With Storms To Battle, When Heaven Rebels (15:51)
Paul van den Berg: gitaar en effecten
Dirk Serries: gitaar en effecten
Martina Verhoeven: basgitaar en effecten
We Are Dust Under The Dying Sun (2011)
The Flight Of Song (2009)

3 Seconds Of Air is een Vlaams collectief bestaande uit Paul van den Berg, Dirk Serries en Martina Verhoeven. Hoewel hij zich niet als bandleider van dit project wil profileren, is Serries vermoedelijk wel de meest bekende van dit triumviraat. De Antwerpenaar maakt immers al sinds halverwege de jaren tachtig muziek onder allerlei verschillende aliassen, waarvan VidnaObmana, Fear Falls Burning en Microphonics de bekendste zijn.

Hoewel hij doorgaans alleen te werk gaat, werkt Serries ook herhaaldelijk met andere muzikanten samen. Zo werkt hij onder meer met Jon Attwood (Yellow 6), Aidan Baker (Nadja), Justin Broadrick (Final, Godflesh, Jesu) en Steven Wilson (No-Man, Porcupine Tree). In 2009 neemt hij samen met gitarist Paul van den Berg en bassiste Martina Verhoeven het debuut “The Flight Of Song” van 3 Seconds Of Air op in de Sint Theobaldus Kapel in Brecht, een klein dorpje in de Belgische provincie Antwerpen. Het tweede album, getiteld “We Are Dust Under The Dying Sun”, vormt een nieuw hoofdstuk van deze samenwerking.

Het prachtig getitelde album telt drie instrumentale muziekstukken, die samen ruim vijftig minuten klokken, waarbij de kerkelijke akoestiek van het eerste album is ingeruild voor het intieme geluid van Serries’ eigen opnamestudio. Gewapend met slechts twee gitaren, een basgitaar en een immense set aan effecten(pedalen) weven de drie een even fraai als indrukwekkend geluidstapijt ineen, dat herinneringen oproept aan het werk van Earth of Sunn O))). De organische mengeling van ambient, avant-garde, blues, drone, minimalisme en soundscape van de drie Vlamingen klinkt echter zowel trager als transparanter, zodat ik ook moet denken aan de muziek van Oren Ambarchi of Aidan Baker.

Natuurlijk zijn ook overeenkomsten met het solowerk van Dirk Serries, maar 3 Seconds Of Air weet zich te onderscheiden door de prominente rol van Verhoevens basgitaar in het geluid. Beide heren wikkelen vervolgens rond dit basale, ronkende basgeluid een telkens verdikkend en weer afnemend minimalistisch klankenspectrum dat ondanks de rudimentaire benadering met elke luisterbeurt bewonderenswaardiger in elkaar blijkt te zitten. De interactie tussen deze muzikale zielsverwanten is werkelijk magistraal, zeker wanneer je je bedenkt dat deze plaat helemaal geen overdubs en andere nabewerkingen kent.

De drie lange verstilde klanklandschappen op “We Are Dust Under The Dying Sun” zullen zeker niet ieders kopje thee zijn, maar de ingetogen manier waarop Paul van den Berg, Dirk Serries en Martina Verhoeven hun bijdragen leveren dwingt zonder meer respect af. Omdat niemand op de voorgrond treedt, leiden deze tot een plaat vol intense ambientklanken en bijna hypnotiserende soundscapes. Daarmee is dit tweede album een meer dan welkome toevoeging aan het oeuvre van Dirk Serries in het algemeen en dat van 3 Seconds Of Air in het bijzonder.

Frans Schmidt

CD:

2LP: