Sebastian: gitaren, effecten
Søren: drums
Tobias: gitaar
The Black Tomato (2007)
It's All About Delay (2006)
Øresund Space Collective (2006)

Fameus en beroemd in het genre van psychedelische progressieve rock met een vleugje spacerock en dance zijn natuurlijk de Ozric Tentacles. Minder bekend maar minstens net zo zweverig en spacy, doch een stuk minder ritmisch, is het internationale gezelschap Øresund Space Collective (ØSC). Bekijk alleen maar eens de bezetting van deze uit Zweden, Denen en Amerikanen bestaande groep en trek je eigen conclusie. Kan het nog zweveriger met zoveel toetsenisten en gitaristen?”The Black Tomato” bestaat eigenlijk slechts uit drie stukken, te weten het dik 38 minuten durende Rumble, het zes minuten minder lange The Black Tomato en het voor ØSC-begrippen zeer beknopte Viking Cleaner. Het voert gewoonweg te ver om deze drie (of negen) nummers apart te beschrijven, simpel omdat ze met geen pen te beschrijven zijn. Laat staan met MS Word. Maar laat ik de uitdaging toch aangaan en een poging wagen.

De eerste bijna eindeloze trip is Rumble (ik laat de deeltjes maar weg, want die hebben alleen maar een functie om even snel door het nummer te skippen. Het hadden met gemak ook zeven of tien delen kunnen zijn). Het redelijk heftige en dubbele gitaarspel waarmee het nummer begint verdwijnt geleidelijk naar de achtergrond. Haast ongemerkt volgt een overgang naar een rustiger deel met wat Russisch gebrabbel en erg spacy klanken / geluidseffecten met veel ‘bliep’ en ‘bloep’, alsmede de nodige sequencers. Daaroverheen horen we gitaarspel waarbij de noten lekker lang worden aangehouden en zijn voorzien van veel echo en galm (voorwaar een goed nummer om je equalizer instelling ‘concertzaal’ te testen). Zo kabbelt dit nummer de verdere speelduur voort. Zo heel af en toe kent de muziek wat ritme, wellicht ter voorkoming van een vroege slaapaanval.

Trip twee, het uit ‘slechts’ drie delen bestaande The Black Tomato, is eigenlijk van hetzelfde laken een pak. Al moet wel gezegd worden dat dit nummer wat meer ritmisch gitaarspel heeft, met name deel III wordt daardoor wat kruidiger en beter genietbaar. Voor diegenen die nog niet in een complete trance zijn geraakt is het korte Viking Cleaner een pleister op de geestverruimende wonde.

De groep heeft er een goede gewoonte van gemaakt om hun jamsessies op mp3-format beschikbaar te stellen op hun website. Heb je niet genoeg aan de bijna 80 minuten van “The Black Tomato”, dan weet je waar je moet zijn. Er staat daar inmiddels zo’n twintig uur gefröbel op je te wachten.

Kortom, er is geen reden tot paniek. Het uit de legaliteit halen (lees: verbieden) van paddo’s hoeft voor de liefhebbers van deze geestverruimende lekkernij geen onoverkomelijke gevolgen te hebben. Schakel gewoon over op zwarte tomaten. Ze zijn verkrijgbaar in elke goed gesorteerde cd-winkel, onder de letter Ø.