Night And Day [met Annie Haslam] (2006)
Home + New York Suite (2006)
The Gathering dvd (2005)
Another Time... Another Place... (2004)
Seven (2004)
Revolutions (2001)

In de muziekwereld is 1+1 soms 3. In het geval van de hier te bespreken ep geldt dat zeer zeker niet. Op papier klinkt het zo fantastisch: een samenwerking tussen Annie Haslam, de veel bejubelde engel van het voormalige Renaissance en het hardwerkende Magenta. Maar nee, beiden hebben elkaar tijdens dit project niet naar een hoger niveau weten te stuwen en dat is een jammerlijke constatering. Night And Day is weliswaar een mooi nummer, het is niet het briljante zoals je dat verwachten zou.

Deze ep, waarop drie versies van dit nummer staan plus het instrumentale Essence Of Love, is beduidend minder dan het magnifieke Magenta meesterwerk “Home” en dat ligt puur aan het Night And Day liedje. Deze typische Rob Reed-compositie is nogal songmatig, net te, zeg maar. Daardoor klinkt het vrij gewoontjes, enigszins vluchtig zelfs. De verzorgde productie heeft nog een heleboel van de uitstraling gered. De zanglijn echter levert een probleem op. Door de wat grote toonafstanden komt deze maar moeilijk binnen. Er zit niet zo’n lekkere flow in zogezegd. Vergis je niet, Annie Haslam heeft een sublieme stem met een geweldige techniek en een enorm bereik, maar je moet er van houden. Ze zal hier de vergelijking moeten doorstaan met Magenta’s Christina Booth en dat is wel grappig, want dat is altijd andersom. Persoonlijk vind ik de stem van Christina Booth een stuk aangenamer klinken en ook beter bij Magenta passen. Het nummer heeft een op een droom van Booth geïnspireerde tekst die ze schreef toen ze na een rondtocht door de Rocky Mountains op een ranch in Wyoming verbleef. Ik zeg dit omdat de sfeer van met name de Uillean Pipes van gast Troy Donockley er zo mooi op aansluit. Je ziet de adelaren er zo vliegen als het ware.

Veel Renaissance / Magenta fans zullen dit aardige hebbedingetje beschouwen als een vrij middelmatig product, daar was ik al vrij snel achter. Mij is geen plezier gedaan door het nummer in drie versies op de plaat te zetten want eerlijk gezegd was ik het liedje al beu voordat de ep afgelopen was. Toch zijn in dit midtempo werkje de mooie piano en de fraaie bas me niet ontgaan.

De eerste versie is de reguliere en ik vraag me dan ook af of ik de enige ben die zich oncomfortabel heeft gevoeld bij het gejaagde karakter ervan. Het komt op me over alsof drummer Allan Mason-Jones samen met mevrouw Haslam de bus nog moesten halen. In de tweede versie kunnen de kaarsjes aan. In deze Evening Mix blijven de drums achterwege en mogen Reed en Donockley de klus klaren als Haslam haar strofen weer zingt. Essence Of Love volgt en het is typisch: dit zangloze nummer mag gelden als het beste dat de samenwerking met Haslam heeft opgeleverd. Haar bijdrage beperkt zich hier tot het maken van de hoes schildering waarop het nummer is gebaseerd. Na deze welkome afwisseling dient versie drie van Night And Day zich aan. En hoe mooi ik de piano er ook vind, hij bewerkstelligt keer op keer een ‘niet weer gevoel’ bij me.

Terugkomend op de eerste zin van de recensie: in de muziekwereld is 1 + 1 soms 3, hier echter is het amper 2.