Dan Mullings: drums
Dylan Rhodes: gitaar
Richard Swift: basgitaar
The Dead City Blueprint (2014)
In Therapy (2002)
A Town Like This (1998)

Het is opmerkelijk hoe de ontwikkeling van sommige bands kan verlopen. Thine bestaat sinds 1995 en heeft in 1998 en 2002 een album afgeleverd, om vervolgens twaalf jaar in sluimerstand verder te leven. Er vonden in die tijd enkele live-optredens plaats, maar enerverend was het allemaal niet in die jaren.

Grote periodes in de tijd gingen voorbij zonder dat de band bij elkaar kwam en nummers schreef, tot aan 2011, wanneer het gezelschap weer langzaamaan op gang komt. De basis van Thine wordt gevormd door Alan Gaunt, Paul Groundwell en Daniel Mullins, die in de loop der jaren wel trouw aan elkaar bleven ondanks de lange stiltes. Momenteel zijn als tweede gitarist Dylan Rhodes en als basgitarist Richard Swift aan de band verbonden.

De eerste indruk die de plaat na een paar luisterbeurten achterlaat, is dat het een gevarieerd rockalbum is, met zowel progressieve tinten als ook wat doom-invloeden. Op mijn notitieboekje waren de eerste steekwoorden: Anathema, geen duidelijke visie, rommelig en folkinvloeden. Dat laatste is overigens moeilijk te benoemen, want er zitten niet echt duidelijk aanwijsbare punten in de muziek die daar aan voldoen, wellicht wordt het zelfs alleen veroorzaakt door de zang van Allen Gaunt en de akoestische momenten binnen de songs.
‘Anathema’ (van de jaren negentig en begin 21e eeuw) komt door de doomsferen die Thine door de gelaagde muziek heen laat schemeren, hoewel je nooit echt zwaar gedeprimeerd raakt door de muziek. The Great Unknown en The Gift bijvoorbeeld bevatten riffs die kenmerkend zijn in vergelijking met de innoverende progband uit Liverpool.
‘Geen duidelijke visie’ en ‘rommelig’ zijn in veel gevallen als woorden vaak met elkaar verweven en dat is hier niet anders. Het ontbreekt de songs iets teveel aan een eigen identiteit en een duidelijke richting. Ogenschijnlijke eenvoudige rocksongs worden afgewisseld met alternatieve rock, sferische doom metal en nummers die een willekeurige band ook in de kroeg op de hoek van de straat zou kunnen spelen. De cd heeft moeite met het vasthouden van de interesse door het uitwaaieren van de stijlen, hoewel de kwaliteit het gemiddelde niveau in deze stroming wel overstijgt.

Ondanks de aanwezige invloeden van Anathema en wat ontbrekende eigen identiteit weet Thine toch een authentieke stempel te drukken op de muziek, voornamelijk door een veelvuldig meerstemmig geluid.  Een goed voorbeeld daarvan is Out Of Your Mind and Into A Void. Zanger Allen Gaunt wordt regelmatig versterkt in de muziek, maar ook zijn tweede stem en ingezongen achtergrondkoortjes zorgen voor een welkome verfrissing in de songs. Ondanks de kleine kritiekpunten is de muziek vakkundig gemaakt en klinkt zeker niet verkeerd, maar het duurt behoorlijk lang voor het in je systeem gaat zitten. Maar wie weet heeft dit album een langere tijd nodig om te rijpen.