Maak 2x kans op twee vrijkaarten voor het optreden van Cirrha Niva op 1 september in Willem Twee te 's Hertogenbosch.
Klik hier voor deelname.

Vasil Hadzimanov Band – Lines In Sand

Vasil Hadzimanov Band - Lines In Sand

De meeste platen die op het Moonjune label verschijnen hebben een zekere mate van moeilijkdoenerij gemeen. Vaak levert dat nog steeds wel erg mooie muziek op, maar atonale chaos ligt altijd op de loer en op zijn minst heeft de luisteraar er een hele kluif aan om de muziek onder bedwang te krijgen. Met de Vasil Hadzimanov Band is dit laatste gelukkig niet aan de hand.

Toetsenist Vasil en zijn mannen maken onvervalste jazz, die vooral zal aanslaan bij liefhebbers van het Amerikaanse mega-gezelschap Snarky Puppy. Dan weten kenners genoeg: dit is zeer hoogstaande, briljant gespeelde jazz die altijd, hoe virtuoos ook, toegankelijk blijft. De definitie van ‘toegankelijk’ wordt een enkele keer wel een beetje opgerekt, het blijft Moonjune, maar echt zeer doet het nergens.

Hadzimanov is een fantastische pianist, organist en synthesizerbespeler die moderne en wereldinvloeden in zijn muziek verwerkt. Vanaf opener Lines In Sand, met zijn oosterse thema, is het duidelijk dat deze band niet voor één gat te vangen is. De overige bandleden zijn dienstbaar aan het bandgeluid, ze spelen erg sterk maar treden nergens op de voorgrond waar het niet hoeft. Drummer Milutinovic is geweldig, maar speelt hier heel functioneel en dat geldt ook voor gitarist Trijic, die zijn opleiding aan het conservatorium in Amsterdam kreeg.

De band is funky, maar speelt ook coole lounge waarin de hele band ten dienst staat van de muziek. For Clara is bijna dub, met prachtige zang van Dean Bowman, maar halverwege gaat de band los voor een potje furieuze toeterjazz. Lekker!

De Vasil Hadzimanov Band is veelzijdig, virtuoos en verveelt nooit: een dynamische jazzband die met regelmaat weet te verrassen. Daarbij blijft de muziek, op een paar momenten na, ook voor niet-jazz liefhebbers goed te pruimen. Het mooiste stuk is Freedom From The Past, waarin de Balkanmuziek van oud-Servië doorklinkt, naast jazz-rock uit de jaren ‘70. Ook afsluiter Rege Hadzi, waarin reggae doorklinkt, laat horen hoezeer deze mannen van alle markten thuis zijn. Prachtig gedaan!

Erik Groeneweg

Progwereld | Recensies