ alsmede producer van punkbandjes was, werd de jonge Mark gelukkig de muziekindustrie ingetrokken. Nadat Hollis in 1975 de universiteit had verlaten begon hij al zijn aandacht op de muziek te leggen. In 1978 kwam er een eerste singletje uit van de door Hollis bij elkaar geharkte potpourri aan muzikanten onder de bandnaam Reaction. De single I Can’t Resist deed niks en de band werd eigenlijk al ontbonden voordat deze goed en wel bestond. Dankzij broerlief kwam Mark Hollis in contact met basspeler Paul Webb, drummer Lee Harris en toetsenist Simon Brenner welke in 1981 besloten om onder de naam Talk Talk (naar een gelijknamig nummer dat Hollis al eind jaren ’70 op papier vereeuwigde) de wereld te gaan veroveren.

De groep Talk Talk bestond dan wel een kleine twintig jaar, het aantal officiële platen wat de heren uitbracht is precies op één hand te tellen. De progressie die de band tussen die vijf platen aan de dag legde is echter groter dan menig band die in 40 jaar tijd minimaal 25 platen uitbracht, maar nimmer écht wist te verrassen. Het verhaal begon met een tweetal demotracks welke de band voorlegde aan de geïnteresseerde platenmaatschappijen. De demoversies van de nummers Talk Talk en Mirror Man (welke terug te vinden zijn op de uitstekende verzamelaar “Asides – Besides” waarop alle originele 12 inch remixes en alle b-kantjes geperst staan) vielen vooral bij platenmaatschappij EMI goed in de aarde en zo werd er een vruchtbare samenwerking voltrokken. Talk Talk begon als new wave bandje dat al vrij snel opviel door het sombere en nasale stem geluid van Hollis en het zeer melodieuze muzikale geweld van de rest.

Als eerste wapenfeit werd het, voor Talk Talk begrippen, behoorlijk vrolijke album “The Party Is Over” uitgebracht. Een echte grote doorbraak was er nog niet al kreeg vooral de single My Foolish Friend al de nodige positieve kritieken. Na de eerste plaat verliet toetsenist Brenner de groep en ging de rest door als een trio op tijden aangevuld met allerlei sessiemuzikanten. Het tweede album, “It’s My Life” uitgebracht in 1984, zorgde daarentegen wel voor het zo gehoopte succes. De gelijknamige single werd een regelrechte klapper (20 jaar later opnieuw een hit voor de ska / pop-rock band No Doubt) en de naam Talk Talk was gevestigd. Toen daar gelijk de nog steeds tot de verbeelding sprekende single Such a Shame overheen kwam was het helemaal raak met de groep. Het geluid van Talk Talk veranderde daarna langzaam. Op het meest succesvolle album van Talk Talk “The Colour Of Spring” was dit al te merken. Er werd een wat ‘moeilijker’ en meer volwassen geluid geproduceerd dat afkomstig was van Mark Hollis en het nooit officieel bevestigde vierde bandlid Tim Friese-Green. Ondanks dat Hollis en co gedeeltelijk afstand namen van het new wave / pop gerichte werk, kwamen er van “The Colour Of Spring” wel een aantal knoeperts van hits af. Voorop gegaan door klassieker Life Is What You Make It en in mindere mate Living In Another World en Give It Up.

EMI was de koning te rijk met het succesvolle bandje en smeet een enorme zak met geld richting Talk Talk. Ze kregen alle ruimte en vrijheid om een succesvolle opvolger te maken voor “The Colour Of Spring”. Die ruimte en vrijheid die ze kregen van EMI nam de groep met beide handen aan en het duurde twee jaar voordat men met de opvolger “Spirit Of Eden” aankwam. De directie van EMI was al behoorlijk zenuwachtig geworden door de lange tijdsduur en kreeg de schrik van hun leven toen ze het door Talk Talk aangeleverde materiaal beluisterde. Waar waren de hits? Mark Hollis vertelde er gelijk maar bij dat er geen single kwam en dat ze ook niet op tour gingen om de plaat te promoten. Toen waren de poppen aan het dansen en kregen beide partijen de grootste ruzie en kwamen ze elkaar pas weer tegen in de rechtszaal. De twee gingen uit elkaar en EMI bracht zeer tegen de zin van Talk Talk in de vorm van I Believe In You toch een single uit van “Spirit Of Eden”.

