Het mooie van een klein label als Layered Reality Productions is dat relatief kleine bands een kans krijgen waar andere maatschappijen ze vaak wegschuiven. Vaak komt dat door het experimentele karakter van de muziek. Dat soort muziek levert in de meeste gevallen geen cent meer op in tijden van crisis en ‘download terrorisme’. Tom De Wit, muzikant en grondlegger van het label heeft daarom ook maar één groot doel: dit soort bands een kans geven, al wordt er geen enkele cent mee verdiend. Dit debuutalbum “Hourglass” is al eerder in 2012 door de band in eigen beheer uitgebracht, maar met deze samenwerking heeft de band meer kansen en mogelijkheden op het gebied van distributie en promotie gekregen.
De Rotterdamse band Adeia bestaat maar liefst uit zeven leden en is gevormd rondom de klassieke violiste Laura ten Voorde. De meeste muzikanten in de band hebben bij elkaar op het conservatorium gezeten en zijn door gezamenlijke liefde voor metal bij elkaar gekomen. De muziek is een combinatie van progressieve metal, avant garde rock en death metal. Met name de piano, viool en cello hebben een prominente rol in de muziek van Adeia, maar bijvoorbeeld een mix van cleane zang en grunts worden niet geschuwd in de muziek. Vergelijkingen zijn wat moeilijk te maken, aangezien Adeia ondanks de vele invloeden toch een eigen geluid neerzet met Hourglass. Zo nu en dan komt de link met Nuclues Torn naar boven, ofschoon er veel meer dynamiek en beweging in de muziek van Adeia zit. De band is in staat om veel wisselingen in de muziek te brengen die elkaar naadloos overlappen, maar moet wel oppassen voor overdaad.
De muziek van Adeia is nog zeker voor verbetering vatbaar, maar gezien de jonge leeftijd van de muzikanten klinkt de band vernieuwend, origineel en veelbelovend. Ik zie zelf graag wat meer balans tussen grunts en cleane zang (de grunts hebben iets de overhand), maar desondanks is dit een goede basis verder te groeien. Hopelijk krijgt dit werk een faire kans in het genre!
Ruard Veltmaat