Remagine (2005)
Invisible Circles (2004)
Exordium EP (2003)
Decipher (2001)
Prison Of Desire (2000)

“After Forever” van After Forever klinkt als… After Forever!

Op 20 april 2007 verscheen het vijfde, titelloze album van After Forever in de schappen. Niet voor niets titelloos, want de band ziet deze cd als een nieuwe start. De zakelijke problemen met het label Transmission zijn verleden tijd: After Forever heeft met dit label gebroken en een nieuw contract getekend bij het Duitse Nuclear Blast. De bandleden zijn sinds kort fulltime muzikant, dus naast meer vrijheid konden zij nu ook meer tijd nemen voor het nieuwe album. Drummer André Borgman is goed hersteld van zijn kanker en met Gordon Groothedde als nieuwe producer en het 40-koppige symfonische orkest uit Praag tot de beschikking is de nieuwe fase van After Forever compleet!

Maar er is nog een reden waarom het nieuwe album “After Forever” heet. Beter is de muziek op deze cd namelijk niet te omschrijven! After Forever heeft alle elementen van de voorgaande cd’s samengenomen en omgesmolten in twaalf nieuwe nummers. Operazang, popzang, koorzang, zware grunts, klassieke elementen, moderne invloeden, stevige gitaarstukken, snelle drums, bombastische toetspartijen… alles is aanwezig. Het album is hiermee een optelsom van tien jaar After Forever, plus nog wat extra. Er zijn namelijk ook nog nieuwe elementen te ontwaren. Er zijn meer elektronische geluiden aan de muziek toegevoegd, wat sommige nummers een industriële draai geeft. Verder klinkt het album in zijn geheel steviger, heftiger en energieker dan ooit.

Laat energie dan ook net het thema van “After Forever” zijn! Zangeres Floor Jansen heeft zich tijdens het schrijven van de teksten laten inspireren door het boek “De Celestijnse Belofte” van James Redfield, dat gaat over de complexiteit van relaties tussen mensen. Floor heeft hierbij vooral gekeken naar de energie die zich tussen mensen afspeelt. De positieve kant hiervan komt tot uiting in Energize Me, een pakkende meezinger die logisch als single is gekozen. De negatieve energie tussen mensen wordt beschreven in het heftigste nummer van de cd, De-Energized. Dit lied barst na een filmische intro open in een supersnelle elektrische gitaarsolo, gespeeld door gastmuzikant Jeff Waters (Annihilator). Zijn hoge gitaarriedel komt nog een paar keer terug, tussen het ruige gitaar- en gruntwerk van Sander Gommans en de meer orkestrale koorstukken in. Withering Time, een nummer met extra veel klassieke elementen, bespreekt de energie in tijd, het epische Dreamflight gaat over de energie in dromen, terwijl Evoke de energie in de natuur als onderwerp heeft.

Maar niet elk nummer gaat over energie. Geïnspireerd door de dood van haar hondje schreef Floor het gevoelige nummer Cry With A Smile. Met veel emotie zingt zij over de strijkers, lichte drumslagen, akoestische gitaar en zachte toetsen heen. Deze ballade vormt een mooi kippenvelmoment tussen de moddervette drums, de stevige gitaarmuren en de bombastische orkestrale stukken in. Who I Am daarentegen is weer een lekker heavy lied, waarin de Duitse metalzangeres Doro Pesch haar gastbijdrage levert. De wat rauwere, rockachtige stem van Doro contrasteert hier mooi met de sopraanzang van Floor. Net zo sprookjesachtig als De Droomvlucht, een elfjesattractie in de Efteling, opent Dreamflight, dat met haar 11:09 minuten het langste nummer van de cd is. In dit dynamische muziekstuk laat After Forever nogmaals haar enorme veelzijdigheid horen. De spanning wordt langzaam opgevoerd, terwijl elk After Forever-facet voorbijkomt. Dreamflight is hiermee het hoogtepunt van het album en persoonlijk had ik de cd niet met het rustige Lonely afgesloten, maar met deze klapper.

Nog steeds weet After Forever mij elke keer te verbazen met de muzikale groei die men steeds weer bewerkstelligt. De nieuwe cd is wederom een prachtstuk, waarin variatie centraal staat. Pessimisten zouden kunnen beweren dat After Forever geen echte keuze heeft kunnen maken en daarom maar al haar elementen in één album heeft gestopt. Ik ben echter van mening dat deze aanpak het meest spannende en compleetste album van After Forever tot nu toe heeft opgeleverd. En dit noemt de band slechts het begin van iets nieuws!

Shireen Bekker