Seek For Adventure
Iron Man
When I Leave This Land
Feel Like Going Home
Toegift
The Sun Will Dance In Its Twilight Hour

Naar aanleiding van hun meest recente album “The Sun Will Dance In Its Twilight Hour” konden de heren Wilson en Wakeman het niet laten om de open ruimte in hun volle agenda’s te gebruiken voor een korte tour door Groot Brittannië, Duitsland en Nederland. Eén van de Nederlandse optredens vond plaats op een hele bijzondere locatie, de Kruisherenkapel in Uden. Door deze unieke plek en het prachtige optreden was het een hele speciale avond.

Van het nieuwe album werden slechts drie nummers gebracht, maar de heren kunnen natuurlijk putten uit een enorm arsenaal aan albums waaraan ze hun medewerking hebben verleend. Dat zorgde ervoor dat er genoeg diversiteit in het optreden zat. De hoofdmoot bestond uit werk van Damian Wilson, die met zijn schitterende stem en open presentatie toch wel een grote blikvanger is. Maar de sympathieke Wakeman kreeg ook voldoende ruimte om zijn kwaliteiten te etaleren. Uit zijn catalogus kwam onder meer Tapestries (van de samenwerking met zijn vader Rick) en een jazzy improvisatie op piano van het Black Sabbath nummer Iron Man voorbij. En dat hij zelf ook over een prima stem beschikt, bleek uit de hervatting na de pauze waar hij een mooie versie van On This Battlefield bracht.

Damian Wilson zorgde voor veel kippenvel deze avond. Zijn uitvoering van het uit Les Miserables afkomstige Bring Him Home deed me af en toe naar adem happen en ook de afsluiter van de reguliere set, de Charlie Rich-cover Feel Like Going Home deed het toch ook niet misselijke origineel verbleken. De gezamenlijke zang van de heren in het schitterende eigen nummer Seek For Adventure was genieten geblazen.

IMG_20180317_200147

Van het publiek werd ook de nodige participatie verwacht. Zo was er voor de Bowie-cover (waarbij Adams Vader op het origineel de piano partij verzorgt) op een aantal stoelen een tekstvel gelegd om voor een koortje te zorgen. Ook bij het Iron Maiden nummer The Evil That Men Do (in de ‘uitgeklede’ Maiden United versie) werd om medewerking verzocht. Na dit nummer ging Wilson uitgebreid in gesprek met een fan die vroeg wat Bruce Dickinson van deze vertolking zou vinden. Het deed Wakeman een beetje meewarig met zijn hoofd schudden, maar het was tekenend voor de toegankelijkheid van de heren die zich in de pauzes en naderhand uitvoerig tussen het publiek begaven. Het feit dat het optreden in een kerk plaatsvond, was voor Wilson een mooie gelegenheid om ook wat partijen vanaf de kansel te brengen.

IMG_20180317_204950

Een gesprekje na afloop met Adam Wakeman leerde mij dat de wens bij de heren bestaat om deze tour in het najaar nog eens te doen. Mocht dit uiteindelijk ook van de grond komen is dit een echte aanrader om te bezoeken.

Verslag: Ralph Uffing
Foto’s: Pascal Uffing-Janssen