Zoals eerder in deze ‘making of’ gememoreerd, worden de toetsenpartijen stukje voor beetje en gaandeweg het hele proces opgenomen. Gerben doet dat op zijn vaste werkplek, zijn studio met behulp van toetsenbord en personal computer. Diegenen die denken en verwachten dat hij de toetsen inspeelt met zijn van optredens bekende klavieren moet ik teleurstellen of beter nog, op andere gedachten brengen.
Gerben heeft een toetsenbord (nee, niet de Qwerty) aangesloten op zijn computer. Alle toetsen worden dus rechtstreeks op de computer ingespeeld, in eerste instantie in ‘midi’ (een soort van synthesizertaal) met behulp van een scala op zijn harde schijf opgeslagen toetseninstrumenten, van Yamaha tot Hammond en weer terug. Het op deze wijze opnemen heet ‘fysical modeling’ en het zijn dan meestal ook geen samples. Daarbij maakt hij gebruik van zogenaamde ‘plugins’ waarvan enkele zelfs gratis van Internet te halen zijn (nee, het opnemen hoeft niet veel geld te kosten). Het uiteindelijk door Gerben gewenste geluid wordt dus letterlijk met geluidscomponenten opgebouwd (al weer kwam de term ‘knutselsymfo’ bij mij binnenvallen).
Onvolkomenheden zouden theoretisch met de computer gecorrigeerd kunnen worden, maar dat gebeurt praktisch nooit. Ook toetsenspel blijft nu eenmaal gevoelswerk en zonodig worden partijen gewoon opnieuw opgenomen. Grappig detail is nog dat in het nummer A Million Lifes geluiden van het slot van Gerben’s fiets en een fluitketel in een sequencer partij zijn verwerkt.
Ga terug naar de index van The Making Of Knight Area’s “Realm Of Shadows”.