Interview en tekst: Ruard Veltmaat
Ruud Jolie vervangt in 2001 de toenmalige gitarist van Within Temptation en komt terecht in een sneltreinvaart van succes. De band scoort een groot aantal hits, sleept de één na de andere award binnen en wordt momenteel gezien als het grootste Nederlandse muziekexportproduct naast André Rieu. Onder progliefhebbers is de band niet onomstreden, maar welke band kan spreken over zoveel succes als WT? Naast het lidmaatschap van deze band is Ruud actief met allerlei projecten, waaronder zijn aankomende soloalbum “For All We Know”. Al surfend kwam ik op zijn site terecht en geprikkeld door de deelnemende artiesten, besloot ik maar eens contact op te nemen met Ruud. Want als er artiesten als Léo Margarit (Pain of Salvation), Kristoffer Gildenlöw (Dial, ex-Pain of Salvation) en zanger Wudstik (Ayreon) meedoen, zal ik niet de enige zijn die wellicht interesse heeft. Naast die namen zijn er ook wat gastrolletjes voor gitaristen John Wesley (live-gitarist Porcupine Tree) en Richie Faulkner (Lauren Harris) en op zang Damian Wilson, Daniel Gildenlöw en Sharon den Adel. Hoewel het album waarschijnlijk pas eind 2010 uitkomt, kijk ik samen met Ruud even vooruit.
Hallo Ruud!
Within Temptation heeft in 2009 een sabbatical jaar genomen, hoe is de rustperiode van een jaar bevallen?
De meeste tijd van dat jaar heb ik besteed aan het opzetten van een artiestenopleiding op een ROC in Eindhoven. Dat was zeer interessant en leerzaam, want er komt meer bij kijken dan je denkt. Daarnaast ben ik natuurlijk druk geweest met mijn soloproject “For All We Know” en een tour met Damian Wilson. Ook ben ik druk geweest met een akoestisch Iron Maiden project; Maiden United.
Hoe is de akoestische theatertour met Within Temptation in het voorjaar bevallen?
Ja goed, de laatste optredens waren in april en die waren eigenlijk een reprise van 2008, waar we veel meer shows hebben gedaan natuurlijk. Maar omdat die optredens zo succesvol waren in 2008, wilden we dat in 2010 nog een keer herhalen, ook omdat er zoveel vraag naar was. Het is wel weer heel tof om dan weer met de hele groep op de bühne te staan.
Bevalt de akoestische omgeving je goed of krijg je op den duur wel weer heimwee naar wat elektronisch geluid?
Ja, ik hou erg van akoestisch geluid, tenslotte ben ik daar mee opgegroeid. De beleving bij zo’n optreden is natuurlijk wel heel anders, omdat het publiek grotendeels blijft zitten. Overigens was het niet geheel zonder elektrische gitaren, die kwamen ook nog wel degelijk voor in de shows en je ziet dan gelijk dat mensen ook gaan staan als de elektrische gitaren gebruikt worden.
Je bent momenteel weer begonnen met de gitaarpartijen van het nieuwe album, kan je daar al iets meer over zeggen en hoe gaat het nieuwe album klinken verwacht jij?
De eerste vier nummers zijn al ingespeeld en dat heb ik dit keer in mijn eigen studio gedaan. Dat is wel een mooie bijkomstigheid. En aangezien je tegenwoordig veel via het internet kan doen, wordt dat alleen maar makkelijker. Ik kan nog niet zoveel zeggen over het totale geluid, maar het belooft veel.
Wie bedenkt bij Within Temptation de liedjes?
Dat zijn toch vooral Robert en Sharon. Maar daarnaast ook Daniël Gibson. En verder hebben we allemaal natuurlijk onze inbreng, maar de basis wordt vaak door die drie gelegd.
Je gaat straks in het najaar een eigen album uitbrengen. Als ik moet aflezen aan de namen hoe de muziek zal klinken, denk ik dat het een progressief metalalbum zal worden, ook omdat bijvoorbeeld Spocks Beard en Pain Of Salvation je favoriete bands zijn.
Ja, dat heb ik vaker gehoord. Het is nooit echt een bewuste keuze geweest, maar toen ik drie en een halve jaar geleden begon wist ik nog niet welke kant het precies opging. Het is nooit de bedoeling geweest het de proghoek in te drukken. Maar het lag natuurlijk wel een beetje voor de hand aangezien ik van veel progressieve bands en artiesten houd. Als ik al mijn favoriete stijlen in een blender zou gooien, dan komt er wellicht al snel een progressieve stijl uit. Maar de meeste artiesten ken ik al een tijdje, dus die contacten zijn dan al snel voor de hand liggend. Ik ben een groot Pain Of Salvation fan, en doordat ik die jongens kende van liveoptredens, lag het al snel voor de hand dat ik Kristoffer Gildenlöw zou vragen voor het spelen van de basgitaar en dan met name de fretloze bas. Want intussen zijn we vrienden geworden en natuurlijk is het een bijzonder goede bassist. Léo Margarit, ook van Pain of Salvation, kwam ik ooit tegen op een Housewarming feest. Dan zit je een avondje met elkaar te praten en een biertje drinken en zo is het contact gelegd. John Wesley (live-gitarist Porcupine Tree) heb ik leren kennen tijdens een borrel voorafgaand aan een concert van Porcupine Tree in 013 Tilburg. En de laatste keer dat ze daar speelden, heb ik na afloop nog met Steven Wilson en hem in de kroeg nageborreld en dan heb je het met elkaar over zulke projecten en dan ontstaat een samenwerking al snel.
Heb je al overwogen om Steven Wilson te vragen voor het mixen en de mastering van je album of heb je al iemand op het oog?
Nou, ik heb natuurlijk ook over de eindmix nagedacht en het is wel bij mij opgekomen. Ik zou het ook wel willen, maar het punt is dat hij natuurlijk zo ongelooflijk druk is met allerlei zaken, dus verwacht ik niet dat hij daar tijd voor heeft, maar ik overweeg het wel om hem te vragen. Ook al zou hij alleen maar een paar goede tips kunnen geven, of een andere mixer aandragen, dan is mij dat ook al heel wat waard. Punt is natuurlijk ook dat er aan Steven Wilson waarschijnlijk een prijskaartje hangt en ik weet niet of ik dat zo maar kan ophoesten, ook omdat hij zo gewild is natuurlijk.
Wordt er op elk nummer van het album gezongen en neemt Wudstik alle nummers grotendeels voor zijn rekening?
Ja Wudstik, hij zingt de meeste nummers, hij heeft natuurlijk een ontzettend gave stem.
Hoe ben je bij hem terecht gekomen, want hij zingt natuurlijk tegenwoordig een heel ander genre. Ben je hem op het spoor gekomen via Arjen Lucassen?
Ja, er is inderdaad een link met Ayreon en volgens mij ben ik via “01011001” op zijn My Space pagina gekomen. De dingen die hij heel mooi vindt, vind ik ook heel goed: onder andere Dream Theater, Pain of Salvation, maar ook veel andere progmetal gerelateerde bands. Ik heb destijds samen met Martijn, de toetsenist van Within Temptation, wat liedjes geschreven voor een uitgever en die heb ik laten inzingen door Wudstik. Dat klonk heel goed en toen heb ik gevraagd of hij interesse had om enkele liedjes van mijn project in te zingen. Toen dat terugkwam, werd ik erg blij, want het klonk fantastisch!
Heeft hij ook de teksten geschreven, of heb je dat zelf gedaan?
Nee, ik heb zelf alle liedjes geschreven, op één na. Dat is een Nederlandstalig liedje van hem zelf, genaamd Vind Niemandsland, waar ik helemaal weg van was en wat behoorlijk eigenzinnig klonk. Overigens heb ik het wel helemaal opnieuw gearrangeerd, met mijn eigen Engelse tekst.
Zijn alle opnames al afgerond?
Nee, nog niet helemaal, ik heb een canon geschreven, waar Sharon den Adel op gaat zingen samen met Damian Wilson, Ruud Houweling en Daniël Gildenlow. Dat moet Sharon nog wel inzingen, maar dat doet ze waarschijnlijk binnenkort in haar eigen studio. Verder zijn alle opnames afgerond en klaar voor de mix. Overigens denken veel mensen dat het allemaal een beetje Ayreonachtig gaat klinken, omdat veel bekende namen meespelen, maar dat is niet zo.
Hoe hebben de ‘buitenlanders’ hun aandeel opgenomen, zijn ze in Nederland geweest of hebben ze het in hun eigen land opgenomen en ben je daar in alle gevallen bij geweest?
Gedeeltelijk zijn ze bij mij geweest en gedeeltelijk hebben ze het in hun eigen studio opgenomen. Daniël Gildenlöw heeft natuurlijk zijn eigen studio en die komt natuurlijk niet zo maar even over naar Nederland. Kristoffer en Damian zijn bij mij geweest en John Wesley heeft zijn solo ook bij hem thuis in de studio opgenomen, evenals Richie Faulkner van de Lauren Harris Band, die ook een solo ingespeeld heeft. Die ken ik van een Europese tour van Within Temptation. Aangezien we allebei verwoed Star Wars fans zijn, is de vriendschap al snel gemaakt;-) Ik wilde op een nummer een complexe solo hebben waar ik zelf heel veel voor moest oefenen. Aangezien ik op dat moment zo ontzettend druk was, heb ik hem gevraagd en hij was gelijk enthousiast.
Waar luister je momenteel zelf veel naar?
Pfff, daar vraag je wat. Eigenlijk luister ik veel te weinig, ook omdat je continu met muziek bezig bent. Maar om een paar voorbeelden te noemen; “Sound Awake” van Karnivool, wat een geweldig mooie productie heeft, Sufjan Stevens met een wat ouder album “Illinoise”. “Addicted” van Devin Townsend en natuurlijk heb ik de laatste tijd ook veel geluisterd naar het album van Agua de Annique, aangezien ik daar inval voor de gitarist.
Even voorproeven van Ruud’s muziek? Zijn My Space pagina vind je hier!
Voor verdere informatie zie zijn website