I Know What I Like
We All  Need Some Light
Bassolo Harry den Hartog
Comfortably Numb

Toegift
The Last Road

Progressieve rockliefhebber Rindert Lammers begint op jonge leeftijd al met het schrijven en opnemen van enkele symfonisch/progressieve rocknummers. Jaren later plaatst hij de eerste instrumentale demo van On The Road op Soundcloud. Hij vraagt Christiaan Bruin (Sky Architect, Chris) om vocalen toe te voegen. Wanneer hij een oproep aan muzikanten op internet plaatst om een band te vormen en een cd op te nemen, meldt drummer Roy Post zich als eerste. Hij werpt zich op als mede-eigenaar van het project. Waar Lammers zich voornamelijk concentreert op het componeren, houdt Post zich hoofdzakelijk bezig met de organisatie en communicatie. Weldra voegen bassist Harry den Hartog (ex-PBII), gitarist/zanger Jordi Repkes en toetsenist Jos Heijmans zich bij het duo. Eind 2011 krijgt dit tot dan toe naamloze project een naam: Minor Giant.

Minor Giant debuteert op 1 september 2012 live voor publiek als opener op het Progmotion Festival. Intussen is Minor Giant begonnen aan de opnames voor het debuutalbum “On The Road” in onder andere studio The Pitt in Boskoop van Ruud Rijnbeek (Bruut Pitt) en Gerben Klazinga (Knight Area). Inmiddels is duidelijk dat Minor Giant weloverwogen en zeker niet overhaast te werk gaat. Er zijn immers weinig groepen die een optreden neerzetten van anderhalf uur zonder dat een album is uitgebracht. Serious Music Café uit Alphen ad Rijn durfde het aan om Minor Giant ’top of the bill’ te programmeren.

Minor Giant - Rindert Lammers

Organisator Lenne Huisman had het in zijn aankondiging juist. Eigenlijk was dit optreden het eerst échte concert van Minor Giant. En dat gelijk als hoofdprogramma, waar verschuilen niet mogelijk was. Door het ontbreken van een voorprogramma was een pauze in het optreden aangebracht. Voor de pauze werd het in de loop van 2013 te verschijnen album “On The Road” integraal gespeeld. Daarbij werd duidelijk dat men sinds 1 september 2012 niet had stilgezeten. Waar het publiek destijds in De Pul vooral nieuwsgierig was, kwam dat (grotendeels) zelfde 85-koppige publiek in het sfeervolle Parktheater nu met een extra reden. De deels in de pers en social media gecreëerde verwachtingen moesten nu worden waargemaakt. En daarin slaagden de kleine reuzen glansrijk.

Minor Giant - Jordi Repkes_2

Minor Giant - Roy Post

Vanaf het begin, met een film die het thema ‘on the road’ symboliseerde, tot en met het slotakkoord was dit optreden af. Met eerste toetsenist en componist Rindert Lammers en zanger/gitarist Jordi Repkes als boegbeelden, maakte Minor Giant deze avond duidelijk dat men op dit moment tot de meest talentrijke progbands in ons land behoort. Dat Neal Morse het grote voorbeeld is van Lammers kwam naast muzikale invloeden regelmatig tot uitdrukking met dirigerende gebaren en manier van spelen. Ook de podiumopstelling, met Lammers vooraan met zijn gezicht naar de zaal, was gelijk aan die van Neal Morse. Met ervaren rotten als Harry den Hartog en Jos Heijmans in de gelederen worden eventueel ontluikende sterallures subiet de kop ingedrukt. En dat alles onder toeziend oog van ‘kleine vorst’ Roy Post. Maar bescheidenheid en nuchterheid siert ook kleine reuzen.

Minor Giant - Harry den Hartog bassolo

Minor Giant - Rindert Lammers-Jos Heijmans

Waar op 1 september 2012 Lammers en Repkes vooral samen de show stalen, was vanavond meer sprake van een teamprestatie. Het ruime podium van het Parktheater leende zich daar ook goed voor. Minor Giant mag zich uitermate gelukkig prijzen met een frontman als Repkes. Veel van zijn muzikale collega’s kunnen een voorbeeld nemen aan zijn positieve presentatie en uitstraling. Dat hij ook nog eens een buitengewoon goed gitarist en zanger is, werd ook deze avond weer bevestigd. En gelukkig is Repkes een zanger waarbij je live kunt verstaan wat hij zingt.

Minor Giant - Jordi Repkes

Minor Giant - Jordi-Roy-Harry

Een bevestiging van het talent kreeg het publiek ook na de pauze. Je moet maar durven covers te spelen van I Know What I Like (Genesis), We All Need Some Light (Transatlantic) en Comfortably Numb (Pink Floyd). Nummers die naast de groepen zelf, zijn voorbehouden aan de échte covergroepen. Ook werd een flink risico genomen. Voor je het weet word je afgeserveerd. Er was immers geen liefhebber in de zaal die deze nummers niet kende. Maar Minor Giant kreeg het publiek zonder problemen op de riante stoelen met fraaie vertolkingen van deze drie klassiekers. Voor een groot deel mocht dit worden bijgeschreven op het conto van Jos Heijmans. Waar hij zich als tweede en ondersteunend toetsenist voor de pauze beperkte tot de achtergrond, trad hij direct na de pauze letterlijk en figuurlijk op de voorgrond. Hij vervulde een vocale rol in I Know What I Like, inclusief een ludieke theatrale parodie op de originele uitvoering van Peter Gabriel.

Minor Giant - Rindert Lammers_2

Minor Giant - Roy Post_2

Na We All Need Some Light was de spotlight gericht op Harry den Hartog, die een virtuoze solo op zijn zessnarige basgitaar ten beste gaf. Bij de eerste tonen van Comfortably Numb werd het stil in de zaal, waarna bij een teken van herkenning goedkeurend applaus volgde. Helemaal stil werd het tijdens de lange gitaarsolo van Repkes, die het geluid van David Gilmour wel erg dicht benaderde. Omdat het publiek na dit moois unaniem om een toegift smeekte, maar het repertoire op was, werd nogmaals On The Road gespeeld.

Minor Giant - Harry den Hartog

Minor Giant_Thank You

Daarmee kwam een eind aan een prima georganiseerde avond in een sfeervolle ambiance. Met dank aan Minor Giant en Serious Music Café. Van beiden gaan we in de toekomst ongetwijfeld nog veel horen.