In maart 2005 zag ik The Musical Box voor het eerst aan het werk. Toen speelden ze “The Lamb Lies Down On Broadway”. Zoals Markwin toen al in zijn recensie schreef, werd alles die avond knap na gespeeld, maar werd er een stuk bezieling gemist. Wat een verschil met deze avond!
Het korte voorprogramma (slechts een half uurtje) werd verzorgt door For Absent Friends. De band speelde twee nummers van het nieuwe album “Square One” en het tweeluik Boy / Father. Ik heb de nieuwe cd nog niet gehoord, maar de nieuwe nummers konden mij live in elk geval niet echt verwarmen. Hoe zeer de band ook zijn best deed, het korte optreden werd volledig verziekt door het extreem slechte geluid! De toetsen en de gitaar kwamen veel te hard naar voren, waardoor de rest van de instrumenten en de zang van Hans van Lint helemaal in het niet vielen. Hierdoor kwam het tweeluik Boy/Father, toch het beste dat de band ooit componeerde, niet goed uit de verf en dat is jammer. Gelukkig kon het publiek hier goed doorheen prikken want na afloop van de avond was de nieuwe cd uitverkocht.
Om 21:00 opende The Musical Box met het prachtige Watcher Of The Skies. Het decor en de kleding zorgde er direct voor dat je je meteen in de jaren ’70 waande en dat alleen was al bijzonder. Daarna werd het tijd voor de muziek van het album “Selling England By The Pound” en na een gesproken intro ging de band van start met Dancing With The Moonlit Knight. Het is echt ongelofelijk hoe goed de stem van Denis Gagné op die van Peter Gabriel lijkt. Elke timbre, elk detail, hij beheerst het tot in de perfectie! Dat gold trouwens voor de hele band.
Een van de hoogtepunten was zonder meer The Cinema Show. Voor mij persoonlijk het mooiste nummer dat Genesis heeft gemaakt en door het live horen van dit nummer kwam voor mij een droom uit. De band legde echt zijn ziel en zaligheid in het nummer en het geheel klonk als een klok! De fenomenale toetsensolo werd met verve door David Myers gespeeld. Ook drummer Martin Levac verdiende bij dit nummer een enorm compliment voor het briljante spel. Ook Firth Of Fifth was adembenemend. De gitaarsolo, naar mij mening de mooiste gitaarsolo ooit, werd zo verschrikkelijk goed gespeeld. Een solo zo mooi dat het een heel palet aan emoties weet op te roepen. De hele zaal ging na afloop uit zijn dak met een lang en heftig applaus.
De praatjes tussendoor van Gabriel waren bijzonder knap gebracht en doorspekt met humor. Wat was die man in die tijd moeilijk te doorgronden. Hij was geniaal, maar ik kan me voorstellen dat sommigen hem ook voor gek verklaarden. Toch kan je alleen maar je pet afnemen voor Gabriel (en heel Genesis natuurlijk) omdat je door dit soort optredens weer beseft hoe ver deze band zijn tijd vooruit was en hoe geniaal de muziek was.
De uitvoering van het nummer The Musical Box was geweldig. De projecties en de verkleedpartijen droegen daar zeker aan bij. Het slot van dit nummer is zo buitengewoon goed!
Met het afsluitende Supper’s Ready en, de helaas wat rommelig gespeelde, toegift The Knife, kwam er een einde aan een bijzonder indrukwekkende avond. Op zich is het jammer dat coverbands in zulke zalen en voor zo’n groot publiek kunnen spelen terwijl de progbands van deze tijd bijna het podium niet op kunnen komen. Aan de andere kant is het geweldig dat door dit soort bands de mogelijkheid blijft om bands aan het werk te zien zoals het toen moest zijn geweest. Mijn respect en bewondering voor Genesis is weer meer toegenomen, evenals mijn bewondering voor deze Canadezen. Toen ik in de zaal ook mensen zag die jonger waren dan ik, kon ik gerust naar huis gaan. Deze grondleg(g)er van het genre zal ook bij de volgende generatie geliefd blijven.
Maarten Goossensen