PRIJSVRAAG: Win kaarten voor het MOMfest 2018, met o.a. Vuur, InFloyd en 5150. Klik hier voor de prijsvraag.

Steve Rothery – The Ghosts Of Pripyat

Steve Rothery Band - The Ghosts Of Pripyat

Plovdiv ”“ 17 t/m 19 oktober 2013 – Het International Guitar Festival vindt voor de achtste keer plaats. Dit festival is een van meest toonaangevende internationale culturele evenementen van het jaar en vindt onder andere plaats in het City Cultural House “Boris Hristov”. Voor de slotavond is Steven Rothery van Marillion uitgenodigd om samen met het British Guitar Academy All Star Band op te treden. The British Guitar Academy is een idee van Steven Rothery om de kennis en kunde van de beste gitaristen uit het Verenigde Koninkrijk te verenigen en door te geven aan de volgende generatie gitaristen. Zie ook http://www.britishguitaracademy.com/

Boven beschreven festival was voor Rothery de reden om een eigen repertoire aan nummers te schrijven samen met Dave Foster. Foster is de gitarist en oprichter van de band Mr. So & So, die regelmatig in het voorprogramma van Marillion heeft opgetreden en waar Rothery op hun twee laatste albums meespeelde. Na dit festival had Rothery de optie om het bij dit eenmalige optreden te laten of om de nummers verder te ontwikkelen en vast te leggen op een album. Voor dat laatste heeft hij dus gekozen, maar daarvoor was wel geld nodig. En dus werd via een Kickstarter campagne geld opgehaald om de cd op te nemen en te produceren. Het lijkt wel alsof alles wat Rothery doet ook direct lukt. Het meest succesvolle crowdfunding project tot nu toe leidde binnen 24 uur tot het doel van £15,000 en uiteindelijk werd vier keer zo veel opgehaald.

In de documentaire die bij de special edition van “The Ghosts Of Pripyat” zit, horen we hoe Foster en Rothery samenwerkten om met originele eigen nummers te komen voor het festival, hoe de band werd samengesteld met Yatim Halimi en Leon Parr als de ritmesectie en tenslotte Riccardo Romano van de band RanestRane werd toegevoegd op toetsen. Bij Marillion is de stijl van Rothery belangrijk, maar vormt hij ”˜slechts’ een onderdeel van een goed samengestelde band, in zijn soloproject staat de gitaar heel duidelijk op de voorgrond.

Het album start heel zacht met een aanlopende gitaarsolo. Het duidelijk herkenbare gitaargeluid – dat hier en daar doet denken aan zijn werk bij Marillion ”“ creëert een filmisch decor met gelaagde soundscapes van atmosferische en emotionele muziek. Na een kleine vijf minuten horen we een piano de muziek versterken en vervolgens wordt de solo overgenomen door Steve Hackett. In een vriendschappelijk gitaar duet vervolgen de beide Steve’s dit nummer. Het volgende nummer Kendris brengt weer een ander filmset naar voren. Alle muziekstukken op dit album zijn kleine filmpjes die elk een eigen verhaal vertellen. De beelden in het prachtig geïllustreerde boekje – met artwork van Lasse Hoile – brengt de muziek tot leven en geven inspiratie voor je eigen imaginaire wereld bij deze nummers. Zo handelt het nummer White Pass over het bekende pad tussen Alaska en British Columbia tijdens de Klondike Gold Rush in de 19e eeuw. Een onherbergzaam pad tussen besneeuwde bergen dat heel erg in trek was om een fortuin te zoeken, maar waar duizenden gelukzoekers hun dood vonden. Als je bij het beluisteren van dit nummer je ogen sluit, waan je je in dit onherbergzame landschap met besneeuwde bergtoppen en de ijzige koude.

Het album is kort na het livealbum “Live In Rome” verschenen. Op dat live album zijn alle nummers – met uitzondering van het titelnummer ”“ opgenomen. Degenen die het live album al hebben aangeschaft weten dus ongeveer wat ze te wachten staat. Maar toch voegt dit studioalbum veel toe en laat je op een andere wijze genieten van deze muziek. Op het livealbum hebben we een spontane enthousiaste band die met duidelijk veel plezier zijn muziek uitvoert. Daarnaast hebben we natuurlijk de tweede cd met livecovers van Marillion songs. Op dit studioalbum hebben we ”“ naast het extra titelnummer ”“ een extra dvd met hoge kwaliteit opnamen, drie video’s en een ruim 18 minuten durende documentaire. Maar dat is zeker niet de belangrijkste reden om naast het livealbum ook dit studioalbum aan te schaffen. De band heeft in het half jaar na het optreden in de Cross Road Live Club zichzelf nog verder geperfectioneerd. Ze hebben in de studio alles uit zichzelf gehaald en hebben met veel plezier een hechtere band gevormd. En wellicht de belangrijkste reden zijn de extra gasten op het album.

Op Old Man Of The Sea horen we nogmaals Steve Hackett op gitaar en tevens Steven Wilson die een paar solo’s op dit nummer speelt. Vier topgitaristen die samen dit nummer van bijna twaalf minuten tot het absolute hoogtepunt van dit album maken.

In een interview vertelt Steven Rothery: “I had a few strong ideas and got together for a couple of writing sessions with my good friend and fellow guitarist Dave Foster. Dave and I have a great musical chemistry which brought forth a lot of amazing music. After a couple of days rehearsal with the fantastic rhythm section of Leon Parr and Yatim Halimi I realised this was going to be something really special.”
En inderdaad een uniek en special album is “The Ghosts Of Pripyat” zeker geworden. Een debuutalbum van een artiest die al 35 jaar in één van de meest toonaangevende bands speelt. Een gitarist die onder andere door Guitar Player, Total Guitar Magazine en Music Player wordt genoemd als één van de beste progressieve rock gitaristen. Steven Rothery heeft een soloalbum gemaakt waar zijn gitaarmuziek de hoofdrol speelt. Degenen die hebben bijgedragen aan het succes Rothery’s crowdfunding project hoeven niet teleurgesteld te zijn, zij hebben er mede voor gezorgd dat er een prachtig album is ontstaan.

Mario van Os

Koop bij bol.com


Progwereld | Recensies