Kamelot – Interview naar aanleiding van hun nieuwe album “Haven”
Interview met Oliver Palotai (OP) en Thomas Youngblood (TY)
Door Mario van Os.
Symphonic Metal Masters Kamelot hebben begin mei 2015 hun gloednieuwe album “Haven” uitgebracht via Napalm Records. Naar aanleiding van deze nieuwe release mocht ondergetekende aanwezig zijn bij de persdag in het Hard Rock Cafe te Amsterdam. Ik had een gesprek met Oliver Palotai en Thomas Youngblood. Oliver Palotai woont al geruime tijd samen met Simone Simons (Epica) en kent dus al een aardig woordje Nederlands. Als ik onze website voorstel als een Nederlandstalige prog website, geeft hij aan dat hij het gewoon kan lezen. Als ik vervolgens vraag om het interview in het Nederlands te doen, moet hij toch snel ontkennen: Jullie zullen alleen maar gaan lachen om mijn Nederlands, tenminste mijn vrouw doet dat altijd.
In mei brengen jullie je elfde album “Haven” uit. Ik heb al de gelegenheid gehad om er naar te luisteren en ik denk dat het een geweldig album is. Meer naar de progressieve kant, meer melodieus en op de juiste momenten stevig. Zijn jullie het daar mee eens?
OP: Ik ben al lang bezig met het album en de productie. Op dit moment luister ik niet naar het album en ben vooral geïnteresseerd wat jullie, de pers, ervan zeggen. Ik ben heel blij met elke eerlijke feedback die ik erover krijg.
Nou, naar mijn mening is het dus meer progressief dan jullie vorige werk en ik denk dat onze luisteraars er ook meer naar zullen gaan luisteren dan naar jullie vorige albums. Hoe zou je zelf jullie muziek willen omschrijven, is het progressief, is het metal of nog wat anders?
TY: Ik wil onze muziek niet beperken tot één hokje. Ik zou het niet alleen prog of niet alleen metal willen noemen. Er zijn teveel verschillende muziekgenres waar we van houden en die we meebrengen naar onze muziek. Ik denk dat wat de muziek van Kamelot uniek maakt, de combinatie is van symfonische, progressieve en power elementen. En de sfeer die we willen creëren met de arrangementen en melodieën maakt ons tot de band die we nu zijn. De eerste band die ik als klein kind ooit live zag was Yes en ik denk dat we dat progressieve muziek kunnen noemen. Daarna luisterde ik ook naar Rush en later Dream Theater etcetera. Daarna ben ik ook meer naar echte metal muziek gaan luisteren en ook nieuwe elementen als new age muziek.
OP: Ik denk zeker dat onze muziek progressieve elementen in zich heeft. Het is heel moeilijk te definiëren. Ik denk dat als wij onze muziek laten horen aan mensen die van meer simpelere vormen van muziek houden, ze ons zeker als een progressieve band zullen bestempelen. We hebben bijvoorbeeld meerdere complexen structuren. Maar voor iemand die veel naar andere progressieve bands luisteren, zullen ons als minder progressief beschouwen, maar ikzelf heb zeker meerdere progressieve invloeden.
TY: Het is goed om naar verschillende soorten muziek te luisteren. Mensen houden ook niet van één soort film. Mensen die echt van horror films houden, kijken ook naar andere films. Horrorfilms zijn dan wel hun favoriet, maar ze kijken ook naar zoiets als “The Hunger Games” of iets compleet anders.
Nu naar het album. Hoe is dit album tot stand gekomen?
TY: Eigenlijk zoals al onze andere albums. In de zomer van het vorige jaar ben ik naar Oliver in Duitsland gevlogen. We hebben daar samen, dichtbij zijn woonplaats, aan diverse nummers gewerkt, teksten geschreven en melodielijnen neergezet. We hebben ideeën naar Tommy gestuurd in Zweden. Hij is ook naar ons gekomen om dingen verder uit te werken. We hebben met Sascha diverse ideeën in de studio uitgewerkt. Eigenlijk erg vergelijkbaar met de werkwijze van ons vorige album “Silverthorn”. Met elk album willen we iets nieuws toevoegen, hier en daar wat veranderen. Het album is heel divers geworden. Het heeft wat industriële elementen, echt heavy stukken, wat prog elementen, zelfs folk muziek, soundtrack enzovoorts. Het nummer Citizen Zero heeft bijvoorbeeld een heuse progressieve solo in zich. Wat we met elk nieuw album willen bereiken is ons basisgeluid behouden, maar wel uitbreiden met nieuwe elementen.
Het folk-element hoor ik wel in het nummer Under Grey Skies waarin Troy Donockley meespeelt. Hoe is hij betrokken bij het album?
TY: Troy is een bijzonder speciaal persoon, die geweldig goed met zijn instrumenten om kan gaan. Ik had bepaalde ideeën voor dit nummer en heb Troy gevraagd om hierop mee te spelen. Door zijn inbreng is het nummer echt iets bijzonders geworden, met zeker folk-invloeden.
Het album is getiteld “Haven”. Heeft dat een speciale betekenis?
OP: We leven momenteel in een vreemde en specifieke tijd. De hele digitale revolutie moet momenteel nog beginnen, er staan veel verandering op komst. We hebben Virtual Reality, Artificial Intelligence en Robotics, wat op dit moment tot ontwikkeling komt. Ik denk dat in de komende twintig jaar heel veel gaat veranderen voor de mensheid. Aan de andere kant hebben we het ouderwetse imperialisme dat weer terug komt, kijk naar Rusland en China. Daarnaast hebben we de idioten uit de steentijd, zoals IS. En dan hebben we Silicon Vally. Het is een erg vreemde tijd om in te leven. Een keerpunt in de mensheid, die alle kanten op kan gaan, zowel positief als negatief. Een ‘Haven’ is een veilige plaats, die iedereen voor zichzelf moet creëren. En sommigen doen dat met muziek.
TY: We wilden een veilige plek bieden voor onze luisteraars. Iedereen heeft soms de behoefte aan een veilige haven. Daarvoor hoef je geen rottig leven te hebben. Als je moe thuis komt na een dag werken, als kind dat een slechte dag heeft gehad op school of als directeur van een groot bedrijf. Iedereen heeft de behoefte om even tot rust te komen en weg te komen van het normale bestaan. Het zou toch cool zijn als je naar huis rijdt om naar iets te luisteren waarin je even alle zorgen kunt vergeten. Het is overigens geen concept maar een verhaallijn over een veilige haven, met verschillende gezichtsvelden vanuit verschillende hoeken. Een verhaallijn over rebellie tegenover de nieuwe technologie die ons leven overneemt.
OP: Nee, het is zeker geen conceptalbum. De teksten zijn hier en daar met elkaar verweven, maar niet op de wijze als in een concept. “Silverthorn” was een echt concept, maar “Haven” niet.
Hoezo nieuwe technologie en rebellie?
TY: Ons leven wordt nu al bepaald door nieuwe technologie. En daar zitten goede en foute elementen aan vast. We hebben tegenwoordig Skype, wat mij tijdens een tour in de gelegenheid stelt om contact te houden met mijn familie, maar anderzijds beheerst de telefoon steeds meer ons leven. Bij een normaal etentje blijft iedereen met zijn telefoon bezig en lijkt het normale contact niet meer belangrijk. De nieuwe technologie wordt onze nieuwe brein. En de vraag is wat de volgende stap is.
Dit is het tweede album met Tommy Karevik als zanger. Ik hou erg van zijn stem. Ik ken hem al van het album van Seventh Wonder (“The Great Escape”). Zijn stem past mijn inziens erg goed bij jullie muziek. Is hij gegroeid in jullie band?
OP: Ja, zeker. Bij het vorige album waren alle nummers al klaar toen Tommy bij de band kwam. Nu is hij vanaf het begin betrokken bij het album. En hij heeft er zeker zijn stempel op gedrukt.
TY: Hij heeft nu meer kans gehad om zich te bewijzen. Hij heeft ook teksten geschreven voor “Silverthorn”, maar nu heeft hij meer zichzelf er in kunnen leggen. Hij is ondertussen met ons op tour geweest en kent ons nu veel beter. Hij hoeft zich niet meer als een buitenstaander te voelen, maar is gewoon één van ons geworden.
Zijn de teksten ook diepzinniger geworden?
TY: Dat is wel onze bedoeling geweest om onze teksten betekenisvol te maken. We willen teksten maken die ergens over gaan, niet zo maar over een jongen die van een meisje houdt. De boodschap van “Haven” is dat we gerust kunnen zijn, de mensheid zal het fixen. Uiteindelijk zal het gezonde verstand van de mensheid overwinnen en het gaat goed komen. Er zitten vele emoties in het album, maar we wilden ook dat het album deze positieve boodschap uitdraagt. Het is een boodschap van hoop.
Heeft Sascha Paeth als producer een belangrijke rol in jullie muziek?
OP: Ja, zeker. Hij zorgt voor de cohesie in onze muziek. Hij bewaakt ons geluid. Hij verandert soms ook delen van onze muziek. Ik lever als toetsenist soms complete nummers aan, waar hij dan de ruwe randjes afhaalt. Mijn hart als een muzikant bloeit dan, maar uiteindelijk is het daardoor een echt Kamelot nummer geworden. En ja, Sasha is niet de grootste fan van prog.
In het verleden deed Miro veel toetsen, speel jij (OP) nu alle toetsen op het album?
OP: Hij doet nog steeds wat toetsen op Veil Of Elysium en End Of Innocence, maar ik doe eigenlijk alle toetsenwerk. Ik kwam in 2005 bij de band en het duurt een tijdje voordat je je plek verworven hebt en het is lastig om het werk van een ander over te nemen. Maar nu heb ik aangegeven dat ik het geheel zelf wilde doen. Miro is een fantastische speler en het was best lastig om dit te brengen. Maar Miro is ook druk met vele andere projecten, zoals Avantasia en zo, dus het ging eigenlijk vanzelf.
Bij dit album maken jullie weer gebruik van twee gastzangeressen, Alissa White-Gluz (Arch Enemy) en Charlotte Wessels (Delain). Op elk album maken jullie gebruik van zangeressen, maar jullie hebben er geen enkele als vast bandlid. Nooit overwogen om dat te doen?
OP: Ja, natuurlijk wel. Maar de band bestaat uit ons vijven en een zesde vrouwelijk lid zou de band veranderen. En het is erg fijn om regelmatig te kunnen wisselen en een andere gast uit te nodigen.
TY: Ik heb wel eens met het idee gespeeld, maar bedacht dat dit niet gaat werken voor ons. Een extra bandlid maakt het nog moeilijker om dingen te plannen. Het is altijd wel iemands verjaardag of speciale gelegenheid. En ik vindt het wel fijn om de vrijheid te hebben om verschillende personen te gebruiken voor onze muziek. Dus het gaat niet werken voor ons.
Kun je wat vertellen over hun bijdragen op dit album?
OP: Alissa White-Gluz heeft vaker met ons gezongen en opgetreden. Ze heeft een prachtige grunt stem, wat ik nog altijd vreemd vindt bij een vrouw. Maar ze kan ook heel mooi met een cleane stem zingen. Dat hoor je bijvoorbeeld op Liar Liar. En Charlotte Wessels zingt geweldig mooie ballads. Haar stem past ook perfect bij de stem van Tommy Karevik, zoals in het duet op Under Grey Skies.
TY: Charlotte is meerdere malen met ons op tour geweest en ik heb altijd gevonden dat ze een erg speciale stem heeft. Alissa heeft ook op het vorige album meegezongen en ik wilde graag dat ze nu weer terug kwam, maar dan vooral met haar cleane zangstem en niet de heavy growls, die ze overigens ook geweldig doet.
Jullie hebben nu een wereldwijd contract met Napalm Records. Wat zijn de voordelen van zo’n contract?
TY: Het heeft vele voordelen. Een groter label dat ons begrijpt is belangrijk en opent deuren om ons volgende niveau in de muziek te bereiken.
Wat is dan het volgende niveau?
TY: Een goede vraag. We willen op grotere podia staan en een groter publiek bereiken. We hebben bepaalde ideeën over een onze show. We willen op een groter podium staan om een grootsere show te kunnen geven, een grotere productie. Nu worden onze ideeën vaak gelimiteerd door budget en aandacht.
Maar dan moeten jullie misschien compromissen sluiten over jullie muziek?
TY: Nee, dat nooit (MvO: dit kwam er gelukkig erg snel en resoluut uit). Als we groter worden, dan zullen we niet commerciëler worden. Het moet een organische logische volgende stap zijn, waar we ons zelf lekker bij voelen. We voelen ons goed bij wat we nu doen, we willen het alleen grootser aanpakken.
Jullie gaan ook op tour met dit album, ook in Europa. Wordt dit een grote tour?
OP: Ja, zeker. Ik denk dat het de grootste wordt die we ooit gedaan hebben.
TY: Het wordt inderdaad onze grootste tour tot nu toe.
Ik zag dat jullie in elk geval op vrijdag 16 oktober in 013 te Tilburg komen.
OP: Ja, daar wilden we per se terug komen. Dat is de beste zaal waar we ooit gespeeld hebben. Een prachtige zaal en een geweldig publiek. Maar we hebben meer data vaststaan in het najaar in heel Europa.
TY: Het optreden in 013 wordt ook een speciale show, we houden van die zaal. Het is altijd prachtig om daar te spelen. Het is groot genoeg voor een goed publiek, maar klein genoeg voor een goede sfeer.
Komt er een dvd van deze tour?
TY: We denken er over na. Maar dan willen we ook een goede productie hebben en dat kost geld. Dus ja, we zouden graag deze tour willen filmen, maar het moet wel haalbaar zijn. En als we het doen, dan moet het ook goed zijn. Ik zou graag een optreden filmen met een grote show, waarbij meerdere speciale gasten – die we over de jaren hebben gehad – komen optreden. Misschien in Tilburg, dus hou deze datum vrij.
Naar welke andere bands luisteren jullie?
OP: Ik kom uit de Jazz en klassieke muziek, en ik luister naar heel veel verschillende soorten muziek. Mijn favoriete band is waarschijnlijk Opeth. Ik ken Mikael Akerfeldt persoonlijk heel goed. Ik heb al hun albums en luister er ook regelmatig naar. Ik heb altijd mijn fases in muziek, ik luister bijvoorbeeld veel naar Frank Zappa, Count Basie en Jolie Parker. Eigenlijk luister ik helemaal niet zo veel naar metal muziek. Daarnaast doe ik veel filmmuziek orkestratie en produceer ik bands die niets met metal te maken hebben. Daarom moet ik erg divers zijn. En als toetsenist luister ik naar echt technische complexe muziek.
TY: Ik ben in heel veel verschillende muziek geïnteresseerd. Ik luister naar klassieke muziek, naar New Age muziek. Zoals gezegd luister ik naar Rush, naar ACDC, Black Sabbath en heel veel andere dingen. Misschien wel naar van alles, behalve country en rap.
Nog een laatste vraag: volgens Wikipedia zijn jullie een Amerikaanse Band, maar een groot deel van jullie bezetting komt uit Europa. Zijn jullie een Amerikaanse of een Europese band?
TY: Als Wikipedia het zegt dan moet het wel waar zijn, haha. Maar serieus, nee we zijn geen Amerikaanse band en geen Duitse band, we zijn een band met verschillende personen die goed bij elkaar passen. Onze afkomst of achtergrond doet er niet toe.
OP: Ik zou zeggen dat we een internationale band zijn. Maar eigenlijk doet het er niet toe. We zijn muzikanten die het goed met elkaar kunnen vinden.
Willen jullie nog iets zeggen tegen ons lezers?
OP: Bedankt voor jullie interesse en voor de aandacht in onze muziek. We waarderen onze fans zeer.
TY: Ten eerste bedankt voor dit interview. We houden er van om mensen te ontmoeten die van allerlei soorten muziek houden. Ik hoop velen van jullie te ontmoeten tijdens ons tour in oktober. Voor iedereen op jullie site die nog nooit van Kamelot hebben gehoord, hoop ik dat jullie eens een keer naar onze muziek willen luisteren. Je zult verbaasd staan en we hopen dat jullie er van houden.