The Trial
Another Dream
Shadow Border

Verslag: Annemieke Arendsen
Forografie: Fred Helders

Prog is alive in Utrecht!
Dat je voor de betere Nederlandse progmuziek niet altijd in Zoetermeer hoeft te zijn werd dit weekend duidelijk; dB’s Studio in Utrecht was afgelopen weekend het decor van ProgMayhem II, de tweede editie van het festival voor en door nieuw (en gevestigd!) Nederlands progtalent. Het podium werd bezet door afwisselende acts, van de psychedelische gitaarloopjes van nieuwkomer Schizoid Lloyd tot de meeslepende melodieen van  ‘oude rot’ The Aurora Project. Het was een avond waarop de veelzijdigheid van het genre meer dan duidelijk werd.

Schizoid Lloyd
Zaterdagavond, 19:30. Als we dB’s binnenkomen klinken net de eerste noten van het Haarlemse Schizoid Lloyd. Op het podium staan vijf jonge, hippieachtige mannen. Schizoid Lloyd was een van de ontdekkingen van ProgPower Europe 2011 en vanavond bewijzen ze waarom ze zo bijzonder zijn. Van rustig voortkabbelende, sferische melodieen tot springerige headbangrock en electronische elementen. De muziek doet hier en daar een beetje denken aan The Mars Volta of System Of A Down, maar ook Opeth en Pink Floyd klinken er in door. Het is verrassend en origineel. Zanger Ruben Kuhlmann neemt af en toe zelfs een megafoon ter hand. Ook meerstemmige zang, met deelname van gitaristen Thomas Lich en Remo Kuhlman, wordt niet geschuwd.

Schizoid Lloyd - Ruben Kuhlman

Het publiek is verrast en enthousiast. Tijdens het nummer Circus van hun debuut EP ”Virus” neemt zanger Ruben Kuhlman plaats achter de drumkit, terwijl drummer Boy van Ooijen met flesje bier in de hand door de zaal springt en het publiek op kaas en worst trakteert. Er werden vanavond diverse nummers gespeeld van het album dat momenteel door de heren wordt opgenomen en dat geproduceerd zal worden door niemand minder dan Jens Bogred (Iron Maiden, Opeth, Katatonia). Schizoyd Lloyd laat wederom zien dat prog een genre is waarin continue vernieuwing plaats kan vinden.

Schizoid Lloyd - ProgMayhem II

Armed Cloud
Armed Cloud is de tweede band van de avond en neemt ons mee naar de meer traditionele (hoewel stevige) prog rock. De band, bekend van het Dutch Exposure Project, is opgericht door bassist Boris Suvee en gitarist Wouter van der Veen die beiden een flinke stempel op de band drukken. Suvee levert een spetterende live performance af op de bas, terwijl Van der Veen ingetogen maar op hoog niveau zijn gitaar bespeelt. De sound van zijn strat laat duidelijk blijken dat Van der Veen een liefhebber van topgitarist Eric Johnson is.

Armed Cloud - Boris Suvee Armed Cloud - Daan Dekker

Armed Cloud - ProgMayhem II

Ook zanger Daan Dekker geeft een zeer energieke show. Hij heeft een mooie stem die ergens wel wat aan Roy Khan (ex-Kamelot) doet denken. Klein puntje voor verbetering: er zou iets meer variatie in de intonatie van de zang kunnen. Armed Cloud is misschien wat minder vernieuwend dan Schizoid Lloyd, maar zet een stevige sound neer en een strakke show. De lekkere set bevat uiteraard ook het van het Dutch Exposure Project bekende nummer Destructible.

Alerion
Dan is het tijd voor Alerion, de band die het vanavond allemaal heeft georganiseerd en de enige dame van de avond, Laura ten Hoedt (zang), op het podium brengt. Alerion brengt prog rock en metal, met veel afwisseling en daarover de vrouwelijke vocalen van Ten Hoedt, die in tegenstelling tot de gebruikelijke ‘female fronted’ zang een aangenaam popgeluid hebben.  De set telt slechts vijf nummers, een duidelijke keuze voor de langere nummers uit het repertoire. Het 12 minuten durende Entrapment neemt ons mee van rustige klassieke piano naar steviger werk, instrumentale passages en verschillende tempo’s en maatsoorten. Een nummer wat je meer dan eens moet horen om helemaal te doorgronden, maar wat bij tijd en wijle van het podium knalt.

Alerion - Bas Willemsen Alerion - Laura ten Hoedt

Alerion - ProgMayhem II

Alerion debuteert vanavond het nieuwe nummer Waves Of Destruction, titelnummer van het album dat de heren en dame aan het opnemen zijn. Dit nummer benadert de lengte van Entrapment en wordt goed door de zaal ontvangen.  Vorig jaar stond Alerion hier ook, maar het is duidelijk dat de band live gegroeid is sindsdien. Helaas is dit het laatste optreden van drummer Jeroen Nagel, die zich bij het al 20 jaar actieve Blind Justice heeft gevoegd, de band is nu op zoek naar een vervanger.

The Aurora Project
Als headliner speelde The Aurora Project 90 minuten, in afwijking van de overige bands, die 45 minuten speeltijd kregen. En zoals The Aurora Project het zelf op facebook zegt: ‘It was the most fun gig we had in years!’. Dat was te merken, de muzikanten waren goed op dreef. Ondanks de haperende videoscape zat het optreden strak in elkaar en werd duidelijk hoe goed de band na al die jaren op elkaar in is gespeeld. De muziek van The Aurora Project is hypnotiserend, meeslepend en harmonieus. Gitarist Remco van den Berg en zanger Dennis Binnekade weten met hun podiumpresentatie de aandacht naar zich toe te trekken.

The Aurora Project - Dennis Binnekade The Aurora Project - Remco vd Berg
The Aurora Project - Marc Vooys The Aurora Project - Rob Krijgsman

Dit optreden was voorlopig hun laatste van de tour voor het laatste album ”Selling The Agression”, want hierna gaat de band werken aan hun vierde album. Daarom werden speciaal diverse klassiekers uit het inmiddels omvangrijke oeuvre ingestudeerd, waarbij ook het debuutalbum ”Unspoken Words” (2005) aan bod kwam. De zaal kreeg er geen genoeg van. Na een korte maar bijzondere versie van Hey Jude, die de vrolijke sfeer van het festival tekende, is de avond dan helaas op zijn eind, maar het was genieten.

Hopelijk is ProgMayhem een blijvertje want het was een mooie avond met nieuwe, interessante en veelbelovende ontmoetingen.