Greg Geurtsen: drums
Gijs Koopman: basgitaar, baspedalen
Janroel Koppen: piano

Antal Nusselder: toetsen op Ominous
The Gift Of Anxiety (2013)
Purified ep (2012)

Angst is een onaangename status van innerlijke onrust, vaak gepaard gaand met nerveus gedrag. Een onplezierige gevoel over iets dat niet waarschijnlijk gaat gebeuren, zoals het gevoel van de naderende dood (vrije vertaling van wikipedia over Anxiety). Op het album “The Gift Of Anxiety” worden zes verschillende vormen van angst muzikaal vertolkt. Ben van Gastel – oprichter en gitarist van Sylvium – geeft in het interview dat ik met hem mocht hebben aan dat dit onderwerp hem altijd al gefascineerd heeft.

Sylvium is een Nederlandse band die in 2010 is opgericht door Ben van Gastel. Hun eerste product “Purified” – dat is opgenomen met Fred Boks – was geheel instrumentaal en behandelde het thema overtuigingskracht. De muziek van Sylvium had mij dan ook snel overtuigd dat dit groots kon worden. Terecht geselecteerd voor het Dutch Exposure Album, waar van Gastel – geholpen door Janroel Koppen op piano – met het nummer True Images wederom aantoont van speciale klasse te zijn.

Begin 2013 is Ben van Gastel in staat om zijn eenmansproject om te vormen tot een heuse band. Nadat Gijs Koopman (bekend van Cliffhanger, Knight Area en Ulysses) en Greg Geurtsen het tweetal van Gastel en Koppen versterkte, is de basis gelegd voor de band. De muziek blijft echter trouw aan het concept van Sylvium, dat ik al eerder omschreef als een combinatie van progmetal met ambiente passages, vermengt met psychedelische en symfonische rockmuziek en klassieke- en jazzinvloeden. De openingstrack Disposable voelt vertrouwd aan en voert je mee – als de soundtrack van een eigen denkbeeldige film – naar duistere en diepere angsten. Het mysterieuze aan dit nummer wordt versterkt door de waanzinnige uithalen op toetsen en gitaar. De sterke ritmesectie geven een meeslepende groove aan het nummer, waardoor je niet stil kunt zitten en mee gaat swingen. Via je koptelefoon hoor je dat er ook aandacht is besteed aan het eindresultaat. Dick Heijboer, die de mixing en mastering voor zijn rekening heeft genomen, heeft goed werk afgeleverd.

De stevige drumpartijen en heftige basgeluiden zijn heel duidelijk aanwezig op dit album. Het nummer Falling heeft een loodzwaar begin meegekregen. Koopman die jarenlang bij Knight Area de pedalen en dikke snaren heeft beroerd, wordt hier prominenter op de voorgrond gezet. Ook de tot nu toe onbekende Greg Geurtsen laat met zijn drums horen dat hij zijn mannetje staat. De voordelen van een instrumentaal georiënteerde band worden daarmee verduidelijkt. Het integrerende pianospel, de synthesizereffecten, het snijdende gitaargeluid en de complexe arrangementen – die we ook kennen van “Purified” – zijn gebleven.

Hoewel Sylvium bekend staat als een instrumentale band, heeft Ben van Gastel altijd aangeven (zie onder andere mijn interview uit 2012) graag met een zanger te werken voor een aantal nummers, indien die zou passen bij zijn muziek. Deze zanger lijken ze gevonden te hebben in Richard de Geest. De stem van de Geest, die ook te bewonderen is op zijn uit 2011 stammende demo “Ghost”, doorbreekt tweemaal het instrumentale karakter van deze band. Op Surround en Weathering laat hij horen te voldoen aan het gestelde criterium. Door de zang zijn deze nummers voor een breder publiek toegankelijker geworden, zonder daarbij direct in te leveren aan de muzikale sterkte van de band. Weathering sluit ijzersterk af met een schitterende gitaarsolo, de fluisterende zachte stem van de Geest en langzaam wegebbende klanken op gitaar, piano, toetsen en de Moog Taurus.

Op het nummer Ominous horen we het zesde en laatst toegetreden lid van Sylvium. Antal Nusselder is de band komen versterken om de toetsenpartijen van Ben van Gastel over te nemen. Op dit album nog maar met één – overigens waanzinnige – solo te horen, maar al voor het uitkomen van het album toegevoegd als vast bandlid.

Tenslotte wil ik nog een opmerking maken over de schitterende verpakking van het zilveren schijfje – dat overigens een vinyl uiterlijk heeft. De band heeft zijn debuutalbum, waar we hier toch over mogen spreken, meteen zeer professioneel aangepakt. De crosspak verpakking lijkt ingewikkeld en je zal hem zeker een keer verkeerd dichtvouwen, maar het biedt ruimte aan mooie afbeeldingen van Bert Treep bij elk nummer, de algemene informatie en een voor- en achterkant.

Het album heeft als thema “Anxiety” (angst) meegekregen. De muziek van Sylvium geeft echter zeker geen onaangenaam gevoel en de mannen hoeven ook niet bang te zijn dat hun muziek niet aanslaat. Naar mijn mening hebben we hier één van de bands te pakken die de toekomst voor de Nederlandse progressieve muziek gaat vormen.

Mario van Os