A Vision Of A Dying Embrace (video 1997, dvd 2002)
Eternity (1996)
The Silent Enigma (1995)
Pentecost III (ep, 1995)
Serenades (1993)
The Crestfallen (ep, 1992)

Over het algemeen doen muziek-dvd’s het niet zo goed bij mij. Simpelweg omdat het veel tijd in beslag neemt en omdat je dan in tegenstelling tot een cd beluisteren actief je ogen moet gebruiken, wat weer verhindert dat je andere werkzaamheden kan verrichten. Het betekent dus dat ik dvd’s blijkbaar in veel gevallen niet als boeiend genoeg beoordeel. Maar in het geval van “Universal” maak ik graag een uitzondering in mijn kijkgedrag, ondanks mijn schaarse tijd. De schijf is bijna niet meer uit mijn dvd speler te krijgen, dus misschien verklapt dat al veel…

In het voorjaar van 2012 bracht het Britse Anathema het alom bejubelde album “Weather Systems” uit en in hetzelfde jaar  werd gelijk ook veel getoerd. Op 23 september van dat jaar gaf de band samen met het Bulgaarse Plovdiv Philharmonic Orchestra een geweldig optreden in het Philippopolis theater in Plovdiv. Dit alles werd gefilmd door de Deense fotograaf en filmmaker Lasse Hoile, onder andere bekend van zijn foto- en filmwerk voor Steven Wilson  (Insurgentes), Porcupine Tree en Opeth.

In de bijna 24 jaar dat het gezelschap nu bestaat, heeft het meerdere ontwikkelingen ondergaan en is de muziek veelvuldig geëvolueerd, van doom metal tot de moderne, melancholische rock van deze tijd. Bandleden zijn gekomen, gegaan en weer gekomen, maar in deze huidige formatie staat de kern zo solide als een rots. De namen zijn vrij makkelijk te onthouden, want hoewel de band uit vijf vaste leden bestaat, staan alleen de namen Cavanagh en Douglas in de line-up. Drie broers uit de Cavanagh familie en een broer en zus uit de Douglas familie.

Hoewel de hele dvd voornamelijk voor de toegewijde fan een indrukwekkende trip is, zijn er toch een paar muzikale hoogtepunten. Het gros van de nummers wordt vooral van de laatste albums getrokken. Deze songs leveren overigens geen spannende bühnescenes op, maar vooral de kwaliteit die de band muzikaal brengt, maakt deze dvd echt de moeite waard. Mijn persoonlijke ervaring van de laatste Anathema-concerten is dat er vooral ingetogenheid afstraalt van hun optredens (mede door de ingeslagen weg) en dat is op deze dvd niet anders. Het is concentratie troef getuige de mooie beelden en alles lijkt strak georganiseerd voor de opnames van deze dvd, of wellicht door de medewerking van het Bulgaarse Plovdiv Philharmonic Orchestra. Zoals gezegd worden er in het begin van de show veel nummers van de laatste twee albums gespeeld, die ook nog eens feilloos worden gebracht. Untouchable, Thin Air, Dreaming Light en ga nog maar even door. Deze memorabele songs worden ook live in Plovdif op indrukwekkende wijze gebracht. Maar ook bij de trouwe Anathema-fans razend populaire Closer levert mijn huid kippenvelproductie overuren. Het nummer begint – zoals we het kennen – subtiel en herkenbaar, maar eindigt heerlijk bruut en rockend. Prachtig om te zien hoe Vincent en Danny  ongegeneerd maar toch loepzuiver op hun gitaar rammen. Het intense A Natural Disaster brengt je vervolgens in wat rustiger vaarwater, maar ook hiermee weet de band mij goed vast te houden. Dan nog het nummer One Last Goodbye. Hier komt vooral de kwaliteit van de filmmakers in beeld, want de emoties van zowel de band als de beleving van het publiek wordt briljant in beeld gebracht. De band, het publiek, het orkest, alles lijkt tot één geheel te smelten. Nu gebeurt het wel vaker dat een band en publiek tijdens een concert een mooie twee-eenheid worden, maar ik heb het visueel nog niet vaak op een dvd mogen ontdekken zoals op deze dvd. Daarnaast valt het op, net als in Deventer drie jaar geleden; het publiek in het Philippopolis theater lijkt op het oog divers in pluimage en leeftijd. Nog iets opvallends, waar zangeres Lee Douglas ten tijde van het concert in het Burgerweeshuis te Deventer er nog bij stond als een typisch Brits huismusje, staat en beweegt ze in Plovdiv aanzienlijk meer en heeft ze ogenschijnlijk een stuk podiumvrees verloren.  En hoewel haar stem niet uitzonderlijk te noemen is, heeft ze een bijzonder fijn timbre in haar stembanden waar je verslaafd aan kan raken, zo intrigerend.

Lasse Hoile en de band hebben met “Universal” een mooi werkstuk afgeleverd.  Verwacht visueel niet al te veel toestanden, maar geniet des te meer van de geweldige muziek, die zichtbaar perfect en geconcentreerd wordt weergegeven. Het pakket is als blu-ray cd, cd en dvd en als reguliere cd te verkrijgen. Voor liefhebbers van de band is dit echt een must.

Cd+dvd:

Blu-Ray: