Søren: drums
Tobias: gitaar
Inside Your Head (2008)
The Black Tomato (2007)
It's All About Delay (2006)
Øresund Space collective (2006)

Het Øresund Space Collective is een Zweeds gezelschap dat zich richt op geïmproviseerde muziek. Wie bovendien weet dat de band zich beïnvloed weet door space-giganten als Hawkwind, Gong en Ozric Tentacles, die weet hoe laat het is. Snijdt de spacecake maar aan, zet de blacklight aan, sluit de gordijnen en kies de instelling “heart of the sun”.

Acht mannen improviseren zich een slag in de rondte, maar uiteindelijk is het platenbaas Sula Basana (Dave Schmidt voor de Belastingdienst) die deze plaat samenstelde. Uit de sessies voor het vorige album “The Black Tomato” bleef zo’n 150 minuten materiaal over. Koud kunstje, als je oplossing voor zowel compositie als arrangement samen te vatten is als: gaan met die banaan. Blik op nul, delay op oneindig en na 150 minuten spelen heb je 150 minuten materiaal.

Enfin, uit die zee aan muziek koos Sula deze 70 minuten, die hij aan elkaar knutselde met wat spuug en galm. Het is dan ook zijn verdienste dat “Inside Your Head” nog een redelijk afwisselende luisterervaring geworden is.

Opener Substantia Nigra komt regelrecht uit het grote “Ozric voor dummies” boek: een vlot tempo, een gitarist die tien minuten hetzelfde loopje speelt en een reutelende en borrelende synthesizer om het af te maken. Na deze voorspelbare ouverture komt Optic Chiasm als een opluchting, een licht jazzy, relaxed stuk muziek vol ingehouden solootjes, piefjes en andere geluidjes. Lekker ouderwets pianootje, Pink Floyd drummetje, helemaal goed, man. Jammer dat die gitarist in mijn linker oorschelp niet af en toe pauze neemt. Hij is niet bepaald briljant, maar wel erg aanwezig.

In Fornix hoor je het meest helder dat er aan deze jams gesleuteld is. De naden van het knip- en plakwerk zijn wat minder fraai weggewerkt dan in de andere stukken. Toch is ook dit geen vervelende muziek. Een hoofdrol is weggelegd voor drummer Soren (de muzikanten lijken geen van allen achternamen te hebben. Ook toevallig dat die uitgerekend bij elkaar in een band terecht komen!). De gitaristen jagen hun wah-wah pedaal door de reverb en de luisteraar wacht tevergeefs tot er iets gebeurt. Dat is natuurlijk het euvel van veel jams; het is allemaal intro, een echt liedje volgt er bijna nooit. Als Bono halverwege was ingevallen had je een wereldnummer gehad, nu zijn de inspanningen een beetje (Pas op! Woordgrap!) voor niks.

Aqueduct Of Sylvius is een beetje een rommeltje. Ritmisch lopen de synthesizergeluidjes de drummer een beetje voor de voeten, zodat ook de gitarist uit zijn eigen delay loopt. Struikelmuziek die niet echt van de grond komt. Gelukkig is de lange afsluiter Vermis een stuk opgeruimder. Mooie opbouw, superpsychedelische synthesizergeluiden en puntige gitaarsolo’s. Het blijft een jam, dus een kop of staart ontbreekt, maar het nummer verveelt niet. Voor een nummer van 20 minuten waarin welbeschouwd helemaal niets gebeurd is dat best bijzonder.

Strikt genomen bevat dit album dus de restjes van een ander album, listig aan elkaar gesoldeerd en een beetje opgekalefaterd. Desondanks is “Inside Your Head” niet beter of slechter dan andere geïmproviseerde space-rock. Er passen dertien van dit soort albums in een dozijn, maar de Zweden weten de aandacht toch vast te houden.