Breakfast In America (1979)
Even In The Quietest Moments... (1977)
Crisis? What Crisis? (1975)
Crime Of The Century (1974)
Indelibly Stamped (1971)
Supertramp (1970)

In het universum van Supertramp is ”Crime Of The Century” niet de misdaad maar de weldaad van de eeuw. Al die mooie muziek komt vooral omdat Roger Hodgson en Rick Davies het met een nieuwe bezetting over een andere, meer symfonische boeg hebben gegooid. Wat een hoos aan creativiteit is er op dit album te horen. Het wil dan ook flink vlammen met saxofonist John Helliwell, bassist  Dougie Thomson en drummer Bob C. Benberg in de gelederen. Vanaf de desolate opening met mondharmonica tot en met het magistrale  uittro van de plaat kan je gemakkelijk van de wereld raken. Dit derde album van  Supertramp betekent in 1974 na twee matig ontvangen platen een wereldwijde doorbraak  voor de band.

Eindelijk is er dan erkenning voor het werk van Hodgson en Davies. “Crime Of The Century” laat een nieuw bandgeluid horen met een sterke wisselwerking van beide zangstemmen en heel veel sprankelende pianotonen van onder andere de elektronische Wurlitzer. Het is een zinderende mengeling van toegankelijkheid en betovering waar ook de geraffineerde ritmes en het sierlijke saxspel hun bijdrage aan hebben. Velen beschouwen “Crime Of The Century” als het artistieke hoogtepunt van de band en persoonlijk vind ik dat ze deze plaat eigenlijk nooit meer overtroffen hebben, hooguit geëvenaard.

Ook producer Ken Scott heeft natuurlijk een enorm aandeel in het prachtige van dit album. Hij heeft de ‘erop of eronder’ mentaliteit van Hodgson en Davies knap weten te vertalen naar een tijdloos geheel. De levendige muziek barst namelijk van de dynamiek en als tien jaar later het fenomeen cd z’n intrede doet is “Crime of the Century” zo ongeveer de eerste plaat die op dit nieuwe medium verschijnt. Je mag Scott gerust verantwoordelijk houden voor de intense sfeer waarbinnen de composities gedijen. Het kan niet anders dan dat de Ramport en de Trident Studio ideale werkplaatsen moeten zijn geweest.

“Crime Of The Century” telt acht nummers die elk op hun eigen manier weten te fonkelen. Het fijne van met name dit Supertramp is dat ze zonder echt progressieve muziek te maken de liefhebber van dat genre toch recht in het hart weten te raken. Het wil daarbij nogal eens helpen als je niet vies bent van een pakkende melodie zoals die te horen valt in Dreamer, de overbekende single die indertijd ter promotie van het album is uitgebracht. De ritmische zang daar is iets dat nooit gaat vervelen. Toch is het nummer in populariteit flink ingehaald door School, de opener van het album. Het moeten de vele tempo- en sfeerwisselingen zijn waarom dit nummer zo tot de verbeelding weet te spreken, anders is het dat uitbundige pianospel in het middenstuk wel. Supertramp heeft zich er een hele grote dienst mee bewezen. Het aanstekelijke School krijgt een vervolg met het door Davies gezongen Bloody Well Right waar de contrasten niet van de lucht zijn. De jazzy piano mondt er uit in bijna–hardrock om dan ineens weer om te slaan naar piano en zang. Het zijn dit soort momenten die de tijd op “Crime Of The Century” doen stilstaan alsof die er niet toe doet. Neem de creatieve refreinen van Hide In Your Shell waar een onbekende straatmuzikant is uitgenodigd met zijn zingende zaag of neem de bombast in Asylum en kom tot de conclusie dat een ieder het behoorlijk op de heupen moet hebben gehad.

Op de toenmalige B-kant treffen we het zalige Rudy aan. Dit nummer is het meest symfonische van allemaal en dat komt absoluut door de strijkersarrangementen die hun weerga niet kennen. Rudy wordt opgevolgd door het lichtvoetige If  Everyone Was Listening, dat ondanks het feit dat het nogal oubollig klinkt toch ook wel mooi is dankzij de soepele klarinet. Het album sluit af met de afsluiter der afsluiters. De laatste minuten hebben een ongekende impact, als je het één keer hebt gehoord vergeet je het nooit meer.

Ook de beluistering van het gehele album is een beleving voor het leven.”Crime Of The Century” confronteert je met integere muzikanten die het hart op de juiste plaats hebben, muzikanten die als ware superzwervers altijd op zoek zijn.Toch hebben ze voor hun inspiratie niet ver hoeven te zoeken. Als er iets duidelijk is dan is het wel dat Roger Hodsgon, Rick Davies, Bob C.Benberg, Dougie Thomson en John Helliwel erg dicht bij zichzelf zijn gebleven tijdens het creëren van deze weldaad.

2CD Deluxe Editie:

LP: