Op vrijdag 13 april 2001 ging er een nieuwe Nederlandse en Nederlandstalige website online over progressieve rockmuziek: Progwereld. Een eenvoudige rekensom leerde dat Progwereld op zondag 13 oktober 2013 dus 12½-jaar online was. Dat heet officieel een Koperen jubileum. In die 12½ jaar is Progwereld binnen Nederland – en ondanks dat we in onze moedertaal schrijven – ook wereldwijd uitgegroeid tot een toonaangevend medium binnen de progressieve rockmuziek. Laten we dit met enkele cijfers eens illustreren:
- Al 12½ jaar elke week een update: dat zijn er ongeveer 650;
- Gemiddeld 45.000 hits per dag;
- Meer dan 1.750 unieke bezoekers per dag;
- Een enthousiast team dat thans uit 18 personen bestaat;
- De huidige en oud-teamleden schreven bij elkaar meer dan 4.000 recensies.
Om dit moment passend, maar ook typisch op zijn Progwerelds, te markeren lanceeerden wij in de herfst van 2013 twee unieke evenementen.
De Wereldse Toen – Koperen Editie
Hierbij vroegen je om ons een lijst in te sturen van albums die in de periode 2001 tot en met 2012, dus gedurende het bestaan van Progwereld, zijn uitgebracht. Hiervoor hadden we deze hoezencollage voor je gemaakt. De stemming is inmiddels voorbij, en je kan de uitslag op deze pagina vinden: https://www.progwereld.org/wereldse-toen-koperen-editie/.
De Wereldse Progreis
De Wereldse Progreis was een zeven weken durende prijsvraag. Deze prijsvraag bestond uit een aantal vragen over Progwereld en progressieve rockmuziek. Dat waren geen voor de hand liggende vragen. We namen de deelnemers mee op een reis door Progwereld en de progwereld.
Gedurende zeven weken in de periode van 15 oktober 2013 tot en met 26 november 2013 publiceerden wij wekelijks elke dinsdag twee vragen. De vragen publiceerden we via onze website, de nieuwsbrief, Facebook en Twitter. Het was aan de lezers en bezoekers om het antwoord op die vragen te vinden. Deelnemers kwamen er achter dat de antwoorden op de vragen uitsluitend waren terug te vinden op de website van Progwereld.
Bij een prijsvraag horen uiteraard prijzen. Deze prijzen zijn beschikbaar gesteld door onderstaande sponsoren en waren toegangskaarten voor het concert voor The Watch (op 17-11-2013) en Schizoid Lloyd (op 12-1-2014) bij ProgFrog in ’t Blok te Nieuwerkerk a/d IJssel; cd’s van Steven Wilson – “The Raven That Refused To Sing”, Katatonia – “Dethroned & Uncrowned”, een gesigneerd exemplaar Knight Area’s “Between Two Steps”, de cd van Harvest – “Chasing Time” inclusief tasje, de cd van Sylvium – “The Gift Of Anxiety”, de dvd The Aurora Project – “Selling It Live”, James LaBrie – “Impermanent Resonance”, de special edition cd van Neal Morse – “Momentum” en de zeer speciale Progwereld cd “Prog NL”.
Daarnaast hebben we een schitterende hoofdprijs die op zondagavond 22 december 2013 live wordt uitgereikt in de eindejaar uitzending van Sympho Shop.
Alle antwoorden en de eindwinnaar zijn HIER vermeld.
De Wereldse Toen Koperen Editie en de Wereldse Progreis werden mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren:
Hasse Fröberg & Musical Companion
Hieronder vind je de Koperen lijstjes van onze teamleden.
Wouter Bessels |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Frost* | Milliontown | |
2 Steven Wilson | Grace For Drowning | |
3 Sigur Ros | ( ) | |
4 The Kyteman Orchestra | The Kyteman Orchestra | |
5 Marillion | Marbles | |
6 Blackfield | Blackfield | |
7 Sylvan | Posthumous Silcence | |
8 Kino | Picture | |
9 Opeth | Damnation | |
10 Use Of Ashes | Ice 67 | |
11 Big Big Train | The Underfall Yard | |
12 Kate Bush | 50 Words For Snow | |
12 1/2 Echolyn | Mei |
Waarom deze nr 1?
In 2006 was het debuut van Frost* voor mij een openbaring binnen het proggenre en dat is het nog steeds. Pakkend, grensverleggend, als je goed luistert alles behalve clichématig en een geluid waarin je helemaal wordt meegezogen.
Waarom deze nr 12 1/2?
Echolyn, tja… Hun derde album As The World is een prima te verteren progklassieker, terwijl Mei toch wat zwaarder op de maag ligt. Over creativiteit en houdbaarheidsdatum gesproken.
Marcel Debets |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Riverside | Out Of Myself | |
2 Metalic Taste Of Blood | Metallic Taste Of Blood | |
3 Thieves’Kitchen | The Water Road | |
4 Porcupine Tree | In Absentia | |
5 Opeth | Blackwater Park | |
6 Tool | Lateralus | |
7 Dream Theater | Octavarium | |
8 Amplifier | Insider | |
9 Scar Symmetry | Holographic Universe | |
10 Between The Burried And Me |
Colors | |
11 Jethro Tull | TAAB2 | |
12 Sieges Even | Paramount | |
12 1/2 Dark Tranquillity | Fiction | |
Waarom deze nr 1?
Met Riverside begon met mij de hernieuwde kennismaking met de prog, nadat ik jaren had rondgehangen bij de metal, death metal, en 85 andere varianten van metal, waaronder uiteraard ook progmetal.
Waarom deze 12 1/2?
Fiction van Dark Tranquillity is weliswaar melodic death metal (uit de Gothenburg scene), maar deze plaat hangt tegen de prog aan. Openingsnummer Terminus (Where Death Is Most Alive) is een klassieker.
. | ||
Erik Groeneweg |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Moonsafari | Blomljud | |
2 Simon Apple | River To The Sea | |
3 Big Big Train | The Underfall Yard | |
4 Neal Morse | One | |
5 Sieges Even | Paramount | |
6 Kino | Picture | |
7 Kate Bush | Aerial | |
8 ACT | Imaginary Friends | |
9 Blackfield | Blackfield | |
10 Midlake | The Courage Of Others | |
11 Frost* | Milliontown | |
12 Umphrey’s McGee | Safety In Numbers | |
12 1/2 Nice Beaver | On Dry Land |
Waarom deze nr 1?
Moon Safari heeft niet de meest vernieuwende plaat ooit gemaakt, maar wel de plaat die ik het vaakst draai en vervolgens niet meer uit mijn kop krijg.
Waarom deze 12 1/2?
Moet eigenlijk op nummer 1, maar ja…
. | ||
Maarten Goossensen |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Gazpacho | Night | |
2 Riverside | Out Of Myself | |
3 Marillion | Marbles | |
4 Sinister Street | Trust | |
5 Arena | Contagion | |
6 Big Big Train | English Electric, Part I | |
7 Neal Morse | Testimony | |
8 Sylvan | Artificial Paradise | |
9 Clepsydra | Alone | |
10 Anathema | Weather Systems | |
11 Nice Beaver | On Dry Land | |
12 Blackfield | Blackfield II | |
12 1/2 Knight Area | Under A New Sign |
Waarom deze nr 1?
Met dit soort overzichten kijk ik naar wat het meeste impact op mij heeft gehad. Dit album van Gazpacho zette alles op zijn kop bij en blijft tot op de dag van vandaag intrigeren.
Waarom deze 12 1/2?
Als ik dit album beluister, dan luister ik alleen naar het slotnummer A Different Man, Part II. Een geniaal nummer met een briljant einde. Goed voor een halve, maar eervolle vermelding.
. | ||
Peter Van Haerenborgh |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Discipline. | To Shatter All Accord | |
2 Radiohead | Hail To The Thief | |
3 Ryan Parmenter | Sad Men | |
4 Marillion | Marbles | |
5 Tool | Lateralus | |
6 Magma | Ëhmëhntëhtt-Ré | |
7 Aranis | Made In Belgium | |
8 God Is An Astronaut | All Is Violent, All Is Bright | |
9 Peter Gabriel | Up | |
10 Eyestrings | Consumption | |
11 Univers Zero | Clivages | |
12 Opeth | Blackwater Park | |
12 1/2 Nine Inch Nails | Year Zero |
Waarom deze nr 1?
Achteraf bekeken kwam Discipline. in 2011 toch met een absolute bom. Waar die in eerste instantie wat afstak tegen eerdere albums is het voor mij nu toch, het zij erg nipt, het beste album van dit tijdvak. En waarom niet? Bewees nogmaals dat dit met recht en rede een legendarische band is.
Waarom deze 12 1/2?
Ja, Nine Inch Nails bestaat dus enige discussie over wat betreft hun progverwantheid. Zeker wanneer ik deze Year Zero hoor, twijfel ik daar zelf absoluut niet aan. Anderen zijn het daar dan absoluut niet mee eens, dus vandaar slechts een eervolle vermelding voor dit verder zeer uitstekende album.
. | ||
Dick van der Heijde |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Sylvan | Posthumous Silence | |
2 Nemo | Si Parti I | |
3 Spock’s Beard | Snow | |
4 Arena | Contagion | |
5 Kaipa | Keyholder | |
6 Le Orme | Le ‘Infinito | |
7 Clepsydra | Alone | |
8 Mostly Autumn | The Ghost Moon Orchestra | |
9 Sean Filkins | War And Peace & Other Stories | |
10 Lazuli | (4603 Battlements) | |
11 Men On Fire | Chrysalis | |
12 Airbag | All Rights Removed | |
12 1/2 Marillion | Marbles |
Waarom deze nr 1?
Geen album ter wereld raakt mij dieper van deze.
Waarom deze 12 1/2?
Het is een dubbelalbum, dus vormen ze samen een hele notering
. | ||
Ard van den Heuvel |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Sylvan | Posthumous Silence | |
2 Marillion | Marbles | |
3 Frost* | Milliontown | |
4 Dream Theater | Octavarium | |
5 Transatlantic | The Whirlwind | |
6 The Flower Kings | Bank Of Eden | |
7 Pagans Mind | Heavenly Ecstasy | |
8 Riverside | Voices In My Head | |
9 Gazpacho | Tick Tock | |
10 Karmakanic | Who’s The Boss In The Factory | |
11 Arena | The Seventh Degree Of Separation | |
12 Anathema | Weather Systems | |
12 1/2 Airbag | All Rights Removed |
Waarom deze nr 1?
Sylvan maakte met Posthumous Silence een album welke zich, naar mijn mening, kan scharen in de rij conceptalbums zoals The Lamb lays down on Broadway, The Wall en Misplaced Childhood.
Waarom deze 12 1/2?
Airbag heeft met het album All Right Removed op mij een zeer grote indruk gemaakt omdat zij destijds als ‘nieuwkomer’ de songs van het album erg goed live wisten neer te zetten.
. | ||
Joop Klazinga |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Knight Area | The Sun Also Rises | |
2 Silhouette | Moods | |
3 Flaming Row | Elinoire | |
4 Seven Steps To The Green Door |
The Book | |
5 Pallas | XXV | |
6 Big Big Train | English Electric, part I | |
7 Happy The Man | The Muse Awakens | |
8 The Enid | Invicta | |
9 Anglagard | Viljans Öga | |
10 Oblivion Sun | The Higher Places | |
11 Robert John Godfrey | The Art Of Melody | |
12 The Watch | Vacuum | |
12 1/2 Knight Area | Under A New Sign |
Waarom deze nr 1?
Zit in mijn bloed, nee, is mijn bloed… (anderhalf jaar aan gewerkt, en een half jaar later sta je op NEARfest…)
Waarom deze 12 1/2?
Mijn afscheid…
. | ||
Govert Krul |
||
Band / Artiest | Album | |
1 David Sylvian | Manafon | |
2 ME | Reservoires | |
3 …And You Will Know Us By The Trail Of Dead |
TAO Of The Dead | |
4 Averse | The Endesque Chants | |
5 Pure Reason Revelution | Hammer And Anvil | |
6 Riverside | Second Life Syndrome | |
7 Sieges Even | The Art Of Navigating By The Stars | |
8 A.C.T. | Silence | |
9 It Bites | The Tall Ships | |
10 Mind’s Eye | A Gentleman’s Hurricane | |
11 Pain Of Salvation | Remedy Lane | |
12 Steven Wilson | Grace For Drowning | |
12 1/2 Kate Bush | 50 Words For Snow |
Waarom deze nr 1?
David Sylvian betekent al sinds mijn prille jeugd heel veel voor mij en met Manafon heeft hij een geweldig en uniek album afgeleverd.
Waarom deze 12 1/2?
Omdat voor Kate Bush ongeveer hetzelfde geldt als voor David Sylvian en de nummers 1. en 12 1/2 nu eenmaal het meest opvallen.
. | ||
Markwin Meeuws |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Clepsydra | Alone | |
2 Kate Bush | Aerial | |
3 Gazpacho | Night | |
4 Echolyn | Mei | |
5 Marillion | Marbles | |
6 Sinister Street | Trust | |
7 Camel | A Nod And A Wink | |
8 Areknames | Love Round Hate Trip | |
9 Sylvan | Artificial Paradise | |
10 La Coscienza Di Zeno | La Coscienza Di Zeno | |
11 Galleon | In The Wake Of Evolution | |
12 Magyar Posse | Random Avenger | |
12 1/2 Joanna Newsom | Have One On Me |
Waarom deze nr 1?
Clepsydra is met het kille, claustrofobische “Alone” mijn persoonlijke no. 1 omdat ze keurig binnen de grenzen blijven van de stijl ‘neo-prog’, maar door de emotionele intensiteit van vooral de zanger en de gitarist, de waanzinnig knappe teksten en het fantastische samenspel, halen ze er werkelijk alles uit. Er zijn de afgelopen 12 jaar vaker uitgekomen die mij raken, maar dit is wellicht de enige plaat die mij tot tranen beweegt.
Waarom deze 12 1/2?
Niet echt prog, wel een meesterwerk, zou in het ‘echt’ zeker op iets van 6. komen.
. | ||
Fred Nieuwesteeg |
||
Band / Artiest | Album | |
1 David Minasian | Radom Acts Of Beauty | |
2 La Coscienza Di Zeno | La Coscienza Di Zeno | |
3 Simon Says | Tardigrade | |
4 Knight Area | The Sun Also Rises | |
5 Amina Mundi | The Way | |
6 Karnataka | The Gathering Light | |
7 Riverside | Out Of Myself | |
8 Astra | The Weirding | |
9 Phideaux | Doomsday Afternoon | |
10 Kaipa | Mindrevolutions | |
11 Big Big Train | The Difference Machine | |
12 Mangala Vallis | The Book Of Dreams | |
12 1/2 Steve Hackett | Out Of The Tunnel’s Mouth |
Waarom deze nr 1?
Een extra glas natuurzuivere wijn, vrij van sulfieten en alles, gecombineerd met een iets diepere bestudering van het absoluut geestrijke vocht grappa, hebben mij de schellen van de ogen gestoten en het licht doen zien. David Minasian, wie kent hem niet, maakt prachtige muziek, waarbij de melodie voortdurend centraal staat. CD staat van begin tot eind. Nix vernieuwend wel bloedstollend mooi.
Waarom deze 12 1/2?
Een ode aan het vakmanschap en de niet aflatende zoektocht van deze gigant naar nieuwe, soms voor het oog nog niet zichtbare horizonten. En toch ook een knipoogje naar oerband Genesis.
. | ||
David Nummerdor |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Anathema | Weather Systems | |
2 Demians | Mute | |
3 Solstafir | Svartir Sandar | |
4 Porcupine Tree | Deadwing | |
5 Sigur Ross | ( ) | |
6 The Devin Townsend Band | Accelerated Evolution | |
7 Opeth | Blackwater Park | |
8 Katatonia | The Great Cold Distance | |
9 Tool | Lateralus | |
10 Godspeed You Black Emperor |
Yanqui U.X.O. | |
11 Cult Of Luna | Eternal Kingdom | |
12 Mogwai | Mr. Beast | |
12 1/2 Gojira | The Way Of All Flesh |
Waarom deze nr. 1?
Anathema is een band waar ik al jaren fan van ben. Na 6 jaar wachten op de voorganger van dit album kwam de echte inlossing een jaar later. Dit album betekent de voorzichtige doorbraak die ik, en velen met mij, de band al 15 jaar gunnen.
Waarom deze 12 1/2?
Snoeihard, compromisloos, en toch met een geheel eigen geluid. En voor Fransen is het accent niet eens zo slecht.
. | ||
Mario van Os |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Porcupine Tree | Fear Of A Blank Planet | |
2 Anathema | Weather Systems | |
3 Steven Wilson | Insurgentes | |
4 Blackfield | Welcome To My DNA | |
5 Riverside | Anno Domini High Definition | |
6 Queensryche | Operation Mindcrime 2 | |
7 Marillion | Marbles | |
8 Tool | 10.000 Days | |
9 Pain Of Salvation | Be | |
10 After Forever | Invisible Circles | |
11 Ayreon | The Human Equation | |
12 Nordagust | In The Mist Of Morning | |
12 1/2 Dream Theater | Octavarium |
Waarom deze nr 1?
Het beste album dat Steven Wilson ooit gemaakt heeft, waarop gewoon geen enkel slecht nummer staat. Dit album blijft – zelfs na 6 jaar – nog steeds een van de meest gedraaide albums.
Waarom deze 12 1/2?
Als trouwe fan van Dream Theater mag deze band toch niet ontbreken. Eigenlijk verdienen ze een oeuvreprijs, maar met name voor het nummer Octavarium op deze speciale plek!
. | ||
Hans Ravensbergen |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Black Mountain | In The Future | |
2 Dream Theater | Six Degrees Of Inner Turbulence | |
3 Galahad | Empires Never Last | |
4 Moon Safari | Lover’s End | |
5 Nine Stones Close | One Eye On The Sunrise | |
6 Opeth | Ghost Reveries | |
7 OSI | OSI | |
8 Riverside | Out Of Myself | |
9 Sylvan | Posthumous Silence | |
10 The Flower Kings | Unfold The Future | |
11 The Pineapple Thief | Tightly Unwound | |
12 X-Panda | Flight Of Fancy | |
12 1/2 DeeExpus | Half Way Home |
Waarom deze nr 1?
12 albums die voor mij allemaal nummer 1 zijn. Dit album staat op 1 als een gevolg van ons Nederlandse alfabet.
Waarom deze 12 1/2?
De bandnaam is gehalveerd, de halve bandbezetting is vervangen, een voorspellende gave om je debuutalbum dan zo te noemen.
. | ||
Ralph Sanders |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Pendragon | Not Of This World | |
2 Arena | Contagion | |
3 Airbag | All Rights Removed | |
4 Anathema | Weather Systems | |
5 Blackfield | Blackfield II | |
6 Riverside | Out Of Myself | |
7 Gazpacho | Night | |
8 Moon Safari | Lover’s End | |
9 Steven Wilson | Insurgentes | |
10 Nordagust | In The Mist Of Morning | |
11 NoMan | Schoolyard Ghosts | |
12 NoSound | The Northern Regilion Of Things |
|
12 1/2 Marillion | Marbles |
Waarom deze nr 1?
Pendragon “Not of This World” is voor mij een heerlijk neo-prog album met fantastisch gitaarspel, die elke keer als ik het beluister veel emoties bij mij oproept.
Waarom deze 12 1/2? Marillion volg ik al vanaf het eerste album “Script for…”. Mijn teleurstelling was groot bij het uitkomen van de albums “Radiation”, “Marillion.com” en “Anoraknophobia”, maar mijn verbinding was helemaal terug met “Marbles”.
. | ||
Peter van der Schelde |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Sylvan | Sceneries | |
2 Transatlantic | The Whirlwind | |
3 Spock’s Beard | Snow | |
4 Neal Morse | Question Mark | |
5 Moon Safari | Blomljud | |
6 Affector | Harmageddon | |
7 Yes | Fly From Here | |
8 Transatlantic | Bridge Across Forever | |
9 Iona | Another Realm | |
10 Big Big Train | English Electric | |
11 Spock’s Beard | X | |
12 Syzygy | The Allegory Of Light | |
12 1/2 Eden’s Bridge | Spring – Summer – Fall – Winter |
Waarom deze nr 1?
In februari 2012 zag ik op Spotify een prachtige cover vol oude boeken. Ik klikte nieuwsgierig door. Wat ik toen te horen kreeg greep mij aan. In een adem luisterde ik Sceneries uit. Wat een muziek, wat een emoties. Voor mij klopt Sceneries van de eerste tot de laatste noot. De toonzetting, de melodie, het melancholische geluid, … alles klopt gewoon.
Waarom deze 12 1/2?
4 EP’s die samen een geheel vormen, verschenen over een periode van een jaar; om de drie maanden het volgende deel – “een half” omdat het nooit op progwereld is gerecenseerd.
. | ||
Ruard Veltmaat |
||
Band / Artiest | Album | |
1 Gazpacho | Night | |
2 Clepsydra | Alone | |
3 Riverside | Second Life Syndrome | |
4 Sylvan | Posthumous Silence | |
5 Marillion | Marbles | |
6 Nightwish | One | |
7 Ayreon | The Human Equation | |
8 Gazpacho | March Of Ghosts | |
9 Wolverine | Communication Lost | |
10 Galahad | Empires Never Last | |
11 Porcupine Tree | Fear Of A Blank Planet | |
12 Falloch | Where Distance Spirits Remains | |
12 1/2 Kingcrow | Phlegethon |
Waarom deze nr 1?
Gazpacho’s “Night” is voor mij nog steeds na al die jaren een favoriet, waarin ik mijzelf moet dwingen het niet té vaak te draaien. De band maakte na “Night” telkens weer goede platen zonder een echte scheve schaats. De stijl, de melancholie, het instrumenten gebruik, elke keer weer weet de band mij optimaal te boeien.
Waarom deze 12 1/2
Kingcrow’s Phlegethon is eerlijkheidshalve gewoon nr 13 in de rij voor mij. Ik geloof niet in een 12,5. Voor mij persoonlijk zou dat betekenen dat 50% van een album goed zou zijn en de andere helft niet. Om in mijn favoriete album lijst te komen kan een album niet voor de helft goed zijn, maar moet tenminste 90% van het album mij boeien.