Jos Wernars: basgitaar, elektrische en akoestische gitaar, zang

Peter de Frankrijker: gitaar
The Young And Restless (2006)
The Ghost Of Human Kindness (2004)
Eamon's Day (2003)
A Sorrow In Our Hearts (2002)

“Is het niet geweldig? Met maar een paar noten en een keyboard kan men een zillioen verschillende stukken muziek maken en met maar 26 letters uit ons alfabet kunnen we onze gedachten en gevoelens eronder zetten. Hier is onze kleine bijdrage”. Met deze tekst verwelkomt de Nederlandse band US de luisteraar die het boekje openslaat. Ik ben benieuwd of hun kleine bijdrage als “groots” omschreven mag worden.

Helemaal nieuw is US niet. In de jaren ’70 maakte de band al prog onder de naam Saga. Maar na enige tijd viel de band uit elkaar. In 1998 werd de draad weer opgepakt en richtten de gebroeders Wernars samen met Paul van Velzen de nu besproken band op. De muziek op “A Sorrow In Our Hearts” laat zich niet in een bepaald hokje plaatsen. Progressief is het zeker. Alle nummers kennen flink wat tempowisselingen, instrumentale stukken, mooi toetsenwerk en duren, Dog uitgezonderd, langer dan negen minuten.

Rollercoaster is echt een happy nummer. Het is lekker up-tempo en heeft leuke teksten. Het gaat over het leven. “Life is like a roller coaster, without a captain at the wheel”. De zang op het album is bijzonder te noemen, deze is namelijk dubbel ingezongen en wel zo dat het net niet helemaal synchroon loopt. Dit geeft de muziek een heel eigen sfeer. Ik moet wel vermelden dat de zang niet altijd even sterk en zuiver is, maar het heeft mij niet gestoord. Het nummer snort lekker door met strak drumspel en een prima baspartij. Halverwege neemt de band gas terug met zacht tokkelend akoestisch gitaarspel en kalme zang. Vervolgens gaat de versnelling een tandje hoger en komt er een einde aan dit “feel good”-nummer.

Mijn persoonlijke favoriet is The Acid Dream. Een prachtig ingetogen nummer met een geweldige tekst eronder. Door de sterke teksten, over een aan de drugs verslaafde prostituee, trekt het nummer als een film aan je voorbij. De band wil soms wel erg veel tekst kwijt in één zin, wat hier en daar maar net lukt. De basis van het nummer is duidelijk gefundeerd op solide bas- en drumspel. Met name de basgitaar speelt een grote rol in de muziek van US. Jos Wernars verstaat zijn instrument bijzonder goed, hij is volop aanwezig en beperkt zich daarin niet tot enkel en alleen de basis van de muziek. Zijn spel kent veel overeenkomsten met dat van Sven de Haan (Salmon). Halverwege trakteert de band de luisteraar op een flink instrumentaal intermezzo. Hierin horen we ook één van de spaarzame -maar prima- gitaarsolo’s. Ook de toetsen kruipen hier uit de schulp met een mooie orgelsolo. Het nummer lijkt vervolgens te eindigen, maar er volgt nog een stuk zang op steeds weer aanzwellend toetsenspel. Dat laatste deel doet in mijn ogen afbreuk aan een sterk nummer.

Sterkste nummer is Forever Yours. Hierin is de zang namelijk helemaal top. Ook de melodie, gebaseerd op prachtig akoestisch gitaarspel en zwevende toetsen, is erg mooi. De dubbele zang bezorgt me een dikke vijf minuten kippenvel. Het refrein in dit relaxte nummer blijft nog uren later door je hoofd dolen. Het titelnummer A Sorrow In Our Hearts bevat weer zo’n mooi instrumentaal stuk met donkere strijkersamples en up-tempo toetsenspel.

Us heeft een sterk debuutalbum afgeleverd. Alles komt heel hecht over, echte solo’s kom je eigenlijk weinig tegen. Ik denk dat wat meer melodieuze gitaarsolo’s (zoals op Passport To Magonia) een verrijking zouden zijn. Ook de zang is nog duidelijk een punt van aandacht. Toch zal ik erg veel plezier beleven aan de gevarieerde en redelijke gewaagde muziek van US. Ik zou willen zeggen: “Vooral doorgaan!”.