A Sense Of Loss (2009)
Lightdark (2008)
Clouds (EP-2007)
Slow, It Goes (2007)
The World Is Outside (DVD-2006)
Sol29 (2005)

Muziek en astrofysica lijken goed samen te gaan. Op het Starmus Astronomy Festival worden wetenschap, kunst en muziek met elkaar verenigd, met sprekers zoals Stephen Hawking, Brian May en Nobelprijswinnaar Robert Wilson. Op de hoogte van 2390 meter in het Spaanse Teide Observatorium wordt dit festival jaarlijks gehouden. Als je als band gevraagd wordt om op dit prestigieuze festival op een dergelijk unieke locatie te komen spelen, hoef je daar niet lang over na te denken en zorg je ervoor dat alles in perfecte kwaliteit opgenomen wordt en natuurlijk neem je ook je eigen filmcamera mee.

De muziek van NoSound past perfect in een dergelijke setting. Giancarlo Erra heeft regelmatig aangegeven geïnspireerd te zijn door sterrenkunde. Op zijn facebook pagina zien we regelmatig prachtige astronomische foto’s verschijnen, zoals deze. Tijdens de video van Cold Afterall zien we dan ook prachtige beelden van de sterrenhemel vanaf de berg Teide. Het moet een overweldigend gevoel geven om onder deze sterrenhemel te mogen spelen. De band staat te spelen voor een publiek dat waarschijnlijk nog nooit van deze Italiaanse band heeft gehoord en het optreden is waarschijnlijk bedoeld om de pauzes tussen de astronauten, kosmonauten, Nobelprijswinnaars en andere interessante sprekers op te vullen. Getuige ook de broodjes etende en wijn drinkende toeschouwers. En toch weet NoSound te overtuigen. Niet een beleefd applaus, maar een echt enthousiast publiek, dat er duidelijk en daadwerkelijk van geniet.

Het album start met subtiele gitaaraanslagen en het sleept je vanaf het begin mee in een atmosferische en melancholische sfeer, waarin je helemaal kunt verdrinken. De gelaagdheid in de muziek, de gevoelige gitaarsolo’s, intrigerende toetsen, fabelachtige distortions en melodische percussie maken dat de muziek van NoSound onbeschrijflijk is. Deze muziek dompelt je onder in een betoverende melancholie waar je geconfronteerd wordt met je eigen angsten (In My Fears), woede (The Anger Song) en nieuwe kansen (A New Start).

Erra gaat in dit live album door zijn repertoire en heeft de nummers uitgekozen die passen bij een dergelijke setting onder een prachtige sterrenhemel voor een publiek met astronomische wetenschappers. Teksten die aanzetten tot nadenken en een gevoel creëren alsof je tussen de sterren kunt zweven; even adembenemend als het oneindige universum waar dit observatorium dichtbij lijkt te zijn.

De bijgeleverde dvd bevat beelden achter de schermen, we zien hoe de band arriveert op het vliegveld, door Tenerife en het Teide Nationaal park loopt, het busje inlaadt en zorgt dat hun instrumenten naar een hoogte van 2390 meter worden verplaatst. Deze achtergrond film wordt met zwart-wit beelden van het optreden aangevuld, inclusief de muziek van In My Fears; Fading Silently; Places Remained; Kites; Cold Afterall. Een mooie toevoeging aan deze unieke ervaring. Een document uit eigen collectie, maar waardevol voor de liefhebber van de muziek van Giancarlo Erra.

Binnenkort verschijnt een dubbel cd “Introducing NoSound” – die een introductie geeft van de muziek van NoSound – met een compilatie uit het studiowerk van deze Italiaanse atmosferische progressieve band. Deze live registratie – met eveneens nummers uit de gehele discografie van NoSound – doet waarschijnlijk hetzelfde, maar dan in een live setting op een schitterende locatie. Eigenlijk is elk album van NoSound een aanrader.

Mario van Os