Moe geworden door alle problemen verliet Paul Webb de groep en liet Talk Talk zich door een andere platenmaatschappij (Polydor) inpalmen om aldaar een nóg mooiere plaat uit te brengen, die mede aan het begin stond van de zeer fraaie muziekstroming postrock. EMI zag zijn kans schoon en ging het eerdere succes van Talk Talk uitmelken. Allereerst kwam in 1990 de verzamelaar “Natural History” ter wereld. Na het grote succes van deze, overigens zeer goed samengestelde, verzamel cd kwam het vervolg in 1991 met de tenenkrommende remix cd “History Revisited”. In de loop der jaren kwamen er nog allerlei verzamelaars uit om nog meer geld in het laatje van EMI te gooien. Zelfs anno 2007 is daar nog geen eind aan gekomen. De zoals vermeld al in 1990 uitgekomen “Natural History” is namelijk opnieuw op de markt gekomen. De cd heeft precies dezelfde tracklist als eerste versie, maar daar schuilt dan ook niet het interessante gedeelte aan deze uitgave in. Dat is namelijk de bijbehorende dvd! Alle door Talk Talk ooit opgenomen videoclips staan keurig geperst op dit schijfje. Ongetwijfeld zonder toestemming van de groep maar dat mag in dit geval voor even de pret niet drukken.

De dvd is namelijk een heerlijke trip naar het verleden en één die prachtig de evolutie van de groep laat zien. Ondanks dat Talk Talk altijd bekend stond als een zeer serieuze groep is daar op sommige videoclips niks van te merken. Tijdens de eerste singles zie je nog een jonge band midden in de new wave periode met gestileerd haar hun ding doen. De eerste wat fraaiere clip is die van My Foolish Friend welke zich afspeelt in het Engeland van erg lang geleden. De daaropvolgende clips zijn een stuk minder serieus. Het bekende Such A Shame en Dum Dum Girl staan bol van de grappen, grollen en gekke bekken van Hollis. Naast een komische noot is er ook plaats voor wat meer serieus werk in de vorm van de natuur. Het dierenrijk is sowieso op de hoesjes van Talk Talk al ruim vertegenwoordigd. Ook een tweetal clips zit vol met allerlei prachtige beesten. In It’s My Life zijn de meest prachtige exotische diersoorten te bewonderen en Life Is What You Make it valt juist weer op door het natte bos en de bijbehorende insecten. Het zijn beide schitterende videoclips waar zelfs iemand als David Attenborough zich niet voor zou schamen. De videoclip van Give It Up is ook een bijzondere. Dit is namelijk een live opname. Deze live opname is afkomstig van de videoband “Live in London 1986” die enkel in Italië is uitgebracht en waar de fans (waaronder ik mij ook schaar) naar uitkijken met betrekking op een eventuele uitgave op dvd.

Normaal ben ik niet zo te porren voor dit soort geldklopperij, maar deze release is de welbekende uitzondering op die regel. Het enige wat ik te klagen heb is dat ze van twee nummers twee verschillende versies op de dvd hebben gezet. Op zich niet verkeerd natuurlijk maar het had toch fijner geweest als de tweede versie van Talk Talk en Dum Dum Girl als extra erbij had gezeten en niet zoals nu, dat je het nummer twee keer achter elkaar ziet met enkel een ander decor. Maar goed, een kniesoor die daar op let want bovenal staat het enorme talent dat de groep rond Mark Hollis toch bezat!

Sander Kok

CD:

CD + DVD: