eerste druk: 06-10-2006
interview: Joop Klazinga
eindredactie: Joop Klazinga
De progliefhebbers werden dit jaar verblijd met het tweede album van Ixion, “Talisman“. En hoewel het debuutalbum van dit project al op positieve reacties kon rekenen, zijn Jankees Braam c.s. er nu in geslaagd met “Talisman” hun progressieve lat nog iets hoger te leggen. We voelden schepper Jankees Braam en zanger Michael Hos aan de muzikale tand……
Stel jezelf eerst even voor aan het lezerspubliek van Progwereld en vertel daarbij vooral iets over je muzikale roots.
Jankees Braam: Van origine ben ik bassist, maar heb me in der loop der jaren ook redelijk bekwaamd op toetsen en gitaar en natuurlijk componeren. Ik schrijf de muziek, teksten en het concept voor Ixion. Daarnaast doe ik ook de opnames en de productie. Ik heb een aantal jaar in een symfonische rockband gespeeld, maar ben daar zo’n 6 jaar geleden mee gestopt. Naast Ixion doe ik het live geluid voor een aantal bands: o.a. Knight Area, S.O.T.E., Ulysses en soms F.A.F.
De eerste bands waar ik naar luisterde waren Queen, Saga, Rush en onze Nederlandse Taurus. Daarna ben ik acts als IQ, Marillion en Kate Bush gaan ontdekken en later toch weer terug gegaan naar de stevige kant van de symfonische rock of de prog, met bands als Dream Theater, Pain of Salvation, Ayreon, etc. Eigenlijk heb ik niet echt één specifieke band als voorbeeld, ik vind heel veel verschillende muziek leuk. In mijn cd collectie vind je dan ook Middeleeuwse muziek naast bands als Kamelot.
Michael Hos: ik ben al ruim twee jaar de vaste vocalist van Ulysses. De band waar ik het langst mee uitgehouden heb was Fools Paradise. Ik deed daar zang en gitaar. Daarna heb ik een hoop bands geprobeerd, maar Ulysses was eigenlijk degene die me kon bieden wat ik wilde. Professionaliteit, gezelligheid en optredens.
Ik ben van jongs af aan al echte ‘metalhead’. Mijn puberteit was in de jaren ’80, dus wat wil je nog meer. Twisted Sister, Iron Maiden, Helloween, Gamma Ray… Later ben ik me wat meer gaan verdiepen in de meer technische- ofwel progressieve metal. Dream Theater en Symphony X staan nog steeds erg hoog op mijn favorietenlijstje. Maar ook Ayreon, Queensryche, Pain of Salvation zijn zeer favoriet. Voorwaarde is wel dat de zang me moet aanstaan. Er zijn een hoop hele goede bands waar ik weinig naar luister omdat de zang me niet kan bekoren. Mijn vocale voorbeelden c.q. inspiratiebronnen zijn natuurlijk op nummer 1: Sir Russel Allen. Verder Bruce Dickinson, Geoff Tate, Michael Kiske en natuurlijk James LaBrie (ondanks wat iedereen ook roept over hem).
Jankees, wat kan de luisteraar verwachten van “Talisman” en welke verschillen zijn er met je vorige album “CryoGenesis”?
“Talisman” is een album dat het verhaal vertelt van een amulet die door de eeuwen heen van de ene persoon op de andere is overgegaan en bij iedereen die onder zijn invloed kwam, heeft geprobeerd ze aan te zetten tot kwade of slechte daden. Die amulet voedt zich vervolgens met de slechte kant van de mens en groeit daardoor. De songs op Talisman behandelen elk een personage uit het verleden. Zo komen onder andere, Judas die Jezus verried, Koning Arthur, Catharina de Grote en Cortez aan bod. Het is niet zozeer een verhaal over hoe het echt gegaan is, maar meer over hoe het had kunnen gaan.
CryoGenesis (2004) |
Talisman (2006) |
De verschillen met CryoGenesis zijn dat het album steviger is, de songs staan meer op zichzelf en ik vind dat het album meer volwassen klinkt. Ook de songs zijn meer uitgesponnen en beter gebalanceerd, als je dat zo mag zeggen. Er zit duidelijk een groei in vind ik, dat mag ook wel. CryoGenesis was uiteindelijk een heel erg goed leerproces en dan ook vooral over hoe het niet moet of hoe het beter kan. En CryoGenesis speelt in de toekomst en Talisman vooral in het verleden. Maar toch nog steeds typisch en herkenbaar Ixion.
Michael, normaliter ben je actief bij de band Ulysses. Hoe ben jij eigenlijk verzeild geraakt in het Ixion project?
Jankees is de vaste geluidsman bij S.O.T.E. en vanaf het moment dat S.O.T.E. zich bij ons management Solution Productions aansloot, is Jankees ook steeds meer het geluid bij Ulysses gaan verzorgen. Tijdens de voorbereidingen van het ProgPassion festival in 2005 hadden we het over zijn Ixion project en ook over mijn voorliefde voor Rockopera’s als Ayreon, War of the Worlds, Avantasia, Aïna etc. Na het optreden was Jankees genoeg overtuigd denk ik, want toen vroeg hij me of ik geïnteresseerd was om mee te doen aan zijn nieuwste project.
Natuurlijk was ik zeer geïnteresseerd maar na het horen van de eerste demo’s was ik meteen over de streep. Want ondanks dat het wat minder ‘metal’ is dan ik gewend ben, zat het toch allemaal erg goed in elkaar.
Jankees, jij hebt als bassist enkele jaren gespeeld in de Boskoopse band Sangamo. Waarom heb je deze band eigenlijk verlaten en weet jij als Boskoper hoe het deze band vergaat of heb je alle schepen achter je verbrand?
Uiteindelijk bleek dat muzikaal de neuzen niet meer dezelfde richting op stonden. Dat we op verschillende manieren met muziek bezig waren, andere muziek belangrijk vonden, kortom een beetje uit elkaar gegroeid. Dat komt in de beste huwelijken wel eens voor. En als een huwelijk – zo voelde het wel al die tijd, we hebben toch zo’n 10 jaar samen gewerkt – veel meegemaakt, veel gedeeld, veel van elkaar geleerd en op een gegeven moment blijkt toch dat je allebei een andere kant op moet. Esther Ladiges die bij Ixion zingt zat ook in Sangamo en is destijds gelijk met mij vertrokken.
De jongens zijn nog steeds actief, hebben erg veel tegenslagen gehad bij het zoeken naar een vervangende bassist en zangeres. Maar ze zijn op dit moment druk bezig met de opnames voor een cd en ik heb begrepen dat ze in elk geval voor deze plaat een tijdelijke bassist en zangeres gevonden hebben. Dus daar gaan we zeker nog meer van horen. Of het onder de naam Sangamo is weet ik niet, dat is tenslotte een soort van afgerond hoofdstuk, maar we kunnen dus nog wel iets van ze verwachten.
Michael, wat waren jouw ervaringen bij het inzingen van je vocalen op “Talisman”?
Sowieso woont Jankees erg mooi. Met het uitzicht op de landerijen en een authentiek huis is de sfeer erg relaxed. Dat klinkt misschien wat suf, maar persoonlijk vind ik dat prettiger werken dan in een kille studio. Daarnaast was het een hele nieuwe ervaring om mijn eigen ding te doen naar aanleiding van wat guide vocals. De muziek is wat meer duister en de zang lager dan ik gewend ben, dus heb ik een aantal nummers ook heel anders moeten benaderen. Ik haal dan ook een stuk minder vaak uit dan bij Ulysses. Maar het was wel gaaf om eens deze andere kant van mijn stem te gebruiken. Wat lager dus met wat meer theater en drama erin. De opnames verliepen erg soepel. Hier en daar wat uitproberen en de muziek wat meer doorgronden. Over het algemeen stonden de partijen er snel op.
Jankees, ik kan me herinneren dat je vol goede moed was voor dit album een platenmaatschappij te scoren, toch zie ik op het album dat je het weer in eigen beheer hebt uitgebracht (met alle respect overigens), how come?
Ik heb geen idee! Het is toch een geweldige plaat, ha, ha. Nee, zonder gekheid, ik weet niet precies waarom ze niet met Ixion in zee zijn gegaan. Sommigen vonden het echt een goede plaat maar hun ‘stal’ zat eigenlijk al vol en konden me geen deal aanbieden. Dat ze er wel vertrouwen in hebben blijkt uit het feit dat ze wel de cd wilden distribueren en dat doen ze dan ook. Verder denk ik dat een aantal maatschappijen alweer te groot aan het worden is en moeten letten op hun omzet en minder bezig kunnen zijn met de muziek. Ik denk dat het weer tijd is voor een paar nieuwe kleine maatschappijen die hun hart nog erg dicht bij de muziek hebben liggen en wat meer risico durven nemen. Er zijn nog wel kleine maatschappijen en die zijn heel erg kritisch; ik bedoel, als je per jaar maar vier albums uitbrengt dan wil je wel dat die zo dicht mogelijk bij je eigen stijl liggen en dan is Ixion toch een beetje een vreemde eend.
Verder doet de plaat het uitstekend, want in de eerste maand heb ik evenveel albums verkocht als waar ik bij CryoGenesis twee jaar voor nodig had. Dus het wordt wel opgepikt.
Michael, ik heb jouw stem in mijn recensie vergeleken met die van Daniel Gildenlow van “Pain Of Salvation”. Herken jij deze vergelijking en wat vind je van POS?
Tja, vergeleken worden met een man die in zijn eentje op een album kan klinken als vijf verschillende zangers is geen misselijk compliment. Met name het wat meer gesproken en theatrale karakter van de zang op “Talisman” komt redelijk in de buurt daarvan. Toch beschouw ik mijzelf nog maar als een groentje als het op zanggebied aankomt. Ik oefen veel en doe erg mijn best om niet te kunstmatig over te komen. Ik ben een voorstander van gevoel in je zang leggen, daarmee wil ik zeggen; dat datgene wat je zingt je moet menen. Dat is exact wat Gildenlow kan. Daarnaast is Gildenlow naast een geweldige zanger bijna een zangacteur. Op “Be” hoor je bijvoorbeeld dat hij een aantal nummers compleet anders benadert qua zang. Het lijkt bijna alsof je naar een andere zanger luistert. Dat vind ik erg knap en getuigt van een aardig staaltje stembeheersing. Een mooie vergelijking, maar misschien iets te veel eer.
Jankees en Michael, hoe zijn de reacties van de internationale pers inzake “Talisman”?
Jankees: De reacties zijn heel erg wisselend. Sommigen vinden het een geweldige plaat en anderen vinden het helemaal niks, althans, erg weinig. Er is één recensent geweest die met het dilemma zat dat óf je vindt de cd geweldig, óf je vindt het niks en dat liet hij in zijn reactie dan ook merken. Maar de reacties zijn redelijk positief over het algemeen.
Michael: Ik denk dat het belangrijkste is dat je eigenlijk overal leest dat Ixion met “Talisman” ten opzichte van “CryoGenesis” enorm gegroeid is. Dat betekent dat er zowel muzikaal als qua productie enorme stappen voorwaarts gemaakt zijn. En de kritische noten waarvan je weet dat ze daar misschien een punt hebben, die sla je op en dat neem je weer mee om je volgende plaat nog beter te maken. Als je kritiek naast je neerlegt, zul je nooit groeien. Het moet onderbouwde kritiek zijn, dan kun je er wat mee. Een opmerking zoals “Je vindt het geweldig of je vindt het niks” daar kun je niks mee. Als lezer ook niet. Ik heb jarenlang zelf cd’s gerecenseerd. Een album kan dan misschien je smaak niet zijn. Maar in zijn genre kun je het wel plaatsen en op kwaliteit en originaliteit beoordelen.
Jankees, ik vind het artwork van de hoes en het cd boekje erg indrukwekkend. Jij hebt dit zelf gecreëerd, ben jij grafisch ontwerper of zo, de nieuwe Mattias Norén?
Ha, ha, nee, de nieuwe Norén ben ik niet, ik wil me toch voornamelijk met muziek blijven bezig houden, al ben ik wel gevraagd voor het artwork van de nieuwe cd van S.O.T.E en daar ben ik ook al mee bezig. Ik ben geen grafisch ontwerper, daarvoor moet je bij Michael zijn, maar ik heb een opleiding als tuin- en landschapsarchitect gevolgd, waar ik overigens niks meer mee doe, ik verdien mijn brood tegenwoordig als computerprogrammeur. Daarnaast heb ik van kinds af aan al heel veel getekend en geschilderd en ben altijd gestimuleerd om goed rond te kijken en niet alleen maar te kijken maar ook te zien! En verder ben ik over het grafische net zo kritisch als over mijn muziek, dus ik denk dat ik een ramp ben om met te werken als graficus. En een ander aspect is dat het boekje eigenlijk mee ontwikkeld is met de opnames, ik ben daar dus ook zo’n 2 jaar mee bezig geweest. Op zoek naar de juiste lay-out, de juiste foto’s, etc. En dan ook nog het airbrushwerk zelf doen. Veel tijd en energie en dat zie je denk ik ook wel terug.
Michael, hoe staat het eigenlijk met Ulysses, gaan we nog leuke dingen van jullie vernemen?
Ja, zeker. Het is qua pers misschien wat stil rondom Ulysses, maar achter de schermen zijn we hard bezig met nieuwe nummers en daar zit aardig schot in. We willen niet de zoveelste band zijn die elke maand roept dat er wat aan zit te komen. Als we zover zijn dat het goed genoeg is, horen jullie het als eerste. Ik kwam natuurlijk vlak na de release van “Symbioses” pas bij Ulysses, dus dit is de eerste plaat van Ulysses waar ik volwaardig aan meeschrijf en conceptueel gezien hebben we het een en ander uit de kast getrokken. We zullen zeer binnenkort iets meer uit de doeken doen, maar het zal stijf staan van de emotie, muzikaal en tekstueel. Ulysses komt met een album waarop we laten zien dat de realiteit bikkelhard kan zijn, maar dat we met elkaar daar een positieve draai aan kunnen geven, als we daar ons best voor doen.
Een voorzichtige planning is dat we eind dit jaar, begin volgend jaar een demo gaan opnemen om wat platenmaatschappijen langs te gaan. Ik denk dat het krachtig, muzikaal en professioneel genoeg gaat worden om een maatschappij te overtuigen.
Jankees, wat zijn je toekomstplannen en gaan we Ixion nog eens op de bühne zien?
Ixion op de bühne? Dat denk ik niet, het dichtst dat je bij Ixion op het podium kan komen is een live concert van Ulysses met Michael achter de microfoon en mij achter de knoppen in de zaal. Of bij S.O.T.E natuurlijk, ha,ha. (enkele bandleden van S.O.T.E verlenen hun medewerking aan Ixion, red.). Nee, voorlopig geen optredens van Ixion, ik heb geen zin, puf en tijd om te moeten repeteren met een band waarvan de leden ook allemaal een band hebben. En ik heb geen zin om te moeten leuren om optredens te krijgen. Dat heb ik bij Sangamo allemaal gezien wat een energie en tijd dat kost. Dan liever mijn energie steken in muziek schrijven en opnemen, in mijn eigen studio met verschillende muzikanten, lekker relaxed. En op die manier bezig zijn met muziek.
En de toekomst? Ik ben op het moment druk bezig met het derde album, ik moet het slotnummer nog schrijven en ga binnenkort de eerste nummers eens uitproberen met de vocalisten. Kijken of één en ander te zingen is of dat er nog wat wijzigingen doorgevoerd moeten worden. En dan zo snel mogelijk met een drummer de studio in om de eerste opnames te starten. Dus een derde plaat komt er zeker. Daarna dan maar eens kijken of er nog voldoende inspiratie is voor een vierde, denk het wel …