Pascal Lapierre: toetsen
William Régnier: drums en percussie
Michel St-Père: gitaar
Sylvain Gagnon: piano op Oude Kerk
Mark Vermeule: gitaarsolo op Oude Kerk
Despite Guardian Angels (2014)

Een Frans-Canadese band met een Nederlandse naam en Nederlandstalige tracktitels. Dat moét haast wel goed zijn. Die naam ‘Huis’ is gebaseerd op de Nederlandse betekenis, maar ook op de Franse vertaling van ‘deur’.

Die bovengenoemde combinatie en de keuze voor de naam is overigens niet geheel onverklaarbaar, want de band onderhoudt een warme connectie met de Nederlandse band Knight Area. De Canadese band is veertien jaar geleden ontstaan uit een ontmoeting tussen twee leraren Michel Joncas en Pascal Lapierre, die ontdekten dat ze een gemeenschappelijke muziekinteresse hadden. In eerste instantie maakt het duo muziek in een kelder, zonder grootse plannen en ambities. In die tijd waren de heren vooral betoverd door de muziek van Knight Area, hetgeen zich uitte in een cover van  het nummer The Sun Also Rises op een eindejaarsfeest van hun school. Deze werd op youtube gezet en opgepikt door toetsenist Gerben Klazinga van Knight Area, die het tweetal enthousiast benaderde. Vriendschappen werden gesloten en de muzikanten van beide kanten ontmoetten elkaar in 2008 in Montreal op een progfestival. In 2009 krijgen ze van Knight Area een uitnodiging om mee te spelen op het bewuste nummer tijdens de release party van “Realm of Shadows”. Volkomen onbevangen worden tickets gekocht en reist het duo naar Nederland. Na de releaseparty volgt er uiteraard een verkenning van Nederland en Amsterdam, waar de nodige inspiratie wordt opgedaan voor hun eigen muziek. De tracks op het album zijn dan ook geïnspireerd op het Anne Frank huis (Little Anne), De Westerkerk en de kerk op de Wallen (Oude Kerk 1 & 2), de lichtjes op de bruggen (Lights And Bridges) en ga nog maar even door. De band besluit nu zijn hobby echt door te zetten tot daadwerkelijke einddoelen: het maken van een plaat. Ondertussen wordt een band geformeerd en niet de minste muzikant sluit aan, de gitarist Michel St-Père van Mystery. De naam van de band wordt in beginsel gekozen omdat de formatie op dat moment veel achter (gesloten) deuren speelt. Vier jaar later ligt er dan eindelijk een debuutplaat in de kelder: “Despite Guardian Angels”.

Het ligt natuurlijk voor de hand waar de Canadezen de muzikale inspiratie vandaan halen. De neo-prog stijl van Knight Area is duidelijk merkbaar, maar dan ben ik nog lang niet volledig. Andere namen zijn namelijk ook  gedwee te noemen, zoals de jaren tachtig Marillion invloed in de openingstrack Beyond The Amstel. Het is eigenlijk ondoenlijk om alle inspiratoren te noemen, maar ik wil toch een indruk geven waar je aan moet denken, want deze muziek zal vele mensen aanspreken en ik voorspel daarom een gestage opmars van het album in onze Wereldse Tien de komende tijd. Yes, Genesis, The Alan Parsons Project, Mystery en bijvoorbeeld Credo zijn bands die veelvuldig in mij opkomen. Daarnaast voel ik verbintenis met de Nederlandse band Silhouette. Deels door de muziek, maar ook door de prachtige melodielijnen en de dramatiek in de muziek.

Een sterk punt op de cd en super aantrekkelijk voor de  progliefhebber is het gevarieerde en weelderige toetsenspel op de Hammond, Moog en Mellotron. De grondleggers van de band Joncas en Lapierre wisselen elkaar regelmatig af op de toetsen en dat doen ze op een formidabele manier. Het toetsenduel in het instrumentale Haunted Nights levert ongetwijfeld kippenvel op bij de toetsenfreaks.  Laat ik vooral ook niet voorbij gaan aan gitarist St-Père, want die laat net als bij broodheer Mystery ook op “Despite Guardian Angels” zijn talent horen; zijn solo’s zijn van een bovengemiddeld niveau. Dan is er nog een Nederlands tintje bij te tekenen: voormalig gitarist van Knight Area Mark Vermeule verzorgt de gitaarsolo op Oude Kerk 1.

De inleiding van de band gaf al aan dat Joncas en Lapierre geïntrigeerd raakten van ons landje tijdens hun bezoek in 2009. Een goed voorbeeld van hoe de heren naar Nederland kijken kan je vinden in de tekst van Lights And Bridges. En dat ze daar niet zo verschillend naar kijken dan wij Hollanders, bewijzen ze in de eerste regels van de track:

“Land of contrasts

Where water overlooks you, where the boats rise

The beauty, ugliness, sobriety, excess

You have bewitched me”

En dan hebben we nog de ode aan Anne Frank in Little Anne, waarin de muziek alleen maar in kracht toeneemt wanneer je de teksten doorleest, ook al kennen we het verhaal als Nederlanders als geen ander.

Dit debuut van Huis zal ongetwijfeld hoge ogen gooien in de progwereld. De productie is meer dan prima, de muziek fantastisch en de band bouwt nu al een grote schare fans op getuige de reacties op het internet. En een Canadese band die ons kleine landje in het voetlicht zet moeten we koesteren, zeker met deze kwaliteit. Ik ben inmiddels een grote fan, nu alleen de rest van progminnend Nederland nog